صاحبان نعمت از نعمت محرومند!/ روستای زالوغال سرخس گاز ندارد
صاحبان نعمت از نعمت محرومند!/ روستای زالوغال سرخس گاز ندارد
روستای زالوغال سرخس که از خط لوله انتقال گاز فقط 600 متر فاصله دارد از نعمت گاز محروم است و مردم روستا همچنان از نفت برای گرم کردن خانه های خود استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، سخت است تو تشنه باشی، لیوان آب کنار دستت باشد اما نتوانی از آن آب بنوشی؛ حکایت، حکایت امروز و دیروز نیست حکایت سال‌ها محرومیت مردم شهرستان گاز خیز سرخس است که نعمت گاز در کنار دستشان است اما از این نعمت خدادادی محروم‌اند.

%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%ba%d8%a7%d9%84-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d8%b3-3

حکایت تلخی که باز با شروع فصل سرما بیشتر به چشم می‌آید؛ مردمی که باید در فصل سرما از بخاری گازی برای گرم کردن خود استفاده کنند، اما امسال نیز مانند سال‌های گذشته بشکه به دست در صف نفت ایستادند تا سوخت بخاری‌های نفتی خود را به دوش بگیرند و تا منزل حمل کنند.

 

شهرستانی که پالایشگاه گاز آن اسم‌ورسمی در شمال شرق کشور دارد و گاز ۷ استان کشور را تأمین می‌کند، گوگرد آن برند جهانی است و هر کس که از بیرون ببیند به‌به و چهچه می‌زند که چه شهرستان ثروتمندی، اما غافل از آنکه این شهرستان ثروتمند در فقر به سر می‌برد و مردم روستاهای آن از نعمتی که در کنار دستشان وجود دارد محروم‌اند؛ می‌بینند که گازی که صاحبش هستند از کنار دستشان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود و خودشان نصیبی از آن ندارند.

 

به اذعان مسئولان ۴۶ روستای شهرستان گاز خیز سرخس گاز ندارند و همچنان باید چشم‌انتظار باشند تا از این نعمت استفاده کنند؛ نماد محرومیت روستاهای سرخس در حوزه گاز نیز روستای زالوغال است، روستایی که در فاصله ۶۰۰ متری از خط لوله انتقال گاز قرار دارد.

%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%ba%d8%a7%d9%84

روستای زالوغال با جمعیتی بالغ‌بر ۷۶۹ نفر در قالب ۱۶۷ خانوار در ۷۰ کیلومتری شهرستان سرخس و ۱۳۰ کیلومتری شهر مشهد مقدس قرار دارد.

 

حسین رسولخانی، رئیس شورای اسلامی روستای زالوغال در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با گلایه از بی‌توجهی‌های مسئولان نسبت به محرومیت روستاها گفت: از ابتدای شروع فصل سرما تاکنون دو تانکر سوخت از طرف شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در روستای زالوغال توزیع شده است.

 

وی قیمت هر بشکه ۲۲۰ لیتری نفت را ۳۸ هزار تومان عنوان کرد و افزود: از تعداد ۱۶۷ خانوار روستای زالوغال ۸۴ خانوار هنوز نفت دریافت نکردند و دو تانکر پاسخگوی نیاز روستا نبوده است.

%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%ba%d8%a7%d9%84-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d8%b3-2

رئیس شورای اسلامی روستای زالوغال بیان کرد: معمولاً در فصل سرما هر خانوار روستای زالوغال حدود ۵ بشکه نفت مصرف می‌کند که هر بشکه ممکن است جوابگوی نیاز یک‌ماهه خانوارها نباشد.

 

رسولخانی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده روستای زالوغال گفت: حمل‌ونقل نفت در فصل بارندگی و سرما از جاده این  روستا به‌خصوص مسیر گردنه «گرخی» بسیار خطرناک و سخت است.

 

وی عنوان کرد: در هفته اخیر موضوع گازرسانی به روستای زالوغال را از طریق اداره گازرسانی پیگیری کردیم که بحث عدم وجود بودجه را مطرح کردند.

 

رئیس شورای اسلامی روستای زالوغال خاطرنشان کرد: نفت یک ماده بد بو و ضمناً اشتعال‌زا است و استفاده از آن خطرات بسیار برای مردم روستا داشته است.

%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%ba%d8%a7%d9%84-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d8%b3-1

رسولخانی مطرح کرد: چرا باید گاز سرخس به استان‌های دیگر برود اما مردم شهرستان از این نعمت بهره‌مند نباشند؟

 

وی تأکید کرد: باوجودآنکه هزاران بار مشکلات روستا را در قالب نامه به مسئولان شهرستان و استان مطرح کرده‌ایم اما بازهم جوابگو نبوده‌اند.

 

القصه امسال نیز مردم روستای محروم زالوغال باید بوی بد نفت را در کنار سختی حمل‌ونقل تحمل کنند تا شاید مسئولان از خواب زمستانی کنار بخاری‌های گازسوز بیدار شوند و اقدامی برای صاحبان حقیقی این نعمت خدادادی بکنند.

گزارش از علی رضا علی صوفی و احسان بابائی

انتهای پیام/