سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مرز ریلی سرخس
سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مرز ریلی سرخس
مدیرعامل راه آهن گفت: با دستور رئیس جمهور در سفر به استان خراسان رضوی، مقرر شد تا سرمایه گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مرز ریلی سرخس انجام شود.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از باشگاه خبرنگاران، میعاد صالحی گفت: در سال ۱۴۰۰ رکورد ترانزیت صد ساله تاریخ راه آهن با دستیابی به عدد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن شکسته شد که بخش عمده آن یعنی یک میلیون و ۶۹۰ هزارتن مربوط به عبور از مرز ریلی سرخس است.

او می‌گوید، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و چین، کشور‌هایی هستند که از طریق شبکه حمل و نقل ریلی ایران در سرخس، کالا از مبدا آن‌ها صادر می‌شود.

به گفته مدیرعامل راه آهن، با دستور آقای رئیسی رئیس جمهور در سفر به استان خراسان رضوی، مقرر شد تا سرمایه گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی برای افزایش سایت تعویض بوژی و افزایش سایت عملیات کانتینری که معمولا مقصد آن چین است، انجام شود و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دوباره رکوردشکنی کنیم.

صالحی همچنین گفت: نفوذ فناوری در صنعت حمل و نقل ریلی می‌تواند جهش و اشتغالزایی را ایجاد کند؛ همانطور که در عرصه داخلی سازی قطعات لوکوموتیو اقداماتی انجام شده و تفاهم نامه‌های آن در هفته‌های آتی امضا و اطلاع رسانی می‌شود.

مصطفی نصیری ورگ مدیر کل راه آهن خراسان هم اوایل اسفند گفته بود: حمل انواع محموله‌های ترانزیتی با بیش از ۲۲ هزار دستگاه واگن در ۱۱ ماه ابتدایی ۱۴۰۰، از طریق مرز ریلی سرخس انجام و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۴ برابر شده است.

او گفته، از دلایل عمده استقبال از حمل ریلی کالا‌های ترانزیتی و رشد چند برابری ترانزیت ریلی مرز سرخس، می‌توان به امکان جابه‌جایی کالا با واگن‌های ایرانی از طریق خطوط عریض و نرمال کشور ترکمنستان، نرخ مناسب، ایجاد قطار‌های مستقیم برنامه‌ای و کاهش زمان سیر کالا‌های ترانزیت اشاره کرد.

پایانه ریلی بین‌المللی سرخس با سهم ۷۹ درصدی از ترانزیت کالا، بزرگترین مرز ریلی کشور به شمار می‌رود که کالا‌های ترانزیتی اغلب از مبداء کشور‌های آسیای میانه وارد آن شده و از مرز بندرعباس صادر می‌شود؛ بار‌های ترانزیتی ریلی از مسیر‌های دیگر از جمله مرز رازی و میرجاوه نیز حمل می‌شوند.

انتهای پیام/