سؤال نمایندگان مجلس از وزیر نیرو درباره عدم تخصیص اعتبارات «سد شوریجه» سرخس
سؤال نمایندگان مجلس از وزیر نیرو درباره عدم تخصیص اعتبارات «سد شوریجه» سرخس
قاضی‌زاده هاشمی گفت: وزیر نیرو به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب برای تکمیل سد شوریجه سرخس در مجلس مورد سؤال قرار می‌گیرد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه وزیر نیرو با نمایندگان مجلس اظهار کرد: موضوعات مختلف مرتبط با این وزارتخانه در این جلسه مورد سؤال نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون انرژی مجلس، کمیسیون تخصصی حوزه آب و انرژی است، تصریح کرد: در این جلسه یکی از مسائلی که ما پیگیر آن هستیم این است، که وزیر نیرو به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب برای تکمیل سد شوریجه سرخس مورد سؤال قرار می‌گیرد.

نماینده مردم سرخس در مجلس بیان کرد: با توجه به اهمیت این سد و اینکه در پروژه مهار آب‌های مرزی قرار دارد، وزیر نیرو در این رابطه بایستی پاسخگو باشد.

به گزارش نسیم سرخس، نهم مردادماه ۹۹ بود که پروژه سد شوریجه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب و عدم پرداخت به‌موقع معوقات و مطالبات کارگران و برخی ماشین‌آلات اجاره‌ای عملاً متوقف شد.

حیدر جهانی، دادستان عمومی و انقلاب سرخس نیز در نهم مرداد ۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تعطیلی سد شوریجه سرخس و معوقات کارگران این پروژه گفت: با توجه به اینکه پیمانکار سد شوریجه مجری طرحی ملی در خوزستان است و پروژه سد شوریجه نیز به دلیل اعتبارات فعلاً فعال نیست، این پیمانکار بخشی از ماشین‌آلات خود را برای اجرای پروژه اهواز از شهرستان خارج کرد که با اعتراض کارگران به دلیل معوقات حقوق مواجه شد.

دادستان سرخس تصریح کرد: برای بررسی بیشتر موضوع دستور توقیف ماشین‌آلات را دادیم که پس از بررسی و حضور نماینده حقوقی شرکت مقرر شد، سه ماه از معوقات کارگران توسط پیمانکار واریز شود و فقط ماشین‌آلاتی که برای اجرای پروژه ملی در اهواز نیاز دارد رفع توقیف شد و بقیه ماشین‌آلات این شرکت در محل پروژه سد شوریجه تا زمان پرداخت کامل مطالبات کارگران توقیف است.

وی تأکید کرد: ارزش ریالی ماشین‌آلات توقیف‌شده از میزان مطالبات کارگران بیشتر است.

لازم به ذکر است، پروژه سد شوریجه جزو پروژه‌ آب‌های مرزی و از پروژه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری است و پروژه‌ای است که ردیف‌های بودجه‌ای عمومی ندارد و بودجه آن از صندوق توسعه ملی تأمین و اعتبارت آن کاملاً مجزا است.

در اواخر سال ۹۵ این پروژه به پروژه‌های آب‌های مرزی ملحق شد تا بتواند از محل صندوق توسعه ملی اعتبار بگیرد.

سد مخزنی شوریجه سرخس از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تأمین آب شرب مشهد مقدس و تأمین آب کشاورزی منطقه است؛ این سد بر روی رودخانه کشف رود در ۲ کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد.

انتهای پیام/