سد دوستی برای مردم سرخس آورده‌ای نداشته است/ کشاورزان سرخس از سد دوستی سند حق‌آبه ندارند
سد دوستی برای مردم سرخس آورده‌ای نداشته است/ کشاورزان سرخس از سد دوستی سند حق‌آبه ندارند
عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس با بیان اینکه سد دوستی سرخس عملاً برای مردم ابن شهرستان آورده‌ای نداشته است، گفت: با ایجاد سد حوزه‌های آبریز به دشت را مسدود کردیم و الان بخش کشاورزی با استفاده از آب‌های زیرزمینی فعال است و با این وضعیت کشاورزی سرخس نمی‌تواند تاثیری در اقتصاد کشور داشته باشد.

غلامرضا لالوی در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره حق‌آبه کشاورزان شهرستان سرخس از سددوستی، گفت: با توجه به بارندگی زیادی که در ابتدای سال داشتیم حجم آب خوبی در سددوستی سرخس ذخیره شد که براساس قانون نیم درصد از حجم ورودی آب به سد دوستی سهم کشاورزان سرخسی است.

عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده امسال ۴۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورزان شهرستان سرخس از سددوستی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه بهره‌برداران ما هنوز سند حق‌آبه ندارند، تاکید کرد: باید برای بهره‌برداران و کشاورزان سرخس سند حق‌آبه از سددوستی داده شود.

لالوی اظهار کرد: ذی‌نفعان سد دوستی، مردم و کشاورزان سرخسی هستند و دولت باید حقوق خاصی برای ما در نظر بگیرد و طبق قانون حقوق ذی‌نفعان باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس افزود: در گذشته ما «سرخس‌رود» را در منطقه سرخس داشتیم و کشاورزان ما از این رودخانه برای کشاورزی استفاده می‌کردند اما جلوی آن را گرفتند و با ایجاد سد آب را ذخیره کردند و آب شرب مشهد را تامین کردند اما باید حقوق مردم شهرستان سرخس فراتر از دیگر بهره‌برداران از سد دوستی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برای کشت بهاره فقط از چاه‌های حفر شده استفاده می‌شود، گفت: علت عقب‌ماندگی بخش کشاورزی در سرخس این است که چاه‌های حفر شده و نهر‌های موجود با سطح زیر کشت برابری نمی‌کند و به عنوان مثال زمین‌های کشاورزی محدوده جنگل فقط با چاه‌ها آبیاری می‌شود و از وجود سددوستی کشاورزان ما برخوردار نشدند.

لالوی عنوان کرد: باید قبل از اجرای سد دوستی شبکه‌های انتقال آب ایجاد می‌شد اما کانال‌های درجه یک تا سه نیمه کاره ماندند و بهره‌برداری اصولی از شبکه‌های آب سددوستی نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس ادامه داد: شبکه‌های انتقال آب سد دوستی مانند نهر سنتی عمل می‌کنند و متاسفانه از آب‌پخش‌های آن آنگونه که باید استفاده نمی‌شود و شبکه معیوبی را داریم.

وی با بیان اینکه سددوستی سرخس عملاً برای مردم سرخس آورده‌ای نداشته است، گفت: با ایجاد سد حوزه‌های آبریز به دشت را مسدود کردیم و الان بخش کشاورزی با استفاده از آب‌های زیرزمینی فعال است و با این وضعیت کشاورزی سرخس نمی‌تواند تاثیری در اقتصاد کشور داشته باشد.

لالوی در پایان با اشاره به اینکه مازاد برداشت از چاه‌های کشاورزی با تعرفه صنعتی محاسبه می‌شود، تصریح کرد: دغدغه بزرگ برای کشاورزی تغییر الگوی کشت است اما متاسفانه دولت در جاهایی که تعهد داشته به وظیفه خود برای تغییر الگوی کشت عمل نکرده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس