ساکنان فاز ۲ مسکن مهر سرخس، اسیر نابلدی‌ها و سوء مدیریت‌ها هستند
ساکنان فاز ۲ مسکن مهر سرخس، اسیر نابلدی‌ها و سوء مدیریت‌ها هستند
شهرک مسکن مهر سرخس تبدیل به نقطه‌ای شده که با ساده‌ترین تدبیرها و کمترین هزینه‌ها می‌توان مشکلات آن را رفع کرد، اما نگاه بی‌دغدغه و غیر صحیح مسئولان شهری موجب شده تا این منطقه برای رفع مشکلات بسیار پیش‌پاافتاده خود در سه سال گذشته مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، «سرخس» از دیرباز با مسائل و مشکلات گوناگونی مواجه بوده که برخی از این مسائل آن‌چنان پیش‌پاافتاده است که اگر فردی از جای دیگر پا به این شهر بگذارد و پای دردهای مردم بنشیند گویی این مسائل مربوط به سال‌ها قبل از رشد فنّاوری و عصر ارتباطات و آگاهی انسان‌ها هستند.

مشکلات مردم سرخس به چند دسته تقسیم می‌شود؛ دسته‌ای مشکلات ساده و پیش‌پاافتاده که با کوچک‌ترین تدبیرها قابل‌حل شدن است و دسته دیگر از مسائل این شهرستان مسائل تخصصی در حوزه مدیریت و مدیریت منابع و امکانات است که البته تمام این مسائل راهکار دارد، اما…

و دسته دیگر از مسائلی که در سطح راهبردی است، نیازمند درک نگاه کلان از این مسائل توسط مدیران و مسئولان شهرستان است که با تأسف در این سطح نیز شدیداً نیازمند تلاش و دقت نظر هستیم.

بر آن شدیم تا در چند مطلب مسائل مختلف شهرستان را به رشته نگارش درآوریم و تمام تلاش تیم رسانه‌ای پایگاه خبری نسیم سرخس بر آن باشد تا جز واقعیت و نکات موجود هیچ‌گونه بزرگ‌نمایی در انتقال و انعکاس مسائل موجود در مناطق مختلف سرخس رخ ندهد و این مشکلات را بی‌کم‌وکاست به اطلاع مردم شریف این شهرستان برساند.

ساکنان فاز ۲ مسکن مهر سرخس، اسیر نابلدی‌ها و سوء مدیریت‌ها

فاز ۲ مسکن مهر در جنوب شرقی شهر سرخس قرار دارد و از طریق دو خیابان شهید محبوب و سفیر امید می‌توان به این شهرک دسترسی پیدا کرد.

می‌توان فاز دوم مسکن مهر را مرزی‌ترین محل زندگی اهالی سرخس در این شهرستان نامید و شاید از نگاهی دیگر حاشیه‌ای‌ترین نقطه کوچک شهر سرخس اما همراه با ساکنان امیدوار و پرتلاش که اسیر برخی از نابلدی‌ها و سوء مدیریتی‌های مسئولان شدند.

فاز ۲ مسکن مهر با داشتن ظرفیت سکونت ۱۱۲ خانوار که در حال حاضر ۷۲ خانوار آن در این شهرک ساکن هستند و تا سال آینده ۲۰ خانوار دیگر نیز به این مجموعه افزوده می‌شود، درگیر عدم برخورداری و کم برخورداری از امکانات عمومی است.

راه رفت‌وآمد ساکنان شهرک (خیابان شهید محبوب و سفیر امید) بسیار نامناسب بوده به‌گونه‌ای که امنیت را به علت نبود روشنایی در خیابان اصلی مورداستفاده یعنی خیابان سفیر امید دچار مشکلات شدیدی کرده است و حتی بعضی مخاطرات امنیتی را به وجود آورده است که می‌توان با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تدبیر مسئله روشنایی این خیابان که محل رفت‌وآمد اصلی اهالی است را برطرف کرد.

نکته دیگر در خصوص خیابان‌های مواصلاتی عدم آسفالت و بهسازی آن‌هاست که موجب می‌شود عبور و مرور در فصول دیگر سال به‌شدت مشکل شود و حتی گرفتن یک تاکسی به کابوسی برای ساکنان تبدیل شود.

در خصوص مسائل بهداشتی در درون و بیرون شهرک باید ذکر شود این شهرک با ۷۲ خانوار ساکن دارای یک سطل زباله است که گاهی ماشین زباله شهرداری برای خالی کردن آن تا ۳ روز نیز به این منطقه مراجعه نمی‌کند، درحالی‌که فاصله پارک ماشین زباله شهرداری تا این منطقه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ متر است، بماند که با توجه به فاصله شهرک تا شهرداری رساندن امکانات عمومی شهری و نظارت بر اجرای آن‌ها ساده‌تر از خیلی از نقاط شهر است.

این منطقه از شهر سرخس با مشکلات بهداشتی مختلفی در حوزه بهداشت محیط روبرو است و یکی از نیازهای بهداشتی این منطقه افزایش تعداد سطل‌های زباله برای جمع‌آوری زباله است. ذکر این نکته در اینجا لازم است که با جمع شدن زباله‌ها در تنها سطل زباله حیوانات ولگرد و حشرات موذی در اطراف سطل زباله جمع می‌شوند و موجب گسترش آلودگی و انتقال مریضی به کودکان به‌عنوان قشر خطرپذیر و ساکنان می‌شوند.

در فضاسازی شهری و رعایت بهداشت در اطراف شهرک نیز متأسفانه به‌هیچ‌عنوان به مسائل بهداشت محیط توجهی نشده و در اطراف شهرک با انبوهی از زباله‌های ساختمانی و دیگر زباله‌ها روبه‌رو هستیم که باعث ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود.

دسترسی اهالی این منطقه از طریق تلفن به‌کلی محدود است و بااینکه زیرساخت ایجاد شده و اهالی نسبت به ثبت‌نام تلفن اقدام کرده‌اند، اما هیچ اقدامی از طرف مخابرات برای وصل کردن تلفن انجام ‌نشده است.

در خصوص آنتن دهی تلفن همراه می‌توان گفت وضعیت بهتر است، اما آنچه در زمان کنونی سبب مشکلات عدیده در این ناحیه شده است، عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت که می‌تواند به‌راحتی از طریق خطوط تلفن در اختیار اهالی قرار بگیرد و دسترسی محدود به اینترنت موبایل است که خدمات آن در این ناحیه از شهر بسیار ضعیف است.

بحران سازی با عدم درک پروژه‌های کوچک در سرخس

درمجموع می‌توان گفت شهرک مسکن مهر تبدیل به نقطه‌ای از شهرستان شده است که با ساده‌ترین تدبیرها و کمترین هزینه‌ها می‌توان مشکلات آن را رفع کرد، اما نگاه بی‌دغدغه و غیر صحیح برخی مسئولان شهری موجب شده تا این منطقه برای رفع مشکلات بسیار پیش‌پاافتاده خود در سه سال گذشته که از سکونت ساکنان محترم آن می‌گذرد، مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.

امید است، مسئولان مربوطه گاهی با قدم زدن در شهر و با درک پروژه‌های کوچکی که می‌توانند با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تدبیرها حل‌وفصل شوند از آن‌ها بحران‌هایی برای آینده شهری نسازند.

ادامه دارد…