صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی سه برابر شد
صادرات ریلی از سرخس به آسیای مرکزی سه برابر شد
مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: در نیمه نخست امسال ۶۰۰ هزار تن محموله صادراتی با بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن باری از طریق مرز ریلی سرخس به مقصد کشورهای آسیای مرکزی بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد سه برابری داشته است.

به گزارش نسیم سرخس، مصطفی نصیری ورگ  گفت: استان خراسان رضوی با بارگیری ۵۵۰ هزار تن کالای صادراتی، ۹۲ درصد از این صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: سیمان با ۳۶ درصد بالاترین جایگاه از نظر نوع کالای صادراتی از گذرگاه ریلی سرخس به آسیای مرکزی را کسب کرده است و ازبکستان و ترکمنستان به ترتیب با ۴۵ و ۴۱ درصد اصلی ترین مقاصد صادرات ریلی کالای ارسالی بوده اند.

مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: با توجه به مزایای ویژه حمل ‌و نقل ریلی شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای و آلودگی محیط زیست، راه آهن خراسان خدمات ریلی خود را در راستای رونق تولید در اختیار صادرکنندکان استان و کشور قرار داده است.

شهرستان مرزی سرخس در ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

پیش از شیوع ویروس کرونا، سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

سال ۱۳۹۸، یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی انجام شد.

خراسان رضوی با هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آهن، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور را دارد و این استان رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا