شباهت های سرخس و آلمریای اسپانیا
شباهت های سرخس و آلمریای اسپانیا
آلمریای اسپانیا از نظر آب هوایی خشک و نیمه بیابانی شبیه شهرستان سرخس است، با این تفاوت که آب در آنجا به مراتب کمتر از سرخس است.

به گزارش نسیم سرخس، در چند سال اخیر باشدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیر انسانی غرب، علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران واژه جدیدی به نام اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخورحال روز کشورمان مورد بحث قرار گرفت؛ این یادداشت مشتمل بر بیانات حکیمانه امام خامنه ی (حفظه الله) درباره اقتصادمقاومتی است که به مخاطبان عزیز تقدیم می شود و سعی شده باتوجه به پتانسیل های شهرمان با مثال های ملموس و واضح به این موضوع بپردازیم.

 

ارکان اقتصاد مقاومتی، مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست، می باشد.

 

ما در این سال ها تحریم های متنوعی را علیه کشورمان دیدیم از جمله تحریم دارو که یکی ازانسانی ترین موضوعات است که مبتلایان سرطانی کشور با این چالش روبرو شدن و چه انسان ها بابت این قضیه از بین رفتند.

 

با توجه به این موضوع چه اطمینانی است که درتحریم بعدی غذا را تحریم نکنند؛ چون ما در حوزه غذا و تولید کالاهای اساسی و استراتژیک دوام خوبی آوردیم؛ کالاهای استراتژیکی مانند(گندم- جو- ذرت- شکر- سویا).

 

همانطور که همه می دانیم خشکسالی یکی از چالش های اصلی برای کشاورزان سرخس است؛ سرخس به خاطر شرایط آب و هوایی و همچنین شرایط جغرافیایی خاص خود دارای دوره متناوب خشکسالی است وگاهی میزان خشکسالی درشهرمان چنان تشدید می شود که تاثیر بسیار نامطلوبی برروی میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی می گذارد که دراین خصوص می توان به کاهش محصولات در سال های نه چندان دور اشاره کرد و ازآنجایی که  مدیریت منابع آبی کلید عمر کشاورزی وتولید محصولات زراعی است باید مسئولان و ادارات مربوطه در سرخس دست به دست هم دهند و درابداع و روش های نوین برای تولید محصولات کشاورزی با استفاده از کمترین میزان آب تلاش کنند.

 

این تلاش از آن جهت برای کشاورزی سرخس حائز اهمیت است که دانشمندان پیش بینی کرده اند، گرم شدن کره زمین سبب افزایش خشکسالی ها شده و تاثیر آن بر روی محصولات کشاورزی چشمگیر خواهد بود؛ متاسفانه با مطالعه در کشاورزی سرخس متوجه می شویم ما در زمین های خوب شهرستان به جای اینکه غذاهای خوب و کالاهایی اساسی و استراتژیک تولید کنیم، داریم غذاهای غیر اساسی را تولید می کنیم.

 

با توجه به اینکه کشاورزان درسرخس بزرک ترین مصرف کنندگان آب هستند و در شهرستان بدون توجه مسئولان به سیر و سرعت گرفتن و فزونی و افزایش یافتن مزارع کشت یونجه و همه خوشحال ازاینکه یونجه کاری درسرخس افزایش یافته، ولی کمی ژرف و واقع بینانه و علمی که نگاه می کنیم، متوجه می شویم که مصرف آب مزارع یونجه حدودا ۲.۵ تا ۵ برابر محصولات دیگراست و جالب تر اینکه یونجه جز کالاهای غیر استراتژیک است؛ حال برای مثال مصرف آب چند نوع از کالاهایی غیراستراتژیک را نام می بریم وقضاوت با خودتان؟!

 

برای تولید خربزه نیازمند ۱۰۰ تا ۲۵۰ لیتر آب هستیم ۲- برای تولید هندوانه ۱۰ کیلویی حدودا ۲۵۰ لیتر ۳- چغندر حدودا ۲۴۵۰لیتر؛ حال مصرف آب یونجه ۲.۵ تا ۵ برابر این ها است.

 

ما در سرخس صادر کننده آب هایی زیر زمینی و منابع خدادادی هستیم

از این طرف دیگر کالاهایی اساسی شهرستان مانند گندم، جو، و ذرت که نیاز کشور است تولید نمی کنیم و به جای آن مزارع کشاورزی رو به فزونی گرفتن به کاشت و سبزیجات و کالاهای پر مصرف است؛ پس با کاهش کشت یونجه در سرخس سالانه چند صد میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

 

وضعیت آب در سراسر جهان بحرانی است و مسئولان نیز از این وضعیت اظهار نگرانی می کنند و در پی یافتن راهی برای کنترل آن هستند؛ شهر ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید سیاست های خود را برای حل این معضل تبیین کند.

 

یکی از این سیاست ها، ایجاد گلخانه ها و مجتمع کردن آن ها، ایجاد مجتمع دام وطیور و طرح تجمیع آبیاری تحت فشار است؛ هر کدام از این طرح ها بنابر نظر کارشناشان تاثیر خوبی درکنترل آب دارد.

 

برای مثال ما در وستای سنگر مجتمع گاوداری ۶۰۰ راسی داریم و همچنین گاوداری آستان قدس رضوی چقدر طرح بسیار خوب و چقدر باعث اشتغال زایی شده؛ چرا این طرح ها بسط نمی خورد و مجتمع های دیگری در این راستا ایجاد نمی شود؛ چرا مجتمع های دیگری مانند پرورش بلدرچین و کپک و مرغداری ایجاد نمی شود، مشکل کجاست؟ سرخس می تواند مانند سبزوار قطب دام و طیور ایران شود و سهم مهم و بسزایی درتولید ثروت در اقتصاد کشور عزیزمان ایران اسلامی داشته باشد، علت چیست؟

 

مقایسه سرخس با ۴۰۰ هزار هکتار و آلمریای اسپانیا با ۲۹۵ هکتار و شباهت های این دو منطقه

آلمریای اسپانیا از نظر آب هوایی خشک و نیمه بیابانی شبیه شهرستان سرخس است، با این تفاوت که آب در آنجا به مراتب کمتر از سرخس است.

 

در عرض و طول ۱۴تا ۱۶کیلومتری آن درفضای حدود ۲۹۵ هکتار بزرگ ترین گلخانه دنیا در آن قرار دارد که ۶۰ برابر کشور ما ایران محصول کشاورزی تولید می کند.

 

آلمریا از طریق دریا محصولات خودش را ترانزیت می کند، با این شباهت که سرخس از طریق ریل به بیشتر جاهای مرتبط ترانزیت دارد و حدود ۷۰ درصد ترانزیت ریلی از سرخس است.

 

با توجه به اینکه در شهرستان، ما فرودگاه را هم داریم و آب فراوانی هم در سرخس وجود دارد (با فراهم آمدن زیر ساخت ها توسط دولت) همه و همه می تواند دست به دست هم دهند تا سرخس را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

 

وجود گلخانه نیاز مبرم شهرستان و درمانی برای رفع بیکاری جوانان است

گلخانه هزینه اولیه آن بسیار کم و ارزان است و آب مصرفی آن نیز بسیار کم می باشد؛ گلخانه یک نایلون می خواهد، چهارتا میله و یکسری تکنولوژی که همش درکشورعزیزمان توسط مهندسین عزیز ایرانی بومی و وجود دارد.

 

نتوانسته ایم استعدادهای بالقوه سرخس را شکوفا کنیم و گام بلندی درتولید ثروت دراین حوزه برداریم.

 

اگر مسئولان سرخس دست به دست هم دهند و فرمایشات و منویات رهبر فرزانه انقلاب کامل به کار گرفته می شد، در سرخس شاهد تحولی عظیم بودیم.

 

برای قابل لمس شدن موضوع یک ۶ هکتاری را اگر ۱۰۰۰ متری تقسیم کنیم و زیر ساخت آن را فراهم آوریم (آب، برق و گاز)، باعث اشتغال زایی حدود ۶۰ نفر و اگر ۵۰۰ متری تقسیم کنیم، حدودا ۱۲۰ نفر و اگر ۶۰ هکتار باشد، حدود ۶۰۰ نفر تا ۱۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده ایم.

 

یاد این آیه سوره انعام افتادم «ولا تسرفو و انه لایحب المسرفین»؛ زیاد مصرف کردن و بد مصرف کردن و در جای خودش استفاده نکردن هرچیزی.

 

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور، آستان قدس رضوی می تواند در این مسیر، فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در شهرستان به عهده گیرد.

یادداشت: حجت سندگل

انتهای پیام/