وزیر بهداشت با گلایه نسبت به اینکه طبق قانون - بیمه‌ها حق نداشتد در هیچ یک از مواد خدمات خود را کاهش دهند، گفت: من انتظارم از بیمه‌ها بیشتر از این بود، اما متاسفانه کاهش سطح پوشش، قیمت‌ها را برای مردم بالا برد در حالیکه این کار تخلف محسوب می‌شود.
به گزارش نسیم سرخس، سیدحسن هاشمی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نارضایتی مردم در سال ۹۲ دارو بود و برخی حتی با فروش همه زندگی خود نمی‌توانستند داروهای مورد نیاز خود را تامین کنند، اظهار داشت: این چالش جدی در عرض چند ماه پشت سر گذاشته شد و کمبود دارویی کشور از ۳۰۰ قلم به ۵۰ قلم کاهش یافت.

وزیر بهداشت گفت: در طول این مدت قیمت دارو به یک چهارم کاهش پیدا کرد و در عین حال به اقتصاد مقاومتی نیز توجه شد؛ صادرات تولیدات دارویی قوت گرفت و  واردات محدود شد.

هاشمی افزود: در این مدت تولید داخلی از ۶۳ درصد به ۷۰ درصد رسید و کمبود دارویی در کشور تا حد قابل قبولی کاهش یافت و این دستاوردها در حالی بود که ما با اجرای طرح تحول سلامت ۱۱ میلیون بیمه شده جدید داشتیم و با توزیع ۱۰هزار متخصص در سطح کشور، افزایش تجویز و نیاز به دارو در کشور نیز اتفاق افتاد.

وی در مورد حمایت از تولید داخلی در موضوع دارو عنوان کرد: در طول این دوره تلاش همکاران ما در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر این بود که سقف واردات یک میلیارد دلاری در این حوزه حفظ شود و تولیدکنندگان داخلی بتوانند در بستر مناسب به فعالیت خود ادامه دهند.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته  در حوزه تجهیزات پزشکی، این حوزه را مظلوم تر از غذا و دارو دانست و گفت: در این دوره در مورد تجهیزات پزشکی در کاهش قیمت موفق تر بودیم و به رغم تحریم‌های سنگین اعمال شده توانستیم به موفقیت‌های زیادی برسیم و نزدیک به ۳۵ درصد کاهش قیمت داشتیم.

هاشمی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تلاش‌های دکتر روحانی و دکتر ظریف در حوزه سیاست‌های خارجی کشور عنوان کرد: این تلاش‌ها و حاصل آن که رفع تحریم‌ها در برجام بود، کمک قابل ملاحظه ای در این حوزه به ما کرد و برجام به ما کمک کرد.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به ضرورت گفتگو و رابطه صادقانه با مردم گفت: ما در طول این مدت با چندین چالش جدی مواجه بودیم که نمونه بارز آن بحث پالم بود اما سعی کردیم در این موضوعات با مردم صادق باشیم و فکر می‌کنم یکی از دلایل پشت سر گذاشتن این مشکلات همین صداقت بود؛ ما توانستیم  واردات پالم را از ۷۰۰ هزار تن به کمتر از ۳۵۰ هزار تن برسانیم و اگرچه در این زمینه مخالفت‌هایی نیز وجود داشت ولی با تلاش همکاران به این مهم دست یافتیم.

هاشمی یکی از برنامه‌های بسیار مهم این دوره را نشان دار کردن مواد غذایی مضر دانست و افزود: ما توانستیم میزان شکر و نمک و اسیدهای چرب ترانس در صنایع غذایی را کنترل کنیم  اما باید تلاش کنیم تا نظارت‌های ما بیش از گذشته باشد و در این راه نیاز به حمایت مردم و مجلس داریم.

وی با انتقاد از قوانین موجود بر صنایع غذایی گفت: دولت و مجلس باید بر کالاهای آسیب رسان عوارض وضع کنند؛ حقیقت این است که ما سهم کوچکی در وضع قوانین در این مورد داریم و صاحبان صنایع در این حوزه تاثیر زیادی دارند اما در هر حال آنها که شعار پیشگیری مقدم بر درمان است را سر می دهند باید تلاش در ظهور و عمل به این موارد را نیز داشته باشند.

دکتر هاشمی در ادامه یکی از آرزوهای خود در این دوره را به نتیجه رساندن موضوع پورتال دارویی و غذایی ذکر کرد و افزود: کارهای زیادی در این بخش انجام شده ولی مهم خروجی آن است که هنوز به ثمر ننشسته است.

وزیر بهداشت همچنین به گلایه مندی مردم از قیمت برخی داروها اشاره کرد و گفت: ما تمام سعی خود را انجام دادیم تا دسترسی مردم به داروها بیشتر و ارائه خدمات بهتر باشد اما کاهش پوشش بیمه در برخی موارد موجب شد تا این تلاش‌ها دیده نشوند.

هاشمی با اشاره به اینکه طبق قانون – بیمه‌ها حق نداشتد در هیچ یک از مواد خدمات خود را کاهش دهند، عنوان کرد: من انتظارم از بیمه‌ها بیشتر از این بود اما متاسفانه کاهش سطح پوشش، قیمت‌ها را برای مردم بالا برد در حالیکه این کار تخلف محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت در همایش معاونت‌های غذا و داروی کشور اظهار داشت: اگر بیمه‌ها وظایف خود را انجام می‌دادند مطمئناً وضعیت مناسب تر از این بود.

هاشمی در ادامه به فعالیت نه چندان مطلوب کشور در صنعت دارو اشاره کرد و گفت: تعداد فرمول‌های ما در این مدت بالغ بر صد قلم بوده که نسبت به گذشته خوب است اما کافی نیست؛ با توجه به حضور شرکت‌های دانش بنیان توانمندی ما در این حوزه بیشتر است .

وی اصرار و تاکید خود بر صادرات را به دلیل ارتقای تجهیزات و سود مردم  دانست و عنوان کرد: هرچند در این دوره فضاسازی های بسیاری علیه ما انجام شد ولی خوشحالم که در برابر این فضاسازی‌ها صادرات را در سطح معقولی ارتقا دادیم اما در عین حال باید سقف واردات را نیز حفظ می‌کردیم.

هاشمی گفت: اگر کاستی ای در کار ما بوده باید از مردم عذرخواهی کنیم ولی عذرخواهی نه فقط در کلام؛ که باید در عمل نواقص را جبران کنیم.

وزیر بهداشت سال ۹۳ را اوج فعالیت‌های وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: سال‌های ۹۴ و ۹۵ ما مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف پشت سر گذاشته ایم و امیدوارم گشایشی در  این مسیر ایجاد شود

وی خطاب به معاونین غذا و داروی کشور گفت: در این ماه‌های مانده نگذارید دستاوردهای ما از بین برود و مردم از نظر دارو کمبود حس کنند؛ غوغاسالاری‌ها را جدی نگیرید و با تمام توان به ارائه خدمت به مردم بپردازید و ما هم سعی می‌کنیم همین گونه در این مسیر همراه شما باشیم.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: تکامل یک امر مستمر است و ناگهانی حاصل نمی‌شود، می‌توانیم با عبرت گرفتن از گذشته مسیر آینده را هموار کنیم  و مطمئنا در دولت بعد شاهد پیشرفت‌های بیشتر خواهیم بود.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/