سخت گیری شهیدقدوسی نسبت به بیت المال
سخت گیری شهیدقدوسی نسبت به بیت المال
آیت الله قدوسی در دوران حیات خود و زمان تصدی گری در مجوعه های انقلاب اسلامی هرگز به خود اجازه نداد که ذره ای بر مسئله بیت المال اموال حکومتی بی‌اهمیت و کم توجه باشد.

به گزارش نسیم سرخس نخستین دادستان کل کشور تنها چندماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران درحالی با حکم امام خمینی (ره) انتخاب شد که نهاد دادستانی با هرج و مرج و به هم ریختگی فراوانی مواجه بود از این رو به مدیریتی با تدبیر و درایت بالا نیاز داشت.

امام خمینی (ره) با شناختی که از سابقه مبارزاتی و روحیه انقلابی گری و ضدفسادی آیت الله علی قدوسی سراغ داشت وی را به عنوان دادستان کل کشور منصوب کرد تا اوضاع به هم ریخته دادگاه های انقلاب را در همان آغاز کار انقلاب اسلامی ایران سامان دهد.

قدوسی با روی کار آمدن در دادستانی کل کشور توانست به کمک و مشورت آیت الله شهید بهشتی رئیس وقت دیوان عالی کشور تحولات اساسی در دادستانی و امور قضایی کشور ایجاد کند.

وی توانست در این مسئولیت آیین‌نامهٔ دادگاه‌های انقلاب را تهیه و تدوین کند تا تمام مشی قضایی حاکم برکشور با اصول انقلاب اسلامی همراه و هماهنگ شده تمام مقررات مربوط به دوران پهلوی محو شود.

وی البته در جریان فعالیت های انقلابی خود در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توانست با چهره هایی همچون سید محمد بهشتی، مهدی حائری تهرانی، علی مشکینی و حسین حقانی به تاسیس مدرسه حقانی اقدام کند که پایه گذار شیوه ای نوین در تربیت نیروهای کارآمد قضایی و قضات درجه یک دادگاه های انقلاب اسلامی باشد. به طوری که امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از قضات و مدیران ارشد دستگاه قضایی کشور آموزش دیده مدرسه حقانی هستند.

مأمور ستاد انقلاب اسلامی قم، عضویت در شورای عالی قضایی و تصدی گری مقام قضاوت در دادگاه های انقلاب از دیگر مسئولیت هایی بود که وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با حکم امام خمینی(ره) بر آن ها منصوب شد.

آیت الله قدوسی اما در دوران حیات خود و زمان تصدی گری در مجوعه های انقلاب اسلامی هرگز به خود اجازه نداد که ذره ای بر مسئله بیت المال اموال حکومتی بی اهمیت و کم توجه باشد. وی در این باره مراقبت بسیاری انجام می داد تا جایی که به گفته نزدیکانش وی حتی از چای، غذا و وسیله نقلیه مربوط به نهاد حکومتی استفاده شخصی نمی کرد.

شهید قدوسی در دوران حیات خود با ایجاد موسسه ای با عنوان مکتب توحید بنای تربیت و آشنایی بانوان با مبانی فکری اسلامی را نهاد تا ضمن جذب زنان مبارز انقلابی به مجموعه مکتب توحید بانوان این سرزمین را با تفکرات اسلامی بیش از پیش آشنا کند. این مجموعه بعدها توانست زنان مبارز بسیاری را تربیت کند که در راستای مبارزه با رژیم پهلوی نقش بسزایی را ایفا کردند.

آیت الله علی قدوسی در زمان حضور خود در قم و کسب علوم حوزوی در محضر اندیشمند بزرگی چون علامه طباطبایی تلمذ کرد و سرانجام سرشت پاک و طینت طاهر وی بهانه شد تا این عالم بزرگ وی را به عنوان داماد خود برگزید.

اما نکته قابل تامل آنکه داشتن مشی انقلابی آیت الله قدوسی چه در مبارزات و فعالیت های قبل از پیروزی انقلاب و چه تلاش های اثرگذاری بعد از پیروز انقلاب در راستای کادرسازی برای نظامی نوپا و اصلاح اصول برجای مانده از رژیم پهلوی باعث شد منافقین کوردل وجود وی را تاب نیاورده و بغض و حرصی از سرنادانی از این مبارز نستوه در دل بپرورانند تا در روز ۱۴ شهریور سال ۱۳۶۰ با کارگذاشتن بمب در ساختمان دادستانی کل کشور وی را به شهادت برسانند.

صبح روز شنبه مصادف با ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ درحالی که آیت الله قدوسی مانند هرروز در دفتر محل کار خود در ساختمان دادستانی حضور یافت ناگهان دراثر انفجار شدیدی که در اتاق محل کار وی به وجود آمد به شدت مجروح شد.

 

بمب زیر سقف اتاق دادستان کل کشور تعبیه شده بود که به دلیل شدت انفجار و تخریب دیوار اتاق داداستان آیت الله قدوسی از طبقه دوم ساختمان به حیاط پرتاب شد.

اگرچه به سرعت وی به بیمارستان منتقل شد تا مراحل مداوا انجام شود اما شدت آسیب ناشی از انفجار و ضربه ای که به مغز وی وارد شده بود مداوا را بی اثر گذاشت تا به این ترتیب یکی دیگر از مبارزان استوار انقلاب اسلامی به دست تفاله های تاریخ ایران به شهادت برسد.

این اما درحالی است که همزمان با سالروز شهادت آیت الله قدوسی، محسن کدیور از چهره های اپوزیسون و معاند نظام در صفحه شخصی خود مدعی شد: بعد از انفجار ساختمان دادستانی خبر شهادت آیت الله قدوسی را به علامه طباطبایی رساندیم و از قول ایشان سخنی عجیب را نقل می کند درحالی که اعضای خانواده و نزدیکان آیت الله قدوسی این خبر را از اساس تکذیب کرده و عنوان کردند که علامه طباطبایی چندین ماه قبل از شهادت دامادش به دلیل بیماری شدید در بستر بوده و هیچ خبر هیجانی به او نمی رسید به طوری که حتی خبر انفجار ساختمان حزب جمهوری و شهادت شهید بهشتی هم به وی داده نشد و این شاید از منظر اپوزیسیون خارج نشین راهی برای عرض ارادت به شهدای انقلاب اسلامی بوده است اما شیوه ای که حاصلی جز افشای دروغ پراکنی نداشت.

 

منبع:مهر

انتهای پیام/