سدسازی مسئولان برای زندگی کارگران سد شوریجه سرخس/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان: حقوق کارگران را باید خارج از اسناد دولتی ۱۴۰۲ تأمین کنیم
سدسازی مسئولان برای زندگی کارگران سد شوریجه سرخس/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان: حقوق کارگران را باید خارج از اسناد دولتی ۱۴۰۲ تأمین کنیم
کارگران سد شوریجه سرخس برای دومین بار طی امسال به دلیل عدم پرداخت معوقات چندین ماهه خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حدود دو ماه پیش و در اوایل مهرماه امسال کارگران سد شوریجه سرخس به دلیل عدم پرداخت ۶ ماهه حقوق و سنوات دست به اعتصاب زدند و اجرای پروژه سد شوریجه را تعطیل کردند، اما با توجه به رسانه‌ای شدن این موضوع و پیگیری خبرنگار ما، حقوق فروردین‌ماه به‌صورت کامل و ۵۰ درصد از حقوق اردیبهشت‌ماه به‌صورت مساعده به کارگران سد شوریجه پرداخت شد.

هر چند ممکن است یکی از دلایل پرداخت این حقوق سفر یک مسئول کشوری به سرخس و بازدید از سد شوریجه بوده تا از این طریق کارگران در هنگام حضور مسئول کشوری مشغول کار باشند اما به‌هرحال پس از گذشت حدود دو ماه از آن موضوع کارگران سد شوریجه برای دومین بار اعتصاب کردند و اجرای پروژه را تعطیل کردند.

کارگران سد شوریجه ۶ ماه معوقه حقوق دارند

کارگران سد شوریجه سرخس به دلیل عدم پرداخت معوقات چندین ماهه خود برای دومین بار در سال جاری دست به اعتصاب زدند.

یکی از کارگران سد شوریجه سرخس به خبرنگار ما، گفت: کارگران سد شوریجه سرخس از اردیبهشت‌ماه سال جاری حقوق خود را نگرفتند و ۶ ماه معوقه حقوق دارند.

وی تصریح کرد: مطالبات روزمزد سال ۱۳۹۷ و هزینه ماشین‌آلات اجاره‌ای از دی‌ماه سال گذشته پرداخت نشده است.

این کارگر شاغل در سد شوریجه سرخس البته درباره پرداخت بیمه کارگران تصریح کرد: بیمه کارگران به‌طور کامل پرداخت شده اما حقوق کارگران ۶ ماه است پرداخت نشده است.

حقوق کارگران را باید خارج از اسناد دولتی ۱۴۰۲ تأمین کنیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما پاسخ مشخصی برای پیگیری موضوع نداد و ضمن تأیید وجود معوقات حقوق کارگران گفت: از سد شوریجه بازدید می‌کنم و هر کمکی لازم باشد انجام خواهم داد اما وضعیت مالی طرح‌ها وضعیت خوبی نیست و ما باید سعی کنیم برای کارگران ما مشکلی پیش نیاید.

محمد علایی افزود: اعتباراتی که برای ما می‌آید به‌صورت اسناد دولتی است و به سال ۱۴۰۲ به‌روز خواهد شد و باید با پیمانکاران صحبت کنیم و ببینیم حقوق کارگران را از این بخش جدا کنیم و ما نمی‌توانیم تا سال ۱۴۰۲ منتظر بمانیم و کار سختی است ولی انجام می‌دهیم.

ریالی اعتبار بیاید باید به کارگران پرداخت شود

وی درباره دریافت بودجه از صندوق توسعه ملی برای پروژه سد شوریجه بیان کرد: هنوز تخصیصی از صندوق توسعه ملی برای این پروژه نداشتیم و به پیمانکار هم گفتیم اگر ریالی پرداخت شود باید به کارگران پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره تاریخ مشخص پرداخت حقوق کارگران سد شوریجه از دادن قول مشخصی دراین‌باره خودداری کرد و بیان داشت: قرار نیست حرف بی‌ربطی بزنم و نمی‌توانم دراین‌باره قول بدهم اما تمام تلاش ما این است که این مشکل را حل کنیم و ان‌شاءالله حل خواهیم کرد.

لازم به ذکر است، پروژه سد شوریجه جزو پروژه‌ آب‌های مرزی و از پروژه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری است و پروژه‌ای است که ردیف‌های بودجه‌ای عمومی ندارد و بودجه آن از صندوق توسعه ملی تأمین و اعتبارت آن کاملاً مجزا است.

در اواخر سال ۹۵ این پروژه به پروژه‌های آب‌های مرزی ملحق شد تا بتواند از محل صندوق توسعه ملی اعتبار بگیرد.

سد مخزنی شوریجه سرخس از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تأمین آب شرب مشهد مقدس و تأمین آب کشاورزی منطقه است؛ این سد بر روی رودخانه کشف رود در ۲ کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد.

انتهای پیام/