ظرفیت ترانزیت بار از منطقه ویژه سرخس به ۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد
ظرفیت ترانزیت بار از منطقه ویژه سرخس به ۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد
رئیس هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ظرفیت ترانزیت بار از این منطقه از 2.4 میلیون تن قرار است ظرف یک سال به 20 میلیون تن برسد.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از فارس، محمدرضا برهمند امشب در حاشیه نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار داشت:در این همایش به معرفی پروژه‌های منطقه آزاد سرخس با همکاری آستان قدس و با طرف چینی مورد بررسی قرار گرفت و پتانسیل منطقه ویژه برای فعالان حمل و نقل و لجستیک کشورها و سفرای عضو پیمان اکو و کشورهای چین، هند و روسیه معرفی شد.

وی افزود: همچنین در این نشست ۶ قرارداد منطقه ویژه اقتصادی سرخس با شرکای بین‌المللی از کشورهای افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه و چین منعقد شد که قرار است با  این قراردادها سرمایه‌گذاری آستان قدس در منطقه آغاز شود و ظرفیت ترانزیت بار از ۲٫۴ میلیون تن ظرف حداکثر یک سال به ۲۰ میلیون تن افزایش یابد که این ترانزیت هم ریلی، جاده‌ای و هوایی با همکاری کارگاه هوایی روسیه مدنظر است.

به گفته برهمند، فرودگاه بین‌المللی سرخس ۴۸ کیلومتر است که این فرودگاه برای ترانزیت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر آن خط ریلی شمال به جنوب و جاده‌های قابل دسترسی در اختیار ترانزیت قرار داردو.

رئیس هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: سرخس در کریدور شمال جنوب و شرق به غرب محل تلاقی بارهای ارسالی روسیه از طریق ایران به مقصد هند و از آب‌های گرم خلیج فارس و همچنین بارهای ارسالی چین از طریق ایران به اروپا است. در حال حاضر حجم ترانزیت سالانه ۲٫۴ میلیون تن و در ۸ ماهه ۱٫۸ میلیون تن بوده است که قرار است با سرمایه‌گذاری‌های مدنظر این ظرفیت سال آینده به ۲۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی در مورد گاز منطقه سرخس گفت: گاز استحصالی خانگیران سرخس برای مصرف داخلی استان‌های خراسان است و چیزی برای صادرات باقی نمی‌ماند.

فرهمند در مورد اینکه آیا دولت هم در منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه‌گذاری می‌کند، عنوان کرد: دولت منابعی نمی‌آورد همه منابع مربوط به آستان قدس رضوی است که قرار است ظرف یک سال آینده هزار میلیارد تومان از سوی آستان قدس رضوی به علاوه ۱۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و ۶۰ میلیون دلار توسط شرکای خارجی در زیرساخت‌های سرخس سرمایه‌گذاری شود تا به هدف ترانزیت ۲۰ میلیون تن در سال برسیم.

همچنین محمدرضا کلایی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار داشت: این منطقه نقطه تقاطع کریدور شرق به غرب که چین را به اروپا متصل می‌کند و همچنین کریدور شمال به جنوب که کشورهای آسیای میانه و روسیه را از طریق ایران به هند متصل می‌کند.

وی این را هم گفت: بعد از ۲۶ سال از عمر منطقه ویژه اقتصادی سرخس هنوز به ظرفیت مورد نظر نرسیده‌ایم که قرار است با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با طرف‌های خارجی برای ۲۰ میلیون تن ترانزیت سرمایه‌گذاری انجام شود که در حال حاضر ظرفیت ترانزیت ریلی ۲٫۶ میلیون تن و ظرفیت کل ترانزیت بار شامل ریلی و جاده‌ای ۳٫۵ میلیون تن در سال است و قرار است ظرف سه سال این ظرفیت به ۲۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.

کلایی مهم‌ترین کالاهای صادراتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس را سیمان، محصولات فلزی، گوگرد و مواد معدنی عنوان کرد و مهم‌ترین محصولات وارداتی را پنبه، کود شیمیایی و گوگرد خواند.

انتهای پیام/