سرخس؛ «بهشت انرژی خورشیدی» خراسان رضوی/ سرمایه‌گذاری در سامانه‌‌های فتوولتاییک آینده انژری را تغییر می‌دهد
سرخس؛ «بهشت انرژی خورشیدی» خراسان رضوی/ سرمایه‌گذاری در سامانه‌‌های فتوولتاییک آینده انژری را تغییر می‌دهد
با توجه به شرایط آب و هوایی و مزایای بالقوه ازجمله آمایش سرزمینی، تابش آفتاب در اکثر روزهای سال، نیروی انسانی جوان و متخصص، شرکت‌های فنی و مهندسی فعال و زیرساخت‌های مناسب، «شهرستان سرخس» می‌تواند به‌ «بهشت انرژی خورشیدی» در منطقه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه در حوزه مهندسی موردتوجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است، بحث استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر با سطح تولید توان کم در سامانه‌های توزیع است.

استفاده از منابع تجدید پذیر برای بهبود مسائلی همچون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تغذیه مکان‌های دور، اشتیاق برای منابع انرژی پاک، حفاظت از محیط زیست، فرصت‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاران در محیط صنعت برق و مزایای بالقوه برای بخش صنعت برق ازجمله کاهش تراکم، کاهش تلفات و استفاده بهتر از دارایی‌ها هستند.

در این راستا با توجه به شرایط آب و هوایی و مزایای بالقوه ازجمله آمایش سرزمینی، تابش آفتاب در اکثر روزهای سال، نیروی انسانی جوان و متخصص، شرکت‌های فنی و مهندسی فعال و زیرساخت‌های مناسب، شهرستان سرخس می‌تواند به‌ بهشت انرژی خورشیدی در منطقه تبدیل شود.

تبدیل تهدیدات آب و هوایی سرخس به بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر

مصطفی ربانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به چشم‌انداز توسعه شهرستان سرخس و مشکلات به وجود آمده در تأمین انرژی برق که قطعاً در سال‌های آینده هم دچار آن خواهیم بود، نیاز به مدیریت و نگرش صحیح و برنامه‌ریزی علمی داریم.

وی افزود: این مدیریت و نگرش صحیح و برنامه‌ریزی می‌تواند تهدیدات آب و هوایی شهرستان سرخس را به بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر تبدیل کند.

ربانی تصریح کرد: برای دستیابی به این اهداف و تحقق بخش عمده‌ای از سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی و با عنایت به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری، باید از سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه پشتیبانی و موانع موجود برطرف شود تا درنهایت منجر به تولید انرژی پاک شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این مسیر دولت‌ها باید با قراردادهای شفاف، تضمین لازم برای خرید حداقل ۲۰ ساله انرژی از سامانه‌های فتوولتاییک (خورشیدی)، اعطای تسهیلات و سیاست‌های تشویقی جذاب و درنهایت افزایش نرخ خرید تضمینی، سرمایه‌گذاران را دعوت به سرمایه‌گذاری در این حوزه کنند.

وی ادامه داد: در گام دوم عمل به اجرای پروژه تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات، مؤسسات، بانک‌ها و غیره توسط خود سازمان‌ها است که به تأیید هیئت‌وزیران هم رسیده است.

اشتغال‌زایی در سرخس با حمایت‌های جهادی در حوزه انرژی خورشیدی

ربانی تأکید کرد: در شهرستانی که امروزه به پیک جمعیتی جوانان جویای کار رسیده، می‌توان با سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های جهادی در حوزه انرژی خورشیدی و عمل به قانون، به رشد و شکوفایی شرکت‌های سرخس در زمینه فنی و مهندسی، پیمانکاری، مشاوره، تأمین‌کننده و تولید‌کننده تجهیزات سامانه‌های خورشیدی کمک کرد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این امر موجب اشتغال‌زایی، افزایش تاب‌آوری خانواده‌ها و جوانان، محرومیت‌زدایی و توسعه پایدار شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور، تولید سامانه‌های خورشیدی و صادرات علم و تخصص فنی و اجرایی به شهرستان‌های دیگر و حتی کشورهای همسایه توسط متخصصان و فرهیختگان سرخس اتفاق بیفتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با شروع به کار دولت مردمی، ایران قوی نگاه دولت به مناطق مرزی ازجمله شهرستان سرخس به‌ویژه در حوزه انرژی با توجه به آمایش سرزمینی این منطقه در راستای توسعه پایدار باشد و در رسیدن به این اهداف متخصصان و اساتید دانشگاه در کنار دولت خواهند بود و از هیچ کمکی به دولت منتخب دریغ نمی‌کنند.

انتهای پیام/