ضرورت اصلاح تفکر اقتصاد استراحتی در بین محافل دانشجویی با چرخش استراتژیک
ضرورت اصلاح تفکر اقتصاد استراحتی در بین محافل دانشجویی با چرخش استراتژیک
فرهنگ کار و تفکر اقتصاد استراحتی در بین محافل دانشجویی با چرخشی استراتژیک باید اصلاح شود و این قشر فعال و پویا در توسعه فرهنگ کارآفرینی و تشکیل زیست‌ بوم فناوری در سرخس باید جهادی عمل کنند و خود را نه بخشی از صورت‌مسئله بلکه بخشی از راه‌حل مسئله بدانند.

به گزارش نسیم سرخس، پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند: «إِنَّ اَلْمَلاَئِکَهَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ رِضًا بِهِ»

همانا فرشتگان به نشانه رضایت از طالب علم بال‌های خود را برای او پهن می‌کنند. (ترجمه حدیث نصب شده در دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور)

ضمن بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو و یاد و خاطره شهدای دانشجو، مهم‌ترین رسالت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی، کسب علم و استفاده بهینه از این علم برای حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

دانشجویان و جوانان عزیز ما بدانند در ایران اسلامی، مقام معظم رهبری ۴۰ سال است که پای‌کار نخبگان و دانشجویان با تمام توان ایستاده است و کلیدواژه‌های بیانات ایشان عباراتی چون تولید علم، دانش‌بنیان، جنبش نرم‌افزاری، هوش مصنوعی و… است.

اوج این حمایت در جایی است که معظم له فرمودند، بنده در دفاع از جامعه نخبگانی و از حرکت علمی کشور تا نفس دارم ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد.

امروز امید مقام معظم رهبری به دانشجویان و اساتید دانشگاه و نخبگان کشور است، زیرا این قشر مجاهدان عرصه علم و اندیشه و ایمان‌اند و در این مسیر دانشجویان شهرستان سرخس نیز باید مرجع علمی، اخلاقی و معنوی باشند و این جوانان می‌توانند بن‌بست شکن و برنامه محور و تمدن گرا باشند.

دانشجویان توانمند سرخس به‌عنوان پیشران‌های توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علمی، باید با برنامه محوری و نگاه حل مسئله‌ای گره‌گشای مشکلاتی که در مسیر توسعه و پیشرفت شهرستان است، تلاش کنند.

جوانان و دانشجویان و اساتید دانشگاه در شهرستان سرخس نباید بگذارند بیانات و مطالبات مقام معظم رهبری در مورد تولید علم و پلتفرم‌های جدید به‌ویژه در هوش مصنوعی «Artificial Intelligence» به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز در حوزه‌های مهندسی و پزشکی بر زمین بماند و در این مسیر با جدیت تمام تلاش کنند.

در راه جهاد علمی و عملی باید مراقب بود افراد ناکارآمد و ناکار بلد فرهنگ ما نمی‌توانیم را در ذهن و اندیشه دانشجویان سرخس القا نکنند و بدانیم قطعاً با همت و تلاش و استعانت از خداوند متعال و توسل به اهل‌بیت علیه‌السلام، نخبگان دانشجو می‌توانند قله‌های علم و فنّاوری را فتح کنند.

لازم است، فرهنگ کار و تفکر اقتصاد استراحتی در بین محافل دانشجویی با چرخشی استراتژیک اصلاح شود و این قشر فعال و پویا در توسعه فرهنگ کارآفرینی و تشکیل زیست‌ بوم فناوری در سرخس جهادی عمل کنند و دانشجویان باید خود را بخشی از راه‌حل مسئله بدانند نه بخشی از صورت‌مسئله و دانشجو باید کارآفرین باشد و برای خود و دیگران ایجاد شغل پایدار و تولید ثروت کند.

انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به‌گونه‌ای که گره از مشکلات شهرستان باز کند، لزوم نگاه مسئله محور در محافل دانشجویی، شناسایی معضلات همه قشرهای جامعه و تلاش برای حل آن‌ها، تلاش برای فتح قله‌های دانش، لزوم افزایش ساعت مفید مطالعه و کار، همکاری با شرکت‌های پیشتاز در عرصه علم و فناوری در استان، تشکیل اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه، ترکیب استراتژی نوآوری با استراتژی تجاری‌سازی در پروژه‌های دانشجویی، شناسایی نیازهای بازار و جامعه، همکاری با فنّاورها و صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و تلاش برای تبدیل ایده‌های نوآورانه و فناورانه به محصول از مهم‌ترین کارهایی است که «دانشجویان» باید با نگاه تحولی به آن‌ها عمل کنند.

حمایت و جهت‌دهی صحیح به پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های دانشجویان در راستای حل مشکلات ادارات و سازمان‌ها، به‌کارگیری و جذب دانشجویان مستعد برتر در شرکت‌ها و پروژه‌ها، ارتباط هوشمندانه دانشگاه با صنعت و ایجاد پارک علم و فناوری، ارتباط ارزشمند دانشگاه با حوزه، استفاده از علم دانشجویان در صنایع شهرستان سرخس، حرکت صنایع به سمت دانش‌بنیان شدن با حضور گروه‌های دانشجویی، همکاری همه‌جانبه جهت آزمودن تجهیزات و اختراعات و نوآوری‌های دانشجویان در بخش‌های غیرعملیاتی صنایع و ادارات، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها، استفاده از تجهیزات ساخت جوانان سرخس در صنایع و ادارات و کمک به تجاری‌سازی این محصولات فناورانه، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، برگزاری اردوهای راهیان علم و فناوری، حرکت به سمت دانشگاه نسل جدید، ایجاد مرکز رشد و نوآوری در دانشگاه‌ها، حمایت دانشگاه‌های شهرستان از فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان، حمایت از ورزشکاران دانشجو، لزوم ترسیم نقشه جامع علمی شهرستان، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های کارآفرینی برای دانشجویان، ایجاد مرکز نوآوری اجتماعی جهت حل مسائل پیچیده اجتماعی شهرستان با حضور دانشجویان و نخبگان بخشی از مهم‌ترین «وظایف مسئولان» در قبال دانشجویان است.

با حضور جهادی دانشجویان و اساتید و جوانان نخبه سرخس در میدان عمل و با تحولات دانشگاهی و استفاده از پیشرفته‌ترین فن‌ها و روش‌های علمی، قطعاً آینده درخشانی برای شهرستان سرخس پیش‌بینی می‌شود.

یادداشت از مصطفی ربانی، استاد دانشگاه و مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/