روز ۲۱ فروردین سال ۱۳۴۴ تصمیم گرفت محمدرضا پهلوی را در کاخ مرمر، ترور کند. اما به علت تأخیر چند دقیقه‌ای شاه، نقشه وی عملی نشد. و استوار بابایی او را مورد هدف قرار داد.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از مشرق؛ رضا شمس آبادی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۱ در قلعه شمس‌آباد، نوش آباد آران و بیدگل به دنیا آمد. پدر وی علی اکبر که از اهالی شهر بیدگل از توابع کاشان بود و مادرش سیده منور نام داشت.

شمس‌آبادی در سن ۲۳ سالگی پس از اینکه چند بار معافی موقت گرفت به سربازی اعزام شد. وی تلاش زیادی کرد تا در گارد جاویدان شاه استخدام شود ولی به عنوان سرباز لشکر گارد شاهنشاهی در انجام وظیفه مشغول شد.

عکس/عامل ترور شاه چه کسی بود
روز ۲۱ فروردین سال ۱۳۴۴ تصمیم گرفت محمدرضا پهلوی را در کاخ مرمر، ترور کند. اما به علت تأخیر چند دقیقه‌ای شاه، نقشه وی عملی نشد. و استوار بابایی او را مورد هدف قرار داد، اما شمس‌آبادی او را به قتل رساند. سپس استوار آیت لشگری نیز بدست او کشته شد. شاه وقتی متوجه شد به سمت دفتر خود دوید. او نیز به دنبالش رفت اما با رگبار مسلسل نیروهای دفتر مخصوص شاه کشته شد. دولت این کار را به نیروهای چپ (کمونیست‌ها) نسبت داد. در مورد حادثه کاخ مرمر، چهارده تن به اتهام کوشش در انجام سوء قصد به جان شاه بازداشت و محاکمه شدند. میانگین سن دستگیر شدگان ۲۷ سال بود. همه آن‌ها به خانواده‌های متوسط تعلق داشتند، نیمی از آنها معلم یا دانشجو بودند.

انتهای پیام/