«سرخس» میزبان مسابقات کشتی آلیش قهرمانی کشور
«سرخس» میزبان مسابقات کشتی آلیش قهرمانی کشور
نوروزی گفت: با ارسال بخشنامه رسمی فدراسیون کشتی به سراسر کشور، برای نخستین بار در تاریخ این خطه، شهرستان سرخس میزبان مسابقات قهرمانی کشور شد.

هادی نوروزی، رئیس هیئت کشتی شهرستان سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: با ارسال بخشنامه رسمی فدراسیون کشتی به سراسر کشور، برای نخستین بار در تاریخ این خطه، شهرستان سرخس میزبان مسابقات قهرمانی کشور شد.

وی تصریح کرد: این مسابقات با حضور بیش از ۲۵ تیم از سراسر کشور در تاریخ ۶ و ۷ خرداد ۱۴۰۰ بر روی سه تشک کشتی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در سالن شهید رامون شهرستان سرخس برگزار می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای کشتی و وجود قهرمانان ملی، سرخس با تیم کامل در این رقابت‌ها حضور خواهد یافت.

آلیش در زبان فارسی به معنی مبایعه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال هم می‌گویند.

کشتی آلیش از سال‌های بسیار دور به‌صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی و قزاقستان و در کل آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان و مازندران دارای آثار دیرینه است.

انتهای پیام/