قطعنامه 1929 سازمان ملل اعلام می‌دارد که اگر ایران با طرف مقابل به توافق رسید،تحریم‌های موشکی باید برداشته شود، ولی توافق حاصل شد و تحریم‌ها باقی ماند.
 به گزارش نسیم سرخس به نقل از مشرق، فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در رابطه با ارائه طرح تحریم موشکی ایران توسط سه کشور انگلستان، فرانسه و آمریکا اظهار داشت: این خلاف قطعنامه سازمان ملل است و هیئت مذاکره کننده ایرانی نباید به خواست غربی‌ها تمکین کند و باید اعتراض رسمی خود را اعلام کند.

وی افزود: ما در بحث هسته‌ای امتیاز‌های گسترده‌ای داده‌ایم بدون اینکه امتیاز جدی بگیریم. در حالی که برای رسیدن به توافق دولت حاضر شده در زمینه تسلیحاتی، موشکی و دفاعی، امتیازهای گسترده‌ای به طرف مقابل بدهد.

این تحلیل‌گر مسائل آمریکا ضمن اشاره به اینکه غرب بعد از اجرایی شدن برجام پای توان موشکی ایران را به میان می‌کشد اظهار داشت: غرب منتظر می‌ماند تا ایران به تعهدات اصلی خود عمل کند و قلب رآکتور اراک بتن‌ریزی و اورانیوم غنی شده را به خارج منتقل کند، زمانی که این کارها انجام شد، سراغ بحث موشک‌های بالستیک می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شورای امنیت به بهانه توانمندی‌های موشکی ایران قصد دارد دوباره کشور را تحریم کند، تصریح کرد: تعریف موشک بالستیک از دید غربی‌ها یعنی موشکی که کلاهک آن بیش از ۵۰۰ کیلو وزن و برد آن بیش از ۳۰۰ کیلومتر باشد و با این تعریف اکثر موشک‌های ایران بالستیک محسوب می‌شوند.

ایزدی در پایان تأکید کرد: همانطور که غرب توانمندی اتمی ایران را محدود کرد، خواستار محدود کردن توان موشکی ایران نیز هست و دولت نباید اجازه دهد این اتفاق بیافتد.

منبع: فارس
انتهای پیام/م