شهدای حادثه «۷ تیر» خراسان رضوی را بیشتر بشناسید+ تصاویر
شهدای حادثه «۷ تیر» خراسان رضوی را بیشتر بشناسید+ تصاویر
خراسان رضوی در حادثه تلخ هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ سه شهید به اسامی علی اکبر دهقان، عبدالحمید دیالمه و حجت الاسلام قاسم صادقی، تقدیم انقلاب کرده است که در ادامه به معرفی شهدا می‌پردازیم.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از صبح توس، سال‌های آغازین انقلاب اسلامی یادآور روزهای پر حادثه و پر تلاطم است که دشمنان انقلاب با انواع دسیسه های خصمانه به دنبال ضربه زدن و درنهایت نابودی نظام نوپای اسلامی بودند که به لطف خدا و راهبری امام خمینی(ره) کشتی انقلاب با موفقیت از تمامی این تلاطم ها عبور کرد.

حملات تروریستی و ترور شخصیت های کلیدی نظام و یاران نزدیک و مورد اعتماد حضرت امام خمینی(ره) یکی از توطئه‌های دشمن و از جمله برنامه‌های اصلی آنان بود تا به خیال خود بتوانند نهال انقلاب را بخشکانند. این اقدامت ضد مردمی و خرابکارانه در اولین سال‌های پس از انقلاب اسلامی با جدیت توسط گروهک‌های تروریستی مزدور و موردحمایت آمریکا و غرب دنبال می‌شد و طبق آمارها تاکنون ۱۷ هزار شهید ترور توسط ۳۵ گروهک تروریستی شناسایی و ثبت ‌شده است که بیش از ۱۲ هزار مورد آن توسط سازمان منفور منافقین انجام‌شده است.

اما یکی از کوردلانه ترین اقدامات تروریستی منافقین با هدف ترور شخصیت های تاثیر گذار انقلاب و وارد کردن آسیب به سه قوه، انفجار مهیب برنامه‌ریزی‌شده‌ای بود که ساعت ۲۱ هفتم تیر ۱۳۶۰ در ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی در بهارستان روی داد و خیل عظیمی از یاران انقلاب و مقامات کشوری به شهادت رسیدند.

در حادثه ی تلخ هفتم تیر سال ۱۳۶۰ علاوه بر شهید ‌آیت‌الله دکتر بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور، ۷۲ مقام عالی دیگر ازجمله ۴ وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند اما این حادثه نتوانست جلوی مسیر صعودی انقلاب اسلامی را بگیرد.

در بین استان خراسان رضوی نیز سه شهید به اسامی علی اکبر دهقان، نماینده تربت جام در مجلس، عبدالحمید دیالمه، نماینده مشهد در مجلس و حجت الاسلام قاسم صادقی، نماینده مشهد در مجلس در حادثه تروریستی هفتم تیر تقدیم انقلاب کرده است که در ادامه به معرفی شهدا می پردازیم.

شهید عبدالحمید دیالمه

اردیبهشت ۱۳۳۳ در تهران متولد شد.پس از اخذ دیپلم طبیعی، تحصیلات علوم حوزوی را آغاز کرد. سیره و حدیث را نزد اساتید حوزه علمیه قم و علوم مختلف منطق، فلسفه و عرفان را نزد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری آموخت. در سال ۱۳۲۵به دانشگاه فردوسی مشهد وارد شد و مدرک دکترای داروسازی از این دانشگاه را در اسفند۱۳۵۸کسب کرد. جهت فعالیت های مبارزاتی با رژیم پهلوی مجبور به زندگی مخفی در طی سالهای ۱۳۵۲ الی ۱۳۵۶شد. در دوره اول مجلس شورای اسلامی از طرف مردم مشهد کاندیدا و مورد حمایت علمای برجسته قم واقع شد. در سال های اول انقلاب بحث نفاق جدی بود بارها نسبت به مساله بنی صدر هشدار داد.

سرانجام شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در حادثه خونین بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی، به دست منافقین کوردل ، دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

 

شهید حجت‌الاسلام قاسم صادقی

حجت‌الاسلام قاسم صادقی در تاریخ ۱۳۱۵/۷/۲ در شهرستان گرمه از توابع خراسان شمالی متولد شد. قاسم مادرش را در سن ۷ سالگی از دست داد و در نوجوانی شاهد مرگ خواهر و برادر جوان خود بود.

در سال ۱۳۵۷ در اوج تظاهرات مردم مشهد، هنگامی که به ارتش دستور تیراندازی داده شد، چند گلوله به عبای وی اصابت کرد که به قول او «شهادت مجانی» نصیب او نشد.

قاسم صادقی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی با اصرار علمای بزرگ مشهد کاندیدا شد و با رای قاطع مردم مشهد به مجلس شورای اسلامی راه یافت و به عنوان عضو فعال کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی در سنگر مجلس در خدمت اسلام بود.

وی دوست داشت به جبهه برود چندین بار تصمیم گرفت به جبهه اعزام شود ولی مجلس موافقت نکرد و اظهار داشتند که وجود شما در مجلس از جبهه واجب‌تر است. سرانجام قاسم صادقی در ۷ تیرماه ۱۳۶۰ به همراه ۷۲ تن از یاران امام بر اثر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران به شهادت رسید و پیکر او در صحن آزادی حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

 

شهید علی اکبر دهقان

 

شهید علی اکبر دهقان در سال ۱۳۲۷ در تربت جام و در یک خانواده متوسط کارگری که از وطن اصلی خود«یزد» به این شهر مهاجرت کرده بود متولد گردید. در سال ۱۳۴۶ از دبیرستان ابن سینای این شهر دیپلم گرفت. و با عنوان مدیر و آموزگار مشغول به کار شد. او در رشته علوم تجربی و ریاضی فوق دیپلم گرفت. او اولین کسی بود که پایه جلسات مذهبی را در سطح شهرستان تربت جام پی ریزی کرد. او در سال ۴۵ در جلساتی که تحت عنوان مبارزه با بهائیت تشکیل می شد شرکت می کرد و همزمان با این فعالیتها صندوق قرض الحسنه تشکیل داد. در سال ۵۵ توسط ساواک دستگیر شد ولی به علت نداشتن مدارک کافی آزاد شد. با پیروزی ۲۲ بهمن ۵۷ او رهبر این نهضت اسلامی در تربت جام شد. با شروع انتخابات او به عنوان نماینده مردم در مجلس انتخاب شد. و با تصویب اعتبار نامه اش در تاریخ ۱۷/۳/۵۹ رسماً در سنگر مبارزه مجلس قرار گرفت. سرانجام در هفتم تیر ۱۳۶۰ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/