عروس دریاچه‌های ایران میزبان بیش از ۱۰۰۰ پرنده مهاجر
عروس دریاچه‌های ایران میزبان بیش از ۱۰۰۰ پرنده مهاجر
رئیس اداره محیط زیست سرخس از ورود بیش از 1000 پرنده مهاجر به دریاچه بزنگان خبر داد.

موسی غلام‌زاده سراب‌ در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به عرض‌های جنوبی، اثر طبیعی ملی بزنگان میزبان بیش از هزار پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی شد.

رئیس حفاظت محیط زیست سرخس اظهار کرد: با توجه به زیستگاه‌های آبی متعدد در سطح شهرستان از جمله سد دوستی، دریاچه بزنگان، رودخانه‌های کشف رود، تجن و استخرهای پرورش ماهی جنگل جهان‌بانی سالانه با شروع فصل سرما، شهرستان پذیرای پرندگان آبزی متعددی از راسته غواص‌ها، کشیم‌ها، لک لک‌ها و غازها است.

غلام‌زاده با اشاره به احیای دریاچه بزنگان به وسیله پروژه‌های زیست محیطی، مشارکت مردم بومی بیان کرد: دریاچه بزنگان در معرض مرگ حتمی قرار داشت که با انتقال آب مازاد کشاورزی در خارج از فصل کشت به دریاچه و افزایش سطح و ارتفاع آبی توانستیم این دریاچه را احیا کنیم و امسال شاهد افزایش پرندگان مهاجر به دلیل مطلوبی بودن شرایط زیستگاه هستیم و تاکنون بیش از هزار پرنده از نوع چنگر، اردک سرسبز، خوتکا، آنقوت در محل دریاچه مشاهده می‌شود.

وی گفت: دریاچه بزنگان تنها اثر طبیعی ملی خراسان رضوی است که در فاصله ۱۳۰کیلومتری مشهد و ۸۰کیلومتری شهر سرخس قراردارد که  در فصل زمستان می‌تواند با پذیرش تورهای گردشگری در قالب پرنده‌نگری نقش مهمی در تامین معیشت پایدار جوامع محلی ایفا کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس