شاباش‌های کرونایی در سرخس/ افزایش تصاعدی مبتلایان و مصوباتی که هنوز عملیاتی نشدند!
شاباش‌های کرونایی در سرخس/ افزایش تصاعدی مبتلایان و مصوباتی که هنوز عملیاتی نشدند!
مهمترین عامل افزایش تصاعدی مبتلایان به کرونا در سرخس برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا است و ستاد مقابله با کرونا در سرخس هم مصوب کرد این مراسم‌ها برگزار نشود و با برگزارکنندگان برخورد شود، اما متاسفانه این مصوبات هنوز عملیاتی نشده و مراسم‌های عروسی همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، شهرستان سرخس مجدد در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش مراسم‌های عروسی و عزا در این شهرستان با وجود ممنوعیت برگزاری این مراسم‌ها، موجب افزایش نگران‌کننده آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا شده است.

در دو هفته گذشته در کنار افزایش آمار مبتلایان مثبت که تا دیروز به ۳۴۵ نفر رسیده، آمار فوتی‌ها نیز به دلیل عدم توجه به مسائل بهداشتی افزایش نگران کننده‌ای داشته است به طوری که آمار فوتی‌ها از ۱۶ نفر به ۲۴ نفر در این شهرستان رسیده است.

در چهاردهمین جلسه ستاد مقابله با کرونا در سرخس که هفته گذشته ۱۱ تیرماه برگزار شد، وضعیت این شهرستان نسبت به شیوع بیماری کرونا «قرمز» اعلام شد و براساس مصوبه این ستاد تا اطلاع ثانوی برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا ممنوع شد.

حجت‌الاسلام محمد بختیاری، امام‌جمعه سرخس در این جلسه با تأکید بر اینکه جلسات ستاد کرونا در شهرستان نباید سست شود و مستمر ادامه داشته باشد، تاکید کرد که هرگونه مراسم و تجمع که موجب افزایش شیوع کرونا در شهرستان شده یا می‌شود، باید جلوی آن گرفته شود و محدودیت‌ها در این رابطه تشدید شود.

محمدرضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس نیز در این جلسه نسبت به افزایش بیماران بدحال و بستری‌ها در بیمارستان لقمان هشدار داد و تاکید کرد که تشدید نظارت‌ها در دستور کار است و کمیته‌های ۸ گانه ستاد کرونا در این شهرستان باید اقداماتشان از سر گرفته شود.

وی اضافه کرد: همچنین تمامی کارکنان ادارت و بانک‌های شهرستان بایستی با زدن ماسک در محل کار حضور یابند و حضور ارباب‌رجوع نیز صرفاً با ماسک در ادارات و بانک‌ها مجاز است؛ مسئولان دستگاه‌ها نیز موظف  بر نظارت و اجرای کامل مصوبه هستند.

فرماندار سرخس عنوان کرد: با توجه به وضعیت هشدار در سطح شهرستان از حیث شیوع کرونا و نقش مراسم‌های عروسی و عزا در شیوع کرونا، تا اطلاع ثانوی برگزاری تمامی این مراسم‌ها ممنوع است و فرماندهی انتظامی و هنگ مرزی شهرستان، مسئول نظارت بر حسن اجرای مصوبه هستند و در صورت برگزاری از سوی متولیان مراسم‌ها با هماهنگی مقام قضایی نسبت به جلوگیری اقدام می‌شود.

بی‌توجهی مردم به مصوبات ستاد کرونا سرخس؛ عروسی‌ها همچنان پابرجا

با وجود ممنوعیت برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و هشدارهای لازم نسبت به شیوع دوباره بیماری کرونا، اما به گفته معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سرخس همچنان برخی همشهریان نسبت به مصوبات ستاد کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی می‌کنند و مصداق بارز آن افزایش برگزاری مراسم‌های عروسی است.

عفت خلیلی، معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سرخس در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هم اکنون شهرستان سرخس در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا سرخس، مراسم‌های عروسی و عزا ممنوع شده، اما همچنان برخی از همشهریان به این مسئله بی‌توجه هستند و همین امر موجب افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها در این شهرستان شده است.

وی با اشاره به تشدید بازرسی‌های بهداشتی در شهرستان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا افزود: مردم ما باید فرهنگ زندگی کردن با این ویروس را تا مدت‌ها یاد بگیرند و اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، شاید مجبور باشیم در خانه هم ماسک بزنیم.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سرخس با تاکید بر اینکه مبتلا شدن به کرونا، کودک و جوان و پیر نمی‌شناسد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین راه برای پیشگیری از کرونا شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

خلیلی بیان کرد: طبق بازرسی هایی که اخیرا از محل‌های تجمع همچون تالارها، هتل‌ها و رستوران‌ها داشتیم، خوشبختانه متصدیان این اماکن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما متاسفانه شهروندانی که به برگزاری عروسی در این مکان‌ها اقدام می‌کنند، رعایت مسائل بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.

وی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و به ویژه جابجایی پول‌های آلوده در مراسم های عروسی هشدار داد و تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز شهرستان، خیانتی بالاتر از این نیست که پول آلوده را به عنوان هدیه در دهان عروس و یا داماد قرار می‌دهند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سرخس خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان همچنین قرار شده تا فعالیت قرارگاه پدافند زیستی محله محور بسیج نیز در زمینه‌های ضدعفونی معابر و منازل، تب سنجی و تولید ماسک و توجیه و آگاه‌سازی با کمک همه اعضا دوباره فعال شود.

هرگونه تجمع تهدید علیه بهداشت عمومی است و مجازات دارد

حیدر جهانی، دادستان عمومی و انقلاب سرخس در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه شهرستان سرخس هم اکنون در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد، اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد کرونا شهرستان برگزاری هرگونه عروسی و عزا و تجمعی که موجب شیوع بیماری کرونا شود، ممنوع است.

وی تصریح کرد: برگزاری هرگونه تجمع به ویژه عروسی و عزا در وضعیت قرمز کرونا، تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و مجازات دارد.

دادستان عمومی و انقلاب سرخس بیان کرد: رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا شهرستان برای همه الزامی است و با کسانی که نسبت به این مصوبات بی‌توجه هستند، به شدت برخورد می‌شود.

جهانی عنوان کرد: هر اقدامی که از نظر ستاد کرونا و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در وضعیت قرمز موجب شیوع کرونا شود، تهدید علیه بهداشت عمومی است و با آن برخورد می‌شود.

وی گفت: بخشداران و دهیاران بایستی قبل از هرگونه برگزاری مراسم و یا تجمع به شهروندان تذکرات لازم را بدهند و جلوی برگزاری تجمع قبل از ورود پاسگاه‌ها گرفته شود تا خدای نکرده شاهد تبعات بعد از آن نباشیم.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در سرخس

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، تا دیروز از ۱۰۸۱ نفر در شهرستان سرخس نمونه‌گیری شده که ۳۴۵ مورد آن مثبت شده است؛ همچنین ۱۴۰ نفر تحت درمان هستند و ۱۸۱ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافتند.

با وجود اینکه اصلی‌ترین مصوبه ستاد مقابله با کرونا در شهرستان سرخس برگزار نشدن مراسم‌های عروسی و عزا است متاسفانه به جای کاهش تعداد مراسم‌ها شاهد افزایش برگزاری آن‌ها هستیم و اقدامات محسوسی از سوی این ستاد و دستگاه‌های مربوطه برای جلوگیری از برگزاری اینگونه مراسم‌ها نشده و هر شب و روز از گوشه‌ای از شهر سرخس صدای برگزاری مراسم‌ها می‌آید؛ موضوعی که بسیاری دیگر از شهروندان را نگران کرده است و انتظار از مسئولان این است که برای کنترل این ویروس مصوبات را جدی‌تر اجرا کنند.

انتهای پیام/