صف تغییر؛ ضرورت برگزاری انتخابات با سیره امامین انقلاب/ اصلح، متخصص باعمل است
صف تغییر؛ ضرورت برگزاری انتخابات با سیره امامین انقلاب/ اصلح، متخصص باعمل است
سهیلی گفت: برای بهبود وضعیت کشور و مردم هیچ چاره‌ای جز تغییر و تحولات اساسی نداریم اما باید جریان انتخابات در جهت رویکردها، اهداف انقلاب اسلامی و در راستای سیره امامین انقلاب باشد.

به گزارش نسیم سرخس، علی سهیلی، کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با صبح توس؛ به تشریح سابقه بررسی مولفه های فرد اصلح برای شرکت در انتخابات پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا به نظر می رسید هر فردی که تخصص داشته باشد می تواند فرد اصلحی باشد اما بعدا به نتیجه رسیدند که تخصص باید در کنار عمل مطرح شود، لذا بحث رزومه، سابقه کار و عناوین مسئولیتی هم به معیارهای انتخاب فرد اصلح اضافه شد.

وی عنوان کرد: فرد اصلح باید دارای یک سری شاخص های فردی و یک سری شاخصه های فکری، اخلاقی و نگرشی باشد. باید محرز شود فردی که می خواهد در شورای شهر آینده حضور پیدا کند چه موضوعی را گفتمان غالب شهر دانسته و قصد دارد چه گفتمانی را در شهر حاکم کند؟ بحث مهمتر، داشتن برنامه است به این معنی که بر اساس کدام برنامه قصد دارد مشکلات شهر و جامعه را حل کند!

کارشناس مدیریت شهری، الویت بندی را از جمله مولفه های دیگر دانست و تبیین کرد: باید مشخص باشد که شورای ششم در چهار سال آینده قرار است چند اولویت اساسی را مورد رسیدگی قرار دهد؟ فرد اصلح در چه کمیسیونی قرار است عضو شود و اولویت های این کمیسیون چیست؟ رسیدن به پاسخ این سوالات برای انتخاب فرد اصلح بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سهیلی با اشاره به شخاص سلبی به عنوان ممترین مولفه های شناخت فرد اصلح گفت: کسی که قرار است در معرض انتخاب مردم قرار گیرد نباید با باندهای قدرت و ثروت زد و بند داشته و دچار فساد اقتصادی یا حتی سیاسی باشد. اگر کسی از این شاخصه ها برخوردار بود اصلا این فرد قابلیت بررسی به عنوان داوطلب را نخواهد داشت. همه مسائلی که بیان شد باید به عنوان یک بسته کلی برای انتخاب اصلح مورد توجه قرار گیرد.

اساسی ترین وظیفه شورا حمایت از منافع مردم است

فعال مسائل سیاسی وظیفه شورا را حمایت از منافع مردم دانست و ابراز کرد:  به نظر می رسد تمام تلاشهای صورت گرفته از سوی بدنه شهرداری بر این است که اعضای شورای شهر را واردار کنند تا به نفع شهرداری رای بدهند. بنابراین قرار گرفتن در موقعیت های مختلف و نحوه رای دادن فرد به نفع مردم یا به نفع دستگاه های عمومی از جمله شهرداری هم مساله بسیار مهمی است.

وی تشریح کرد: عده ای معتقدند برای شناخت اصلح باید وظایف شورای شهر را تقسیم کرده و بر مبنای آنها فرد متخصص در هر حوزه را انتخاب کنیم اما با یک بررسی اجمالی در شورای شهر چهارم مشهد مشخص شد که نزدیک به ۷۰ درصد مصوبات شورا مربوط به یک کمیسیون بوده؛ بنابراین آن چیزی که روی کاغذ نوشته می شود با واقعیت تفاوت زیادی دارد و نمی شود بر مبنای نوشته ها دست به انتخاب زد.

سهیلی تصریح کرد: به نظر من امروز این شهرداری است که شورای شهر را اداره می کند به این معنی که افراد تحت نظارت شورای شهر در حال لیست دادن و تعیین شاخص هستند، طبیعی است کسانی که از داخل این لیست به شورا راه پیدا کنند جانب تفکرات شهرداری را خواهند گرفت. اما فرد اصلح باید نمایندگی مردم را داشته باشد نه حاکمیت و نهادهای عمومی مثل شهرداری.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وجود یا عدم وجود چنین رابطه ای در ادوار مختلف شورای شهر مشهد اظهار کرد: این مساله نه تنها در شورای پنجم و چهارم، بلکه با شدت بیشتری در شورای سوم هم وجود داشت. وقتی شهردار قوی تر از شورا باشد طبیعتا آنها را اداره می کند و با مشغول کردن آنها به دستورالعمل ها و لوایح پیش پا افتاده، باعث غفلت شورا از به تصویب رساندن طرح های اصلی شهر می شود.

شورای شهر ما یک شورای شهرداری بیشتر نیست

فعال مسائل فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه شورای شهر ما یک شورای شهرداری بیشتر نیست، تاکید کرد: کسانی که قصد ورود به شورای شهر دارند باید عمیقا احساس کنند نماینده و وکیل مردم هستند نه نماینده شهرداری. اگر این تفکر حاکم شود ساختارهای کمیسیون شورای شهر هم عوض خواهد شد.

سهیلی علت بروز چنین مشکلی را اختیارات محدود شوراها دانست و عنوان کرد: در قانون اساسی شوراها جایگاه بسیار خوبی دارند اما اختیاراتی که مجلس به شوراها داده بسیار اندک و محدود به انتخاب شهردار و تایید بودجه سالانه شهرداری است، بقیه مسائل تعارفاتی بیش نیست. از آن سو کارهای اساسی و بزرگ از شورا می خواهیم. این اختیارات اگر کور نکند شفا نخواهد داد.

کارشناس مدیریت شهری در واکنش به درخواست خبرنگار ما مبنی بر امتیاز دادن به شورای شهر فعلی مشهد ابراز کرد: پاسخ به این سوال اگر بخواهد دقیق و حساب شده باشد باید افرادی بروند و جلسات علنی، مصوبات، نوع مصوبات، گزارش اجرای مصوبات توسط شهرداری و … را بررسی کنند تا به نتیجه برسند اما به نظر بنده شورای شهر پنجم مشهد نمره خوبی نخواهد آورد، شورای چهارم بیشترین جلسه و تلاش را داشته است.

وی تاکید کرد: نوع مدیریت شهر و میزان عملکرد شهرداری و معاونت های زیرمجموعه به عملکرد شورای شهر برمیگردد. مشهد در دوره پنجم چند شهردار پشت سر گذاشت که بعضی از آنها تجربه تلخ و بدی بود. شورای شهر هم میتواند عوام فریبانه بودجه موجود را خرج ظاهر شهر کرده و پل و دوربرگردان بزند و هم خرج ایستگاه مترو. بنابراین برای قضاوت درست باید از نگاه عوامانه خارج شده و به قضیه تخصصی بنگریم.

سیاسی کاری اعضای شورا فاجعه بار است

فعال مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر احزاب و جناح ها در شورای شهر گفت:  نیازهای شهر لزوما سیاسی نیستند، شورای شهر هم ممکن است عناصر سیاسی باشند اما فاجعه وقتی اتفاق می افتد که عناصر سیاسی کار باشند. یکی از مشکلات بزرگ مشهد در چند دوره اخیر شورای شهر، باندهای قدرت و ثروتی هستند که با مشغول کردن مردم به بازی اصلاح طلب و اصولگرا، در حال غارت و بلعیدن شهر هستند.

سهیلی افزود: این افراد که خود را ارزشی می دانند، نه تنها اصولگرا که اصول سوار بوده و نه تنها اصلاح طلب که افساد طلب هستند؛ اینها تنها به فکر منافع و درآمدهای شخصی بوده و در پشت این دعواهای الکی به دنبال چپاول شرق تا غرب مشهد هستند. این مساله در زمان شورای سوم پایه گذاری شد، در شورای چهارم با روند کمتری ادامه پیدا کرد و در شورای فعلی مشهد گسترش یافت.

وی تصریح کرد:  نگاه ما به هیچ عنوان اصلاح طلب و اصولگرا نیست، اصلا مطابق فرمایش مقام معظم رهبری مرزبندی اینها غلط است و فقط مساله تفکر انقلابی مطرح است. هرکسی این تفکر را قبول داشت مورد احترام است، خواه دوم خردادی باشد خواه سوم خردادی.

فعال مسائل فرهنگی تبیین کرد: متاسفانه اتفاقات بدی در بافت اطراف حرم مشهد افتاده که دست شهرداری، مسکن و شهرسازی و آستان قدس به این ظلمی که در حق مرده شده آلوده است. یک طرف حقوق مردم مطرح است و یک طرف هم باندهای قدرت و ثروت هستند که با عناوین فریبنده متخصصین شهری دنبال چپاول شهر و ادامه دادن تخلفات در شورای شهر هستند.

سهیلی گفت: همین افراد ظاهر ساز همواره با ایجاد یک سری دشمن های تخیلی و دو دستگی های غیر واقع باعث می شوند مردم نتوانند انتخاب واقعی داشته و نماینده خودشان را که از مردم در قبال نهادهای عمومی مثل شهرداری دفاع کند را به شورا بفرستد. شورای شهر قاضی و حکمی است که باید در اتفاقات شهری جانب حفظ و رعایت حقوق عامه مردم را بگیرد.

تغییر و تحول وضعیت موجود اولویت قطعی است

کارشناس مدیریت شهری بر هم زدن وضعیت موجود جامعه را جزو اولویت های قطعی دانست و عنوان کرد: برای بهبود وضعیت کشور و مردم هیچ چاره ای جز تغییر و تحولات اساسی نداریم اما باید مقدمات این تغییر فراهم شده و سمت و سوی آن مشخص شود.

وی توضیح داد: مردم دنبال تغییرات اقتصادی و معیشتی بودند اما برخی ها در انتخابات با فضایی که به وجود آوردند مطالبات مردم را به سمت مطالبات اجتماعی غیر واقعی تغییر داده و باعث شدند مردم در انتخاب خود تصمیم اشتباه بگیرند. امید است که اگر واقعا مسائل معیشتی و اشتغال مورد نظر مردم است وقتی می روند پای صندوق هم به این تغییرات دقت کنند نه تغییراتی که عده ای جایگزین مطالبات معیشتی می کنند.

سهیلی تاکید کرد: علت تغییرهای ناگهانی و زیگزاگی انتخاب مردم از اوایل انقلاب تاکنون این است که رسانه ها فضای فکری جامعه را مدیریت کرده و نگذاشته اند مردم خودشان به این رشد و هوشیاری برسند که بتوانند مسائل را تشخیص دهند. مردم باید اول در خودشان تغییر به وجود بیاورند تا تغییر در جامعه اتفاق بیفتد.

فعال مسائل فرهنگی ابراز کرد: اگر بخواهیم اشتباه صدر اسلام برای ما تکرار نشود باید مردم این تغییر را در خودشان به وجود آورده و انتخابات هوشمندانه و طراز انقلاب اسلامی را شکل دهند. تغییر ضروری است اما در جهت رویکردها و اهداف انقلاب اسلامی. باید مردم در راستای سیره امامین انقلاب و بر اساس سیاست های کلی انتخابات دست به انتخاب بزنند.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز سیره انتخاباتی امامین انقلاب برای ما تبیین نشده، سیره یعنی اصول و روشهای حاکم بر همه انتخابات ها که یکی از آنها مشارکت حداکثری است؛ ما در اجرای سیره انتخاباتی امامین انقلاب کاملا سهل انگاری کردیم و اگر بگوییم انتخابات های ما با سیره امام منافات دارد شاید گزاف نگفته باشیم.

سهیلی افزود: نتیجه هم این شده که به جای یک رای دهنده فعال، یک رای دهنده منفعل تربیت کرده ایم که حتی حال ندارد از کاندیدی که به دست خود او را برگزیده است مطالبه گری کند. تا وقتی رای دهنده ها، مجریان و افرادی که در برگزاری انتخابات نقش دارند خودشان در طراز انقلاب قرار نگیرند همین آش و کاسه وجود خواهد داشت.

فعال مسائل فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: ما زمانی می توانیم موفق شویم که انتخاباتمان در طراز انقلاب اسلامی و بر اساس سیره امام و رهبری باشد؛ اگر این کار را کردیم امید داریم به اینکه انقلاب را با انتخاب های درست خود استمرار ببخشیم، در غیر اینصورت حتما دچار خلل و مشکل خواهیم شد.

انتهای پیام/