شناسایی ۳۴۸ بیمار مبتلا به کرونا با اجرای «طرح شهید سلیمانی» در سرخس
شناسایی ۳۴۸ بیمار مبتلا به کرونا با اجرای «طرح شهید سلیمانی» در سرخس
نادری گفت: از آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی و با حضور تیم‌های مراقبتی در سطح شهرستان سرخس، 348 بیمار مبتلا به کرونا شناسایی و کار درمان و حمایت از آن‌ها با مشارکت فعال بسیج و نهادهای مردمی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، علی‌اکبر نادری، رئیس مرکز بهداشت سرخس شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران که در مرکز بهداشت این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در شهرستان سرخس اظهار کرد: گام چهارم مقابله با کرونا به شیوه پیشگیری محله محور و خانواده محور با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی اجرایی شد.

وی افزود: در طرح شهید قاسم سلیمانی مدیریت و کنترل اپیدمی کووید۱۹ به شیوه محله و خانواده محور انجام می‌شود و گروه‌های مردمی قوی همچون بسیج، هلال‌احمر و برخی دیگر از سازمان‌های مردمی، شبکه بهداشت و درمان را در این طرح یاری می‌کنند.

نادری بیان کرد: طرح شهید سلیمانی در چهار محور آموزش، رهگیری و قرنطینه خانگی و نظارت و حمایت فعالیت می‌کند و زمان اجرای آن در دو بازه یک‌ماهه و سه‌ماهه تعیین شده است.

اجرای کامل طرح شهید سلیمانی، قطع زنجیره انتقال کرونا را به‌دنبال دارد

رئیس مرکز بهداشت سرخس خاطرنشان کرد: طرح شهید قاسم سلیمانی اگر به‌طور کامل اجرا شود، قطعاً در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به موفقیت می‌رسیم.

وی تصریح کرد: در این طرح بیماریابی و قرنطینه افراد مشکوک و مبتلا انجام می‌شود و حتی کسانی که قادر به مراجعه به مراکز بهداشت برای گرفتن تست نیستند، توسط تیم‌های مراقبت و رهگیری از آن‌ها تست گرفته می‌شود.

نادری عنوان کرد: درصورتی‌که فردی در این طرح بیماریابی و تست او هم مثبت شود، از اطرافیان او هم «رپید ست» که همان تست سریع است، گرفته می‌شود؛ در حال حاضر ۹ مرکز در روستاها و دو مرکز در شهر سرخس به وسایل حفاظت فردی و تست سریع مجهز هستند.

رئیس مرکز بهداشت سرخس گفت: فردی که در این طرح مثبت می‌شود، به‌صورت محله محور با کمک بسیج و یا هلال‌احمر مسئله قرنطینه او پیگیری می‌شود و افرادی که نیازمند هم باشند، بسته‌های معیشتی بین آن‌ها توزیع می‌شود تا رفت‌وآمدها به کمترین حد ممکن برسد.

شناسایی ۳۴۸ بیمار مبتلا به کرونا با اجرای «طرح شهید سلیمانی» در سرخس

وی ادامه داد: طرح حاج قاسم از ابتدای آذرماه شروع شده و ۵۳ تیم مراقبت و رهگیری از شبکه بهداشت و درمان، بسیج و هلال‌احمر در این طرح در شهرستان سرخس مشارکت دارند.

نادری اضافه کرد: از مهم‌ترین اهداف این طرح قطع زنجیره ویروس در یک ماه به میزان ۸۰ درصد و در سه ماه ۹۰ درصد است؛ همچنین کاهش میزان بستری در بیمارستان به ۳۰ درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه و درنهایت کاهش مرگ‌ومیر در یک ماه به ۱۰ درصد در سه ماه به ۳۰ درصد بایستی برسد.

رئیس مرکز بهداشت سرخس با اشاره به اینکه طرح شهید قاسم سلیمانی تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه دارد، افزود: پوشش حمایتی گروه‌های آسیب‌پذیر نیز در این طرح در یک ماه به ۵۰ درصد و در سه ماه به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی گفت: در ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۶۳۶ مورد تست «PCR» انجام شده که ۳۱۶ مورد مبتلای مثبت داشتیم؛ همچنین از ۲۲۵ نفر «رپید تست» گرفته شد که ۳۲ نفر مثبت شدند.

نادری در ادامه با بیان اینکه در شهرستان سرخس روزانه توانایی گرفتن ۱۰۰ نمونه تست «PCR» را داریم، گفت: در مراکز نگهداری شهرستان هم تاکنون ۴۰ مورد تست سریع انجام دادیم که خوشبختانه مورد مثبتی نداشتیم.

۱۵۸۰ نفر از مبتلایان کرونا در سرخس بهبود یافتند

رئیس مرکز بهداشت سرخس در ادامه با تأکید بر اینکه در طرح حاج قاسم تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها را داریم، تصریح کرد: برای این کار ۵۳ تیم نظارتی هم بحث بهداشت محیط، اصناف و بازار را مدیریت و کنترل می‌کنند.

وی افزود: اصناف و بازار در این طرح در سامانه «من» مورد پایش قرار می‌گیرند و سایر اقدامات نظارتی و کنترلی پس از پایش انجام می‌شود.

نادری یادآور شد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، سه هزار و ۴۱۸ مورد نمونه‌گیری در شهرستان سرخس داشتیم که ۱۳۸۱ نفر تست آن‌ها مثبت شده است؛ همچنین ۱۵۸۰ نفر از مبتلایان خوشبختانه بهبود یافتند و پاسخ تست ۱۷۵۳ نفر هم منفی شده است.

رئیس مرکز بهداشت سرخس در پایان بیان کرد: متأسفانه تاکنون ۸۶ نفر در این شهرستان جان خود را بر اثر ابتلای به کرونا از دست دادند؛ در حال حاضر نیز ۹ نفر در انتظار پاسخ تست هستند و ۳۱ نفر هم تحت درمان بوده و قرنطینه خانگی را سپری می‌کنند.

انتهای پیام/