قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب
قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب
هشت دهه بعد از سپری شدن واقعه مسجد گوهرشاد مشهد، حالا بازخوانی روایت‌های مردمی از این واقعه، آغازی بر مرور اتفاقی است که وحشیگری رضاخان میرپنج را به‌وضوح نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، مشهد، کلان‌شهری در شمال شرقی ایران؛ شهری که امروز تنها نامی از خراسان قرون گذشته است که در تاریخ خود وقایع زیادی را تجربه کرده است؛ وقایعی که حالا باگذشت زمان تنها تبدیل به یک عنوان در تاریخ معاصر شده است.

 

اتفاقی که در نیمه‌شبی گرم در تیرماه سال ۱۳۱۴ در مسجدی در مشهد رخ داد، بعدها تبدیل به یکی از وقایع مهم دوران حکومت رضاخان تبدیل شد.

 

کشتار مردم در مسجد گوهرشاد مشهد

رخدادی در اعتراض به سیاست دولت، در اجباری کردن نوع پوشش مردان و زنان؛ تصمیمی که سوغات رضاخان از سفر ترکیه بود.

 

هشت دهه بعد از سپری شدن این رخداد حالا بازخوانی روایت‌های مردمی از این واقعه، آغازی بر مرور اتفاقی است که وحشیگری رضاخان میرپنج را به‌وضوح نشان می‌دهد.

 

بهلول گنابادی، فردی است که سخنرانی‌اش در جریان مسجد گوهرشاد، موج اعتراض مردم به حرکت رضاخان را تشدید کرد.

 

شاهدان عینی می‌گویند «اسدی» تولیت آستان قدس در آن روزگار مخالف تصمیم رضاخان بود؛ کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به‌اندازه‌ای بود که برخی شاهدان عینی می‌گویند، مأموران چند کامیون جنازه از مسجد خارج کردند و برخی تعداد شهدا را حدود ۱۲۰۰ نفر عنوان کرده‌اند.

 

۸۰ سال بعدازاین واقعه، نهضت ثبت خاطرات مردم از رویدادهای تاریخ ایران شاید بتواند وقایعی مثل مسجد گوهرشاد را از یک عنوان صرف در تقویم خارج کند و آغازی باشد بر وقایعی که کتاب‌های تاریخ از کنار آن‌ها عبور کردند.

 

یادداشت- سید عقیل علوی

انتهای پیام/