امنیت به معنی حراست از یک فرد، جامعه، ملت و یک کشور در برابر تهدیدهای خارجی است و نقطه مقابل تهدید به‌شمار می‌رود. هر کشوری که بتواند تهدیدهای بالقوه و بالفعل را از میان بردارد، به آسایش و امنیت رسید.

به گزارش نسیم سرخس، امنیت به معنی حراست از یک فرد، جامعه، ملت و یک کشور در برابر تهدیدهای خارجی است و نقطه مقابل تهدید به‌شمار می‌رود. هر کشوری که بتواند تهدیدهای بالقوه و بالفعل را از میان بردارد، به آسایش و امنیت رسیده است.

بدون شک مردم، اصلی‌ترین عامل برای ایجاد امنیت در یک جامعه هستند چراکه هر انسانی برای دستیابی به زندگی همراه با آسایش و امنیت، همواره در تکاپوست و ایجاد امنیت فردی، امنیت اجتماعی را در پی خواهد داشت.

یکی از برنامه‌های اجرا شده در کشورمان برای افزایش مشارکت‌های مردمی در تأمین امنیت کشور، طرح امنیتی شهید شوشتری نام دارد که چند سالی است در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

این طرح که یادگار سردار شهید نورعلی شوشتری، فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه است اصلی‌ترین گزاره خود را مردمی بودن امنیت قرار داده که در آن با آموزش و تجهیز بسیجیان بلوچ سدی بزرگ در برابر اقدامات ناامن‌کننده تروریست‌های تکفیری خواهند بود.گرچه شهید شوشتری فقط چند ماه پس از اجرایی شدن این طرح به‌همراه جمعی از سران قبایل مردم سیستان و بلوچستان توسط عاملی انتحاری به شهادت رسید، اما در همین مدت کوتاه توانسته بود چنان ساختار تاثیرگذاری را ایجاد کند که پس از او نیز حفظ شود و زمینه‌ساز ضربات فراوانی به گروهک‌های تروریستی تکفیری در منطقه شود.

در کنار حضور قدرتمندانه نیروهای بسیجی سیستان و بلوچستان در این مناطق و حفاظت از مرزها در برابر گروهک‌های تروریستی، محرومیت زدایی سپاه در این استان به وسیله احداث بیمارستان‌های صحرایی، توسعه کشاورزی، احداث چاه‌های آب و… موجب انزوای گروهک‌های تروریستی در این منطقه شده به‌طوری‌که با انتقال کامل مرکز عملیات‌های خود به داخل خاک پاکستان دیگر جایگاهی در داخل خاک ایران ندارند.
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به عنوان مجری این طرح مهم مسوولیت آموزش، تجهیز و پشتیبانی از بسیجیان منطقه و نیروهای این قرارگاه را بر عهده دارد و از زمان اجرای آن تاکنون قریب به اتفاق حملات تروریستی به پاسگاه‌های مرزی سپاه در این منطقه با شکست و تلفات سنگین تروریست‌ها همراه بوده است.

آنچه مهم است، بازدهی ساختار مردمی-امنیتی مؤثر در یک منطقه مهم از کشور است که می‌تواند باعث پیشرفت و آبادانی این منطقه شود. توسعه سواحل مکران و بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان که سطح اثرگذاری ملی را دارد، در گرو ایجاد امنیت پایدار در این منطقه است. همراهی قابل توجه مردم استان سیستان‌وبلوچستان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان اصلی‌ترین رکن ایجاد این امنیت نیازمند همراهی بیش از پیش علمای اهل سنت، سران قبایل و بزرگان این استان است.

این همراهی و مشارکت عمومی در بحث امنیت سبب شده، امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا که همواره با دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای شاهد ناامنی بوده است، به‌عنوان کشوری امن و تکیه‌گاهی مستحکم برای ملت ایران باشد. با توسعه این مشارکت‌ها در کل کشور خصوصاً در مناطق مرزی در غرب کشور، می‌توان شاهد مدل جدیدی از ایجاد امنیت در معادلات امنیتی دنیا بود.

با در نظر گرفتن مواردی که از آنها یاد شد، این مساله را در می‌یابیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه تأمین امنیت داخل و مرزهای کشور با بهره‌گیری از مدل‌های بومی و مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای به انجام وظیفه خطیر خود می‌پردازد و بازدهی این مدل در سال‌های گذشته بیانگر کارایی آن است.

منبع: صبح نو