صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیارد ریالی با اجرای طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه سرخس
صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیارد ریالی با اجرای طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه سرخس
مدیر مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس از اجرای موفقیت‌آمیز گام دوم طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل و استفاده از آن به‌عنوان گاز سوخت بویلرهای آب و بخار این مجتمع گازی خبر داد.

به گزارش نسیم سرخس، مهدی بارجینی خباز با اعلام این خبر گفت: مدیریت و کاهش گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه از دو جنبه حفظ محیط‌زیست و سودآوری حائز اهمیت بوده  و یکی از موارد استراتژیک این شرکت بوده که از چند سال اخیر با تعریف طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل در دستور کار واحد مهندسی این شرکت قرارگرفته است.

 

وی اظهار داشت: این طرح در سه فاز شامل جمع‌آوری گازهای شیرین و توزیع آن برای مصرف (اجرایی در دو گام)، احداث واحد شیرین سازی گازهای ترش فشار متوسط و نصب کمپرسور و بازگرداندن کلیه گازهای باقی‌مانده به فرآیند تعریف شده است.

 

مدیر مهندسی و توسعه پالایشگاه خانگیران تصریح کرد: خوشبختانه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است باهمت و تلاش مضاعف کارکنان این مجتمع گازی، فاز نخست طرح به‌طور کامل اجرایی شده و با موفقیت حدود ۴۵ درصد از گازهای ارسالی به مشعل به‌عنوان سوخت مصرفی پالایشگاه استفاده شده است.

 

خباز ادامه داد: با اجرای فاز نخست طرح، سالیانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب از گاز سوخت مصرفی پالایشگاه کاسته شده است.

 

مدیر مهندسی و توسعه پالایشگاه خانگیران تأکید کرد: سودآوری حاصل از اجرای فاز نخست که حدود ۴۰ میلیارد ریال بر (مبنای گاز بهای صنایع داخلی) و ۱۸۰ میلیارد ریال بر (مبنای قیمت جهانی گاز) است از جنبه زیست‌محیطی سالیانه از انتشار ۷۵ هزار تن گاز دی‌اکسید کربن به محیط جلوگیری شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد، با کاهش و بازیابی کلیه گازهای ارسالی به مشعل، زمینه تحقق فلرینگ صفر (Zero Flaring)  فراهم گردد.

منبع: روابط عمومی پالایشگاه گاز سرخس

انتهای پیام/