شتاب گازرسانی به روستاها در دولت سیزدهم/ تا دو سال دیگر در کشور روستای بدون گاز نداریم
شتاب گازرسانی به روستاها در دولت سیزدهم/ تا دو سال دیگر در کشور روستای بدون گاز نداریم
گازرسانی به روستاها که از ابتدای انقلاب اسلامی آغاز شده، تاکنون ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا را بهره‌مند ساخته است. این خدمت‌رسانی در دولت سیزدهم شتاب بیشتری یافته و در طول ۶ ماه گذشته به ۲۹۱ روستا گازرسانی شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اهداف انقلاب اسلامی که یکی از آن‌ها خدمت‌رسانی به محرومان است، گازرسانی به روستاها را از ابتدای انقلاب اسلامی شروع کرد و در طول ۴۳ سال تاکنون توانسته این خدمت را به دورترین روستاهای کشور برساند.

گازرسانی جمعیت روستایی از صفر به ۸۵ درصد

آمارها و اسناد نشان می‌د‌هد که قبل از انقلاب اسلامی فقط سه روستای کشور گازرسانی شده بودند و بقیه روستاها یا از نفت و یا از سوخت‌های دیگر استفاده می‌کردند، اما با وقوع انقلاب اسلامی ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا از این نعمت بهره‌مند شدند و درصد پوشش خانوارهای روستایی به شبکه گاز از صفر به ۸۵ درصد رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تا دو سال آینده ۱۵ درصد باقی مانده از جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

لازم به ذکر است، به منظور توسعه رفاه عمومی و کاهش فاصله طبقاتی در طول انقلاب اسلامی مجموع شبکه گاز شهری و روستایی اجراشده در کشورمان نسبت به قبل از انقلاب ۱۹۸ برابر شده به طوری که از ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر به ۴۰۷ هزار و ۵۷۷ کیلومتر رسیده است.

گازرسانی به دورافتاده‌ترین روستاها، علاوه بر گرمابخشی و توسعه و جلوگیری از مسائلی همچون مهاجرت، محرکی مهم برای توسعه بخش‌های دیگر و همچنین اشتغال پایدار بوده است.

شتاب گازرسانی به روستاها در دولت سیزدهم

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روند گازرسانی روستایی در کشور به ویژه با مصوبه‌های سفرهای استانی رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم شتاب گرفته به نحوی در طول ۶ ماه به ۲۹۱ روستا گازرسانی شده است.

وی تصریح کرد: گازرسانی به این روستاها و همسو با آن گازرسانی به صنایع تولیدی و کشاورزی به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، برای استفاده مردم از این نعمت خدادادی و به‌منظور ایجاد رفاه برای آنها و جلوگیری از مهاجرت و اشتغال پایدار در روستاها و حفظ محیط زیست، به‌عنوان نعمتی بی‌نظیر در آستانه حلول سال نو و بهار طبیعت و برای تعهد به مسئولیت اجتماعی تقدیم شده است.

وضعیت گازرسانی به نقاط دور از مرکز پس از انقلاب اسلامی

پس از انقلاب اسلامی توجه به نقاط دور از مرکز بیشتر شد و یکی از بخش‌هایی که مورد توجه قرار گرفت گازرسانی به روستاها بود. خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دور از مرکز طبق گزارش مجلس شورای اسلامی هم اکنون در رده اول طول شبکه گازرسانی و خانوار بهره‌مند از گاز طبیعی در کشور قرار دارد این در حالی است که در سال ۹۵ خراسان رضوی در رتبه پنجم قرار داشت.

طبق وعده مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی تا پایان امسال اجرای پروژه گازرسانی به تمامی ۲۵۰ روستای بدون گاز استان خراسان رضوی انجام می‌شود؛ همچنین تا پایان امسال حتما ۱۰۰ روستا به گاز طبیعی دسترسی پیدا می‌کنند.

خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار از گاز طبیعی شناخته می‌شد که با توجه به سیاست‌های محرومیت‌زدایی اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۶ درصد خانوار روستایی خراسان جنوبی از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند.

سیستان و بلوچستان به عنوان تنها استان بی‌بهره از شبکه گاز طبیعی شناخته می‌شد که طرح انتقال گاز به این استان یکی از اساسی‌ترین طرح‌های زیرساختی است و این استان مرزی را با توجه به ظرفیت معادن موجود از محرومیت خارج می‌کند و طبق برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران تا دو سال آینده همانند سایر استان‌های کشور تمام روستاهای این استان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

گازرسانی به دورترین و پهناورترین استان کشور گام بسیار مهمی است که نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه امکان انتقال گاز به کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان) را نیز فراهم می‌کند و عامل بسیار مهمی در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک و در نتیجه توسعه و پیشرفت این منطقه است.

به گفته مدیرعامل گاز استان کرمان که یکی از استان‌های دور از مرکز و محروم شناخته می‌شود، گازرسانی در این استان از سال ۱۳۹۷ شتاب گرفته و در سه سال گذشته نزدیک به ۵۷۰ روستا با ۵۷ هزار خانوار روستایی که در مجموع ۱۲۴ هزار خانوار می‌شوند از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی خراسان رضوی از گاز شهری

حسن افتخاری، مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: تا سال ۵۷ از مساحت خراسان بزرگ فقط در شهر مشهد ۳۴۵ انشعاب گاز وجود داشت و دیگر شهرها و روستاهای استان و حتی بیشتر مردم شهر مشهد از این نعمت برخوردار نبودند.

افتخاری افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی هم اینک شرکت گاز استان به ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۸۸۳ مشترک خدمت رسانی می‌کند که از نظر تعداد مشترک بعد از تهران در رتبه دوم کشور و با ۳۳ هزار و ۸۵۵ کیلومتر شبکه گاز رتبه نخست کشور را از این نظر در اختیار داریم.

وی ادامه داد: میانگین درصد برخورداری خانوار شهری کشور از گاز طبیعی ۹۸.۴ درصد و در خراسان رضوی ۹۹.۹ درصد است. میانگین برخورداری خانوار روستایی کشور هم ۸۴.۹ درصد است که این رقم در این استان ۹۶ درصد می‌باشد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: هم اینک از ۲ هزار و ۶۸۳ روستای واجد شرایط ، ۲ هزار و ۴۹۵ روستای استان با ۵۰۸ هزار و ۱۱۵ خانوار گازرسانی شده و در این زمینه هم رتبه نخست کشور را داریم. همچنین گازرسانی به ۱۸۶ روستا با ۲۰ هزار و ۸۴۵ خانوار در حال اجرا است.

افزایش ۶۷۴ کیلومتری شبکه گاز در ۱۰ ماه

فرشید دشتی، مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۹ کیلومتر شبکه گاز شهری و ۶۰۵ کیلومتر شبکه روستایی در این استان ایجاد شده که ۲۹ هزار و ۸۰ مشترک شهری و ۲۳ هزار و ۴۲۹ مشترک روستایی به تعداد مشترکان افزوده شده‌اند.

دشتی افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۴۴ مشترک شهری و ۵۶۹ هزار و ۹۳۹ مشترک روستایی از خدمات شرکت گاز استان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین تعداد مشترکان خانگی ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۸۸۸ مشترک و مجموع مشترکان صنعتی ۱۵ هزار و ۷۴۰ مشترک است که از این تعداد ۱۲ هزار و ۵۲۱ مشترک صنعتی جزء و سه هزار و ۲۱۹ مشترک صنعتی عمده محسوب می‌شوند.

۶۶۰ طرح گازرسانی آماده اجرا و بهره برداری 

سید مصطفی حیدری، مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز خراسان رضوی هم با بیان اینکه ۶۶۰ طرح گازرسانی روستایی و صنعتی در این استان طی دهه فجر آماده بهره برداری یا اجرا است گفت: هزینه این طرح ها بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ مییرلیارد ریال است.

وی ادامه داد: در بخش صنعتی نیز افتتاح طرح‌های گازرسانی در ۲۴۵ واحد تولیدی صنعتی و آغاز عملیات اجرایی در ۳۵۵ واحد دیگر با اعتبار ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

پوشش ۹۵ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی/ نهضت گازرسانی ادامه دارد

قبل از انقلاب اسلامی ۲۰ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند بودند ولی هم‌اکنون ۹۵ درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

با وجود شرایط مناسب کشورمان در گازرسانی به شهرها و روستاها، نهضت گازرسانی همچنان ادامه‌ دارد و با رویکرد جهادی دولت سیزدهم، گازرسانی به همه شهرها و روستاهای کشور تا دو سال آینده تکمیل و پرونده گازرسانی بسته می‌شود.

تاکنون بیش از ۹۸ درصد از شهرهای کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند و کار گازرسانی به حدود ۹۰ درصد از روستاهای کشور نیز تکمیل شده است.

هم‌اکنون نعمت گاز به عنوان یک رفاه عمومی در سراسر کشور توسعه پیدا کرده و مردم کشور از این نعمت برخوردار هستند و با افزایش جمعیت نیز توسعه گازی در شهرها و روستاها ادامه دارد؛ به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز تا دو سال آینده کار گازرسانی به ۶ هزار روستای باقیمانده نیز تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/