زنگ هشدار دومینوی تعطیلی پروژه‌های عمرانی سرخس/ بعد از تعطیلی پروژه سد شوریجه، آیا نوبت به جاده سرخس می‌رسد؟
زنگ هشدار دومینوی تعطیلی پروژه‌های عمرانی سرخس/ بعد از تعطیلی پروژه سد شوریجه، آیا نوبت به جاده سرخس می‌رسد؟
بعد از انتشار خبر تعطیلی پروژه سد شوریجه و رفتن کارگران به مرخصی بدون حقوق، این بار از تعطیلی پروژه جاده سرخس- مشهد خبر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تعطیل شدن مجدد پروژه ساخت سد شوریجه سرخس به دلیل کمبود اعتبارات خبر داد و گفت: به دلیل اینکه اعتبار ۵ میلیارد تومانی وعده داده شده از سوی آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای ادامه ساخت سد تامین نشده است، کارگران ساخت این سد به مرخصی بدون حقوق و بیمه فرستاده شدند.

حال کمتر از یک هفته از انتشار خبر تعطیلی پروژه سد شوریجه نگذشته است که اخباری از احتمال تعطیلی پروژه ساخت جاده سرخس- مشهد به گوش می‌رسد.

بر اساس این گزارش شرکت طوس عامر به عنوان پیمانکار «قطعه ۴ الف» جاده سرخس- مشهد با توجه به پرداخت نشدن مطالبات و وعده‌های محقق نشده مجبور به تعدیل نیرو از ۱۵۰ نفر به ۷۰ نفر شده است و «قطعه ۴ ب» نیز کامل تعطیل شده است.

مطالبات این شرکت از پروژه تکمیل «قطعه ۴ الف» محور سرخس- مشهد و پروژه عملیات باقی‌مانده «قطعات ۴ الف و ۴ ب» راه اصلی سرخس- مشهد جمعاً  مبلغ ۸۳ میلیارد ریال است.

مطالبه‌گری امام جمعه سرخس برای پروژه ۱۷ ساله جاده سرخس

متاسفانه ۱۷ سال از زمان شروع ساخت جاده سرخس مشهد گذشته است و این پروژه هنوز کامل نشده است تا جایی که یک ماه پیش امام جمعه سرخس نیز در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به وضعیت این پروژه مطالبه‌گری کرد و از مسئولان قضایی و امنیتی خواست تا به موضوع جاده سرخس- مشهد ورود کنند.

حجت‌الاسلام محمد بختیاری در نماز جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ به بی‌تدبیری‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و جاده اصلی سرخس- مشهد را نمونه‌ای از این بی‌تدبیری‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های قبل جاده را به یک جاده کوهستانی و تپه‌ای منتقل کردند که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در تونل‌ها هزینه شده است و تا تکمیل هم بشود حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است یعنی این جاده هزار میلیارد تومان هزینه دارد و ضمن اینکه تکمیل هم بشود جاده استاندارد و فنی نیست.

وی افزود: با نصف این بودجه می‌شد این جاده فعلی را تعریض و تا مشهد دوبانده کرد که متاسفانه با یک بی‌تدبیری نه آن جاده به این زودی درست می‌شود و نه این جاده درست خواهد ‌شد و جان مردم در این جاده گرفته می‌شود.

امام جمعه سرخس تاکید کرد: نمونه از این بی‌تدبیری‌ها زیاد است؛ آنهایی که می‌خواهند احقاق حقوق بیت‌المال کنند بسم‌الله؛ این بی‌تدبیری‌ها را مشخص کنند و ببینند پشت این قضیه چه کسی بوده است؟ چرا این طرح را دادند؟ مسئولان قضایی و امنیتی باید پای کار بیایند.

پیشرفت ۶۵ درصدی «قطعه ۴ الف» جاده سرخس

طبق اسنادی که به‌دست خبرنگار نسیم‌سرخس رسیده است میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه در «قطعه ۴ الف» از ابتدا تا ۱۸ آذر امسال، ۶۵ درصد و پیشرفت ریالی آن ۵۲ درصد بوده است اما در حال حاضر عملیات ساخت جاده سرخس- مشهد به کندی پیش می‌رود و اگر اعتبار تزریق نشود احتمال دارد این پروژه متوقف شود.

در سفر سال ۱۳۹۷ حسن روحانی، رئیس جمهور وقت به خراسان رضوی ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل محور سرخس-مشهد تصویب شد که به گفته نماینده سرخس تا شهریور ۱۳۹۹ فقط ۲۰ درصد آن تخصیص یافته است.

قاضی زاده هاشمی همچنین بیان کرد: محور سرخس-مشهد یک ردیف اعتبار عمومی سالیانه هم دارد که مبلغ آن ۱۰ میلیارد تومان است.

همچنین ۲۶ دی ۱۳۹۹، در سفری که استاندار خراسان رضوی به شهرستان سرخس داشت، گفت: چند کار اساسی باید در سرخس انجام شود که یکی بحث جاده است که مهمترین مصوبه ما بحث جاده است تا با توجه به ظرفیت‌های موجود نسبت به سرعت بخشیدن به پروژه اقدام شود و بتوانیم با تخصیص‌های حداکثری روند انجام پروژه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بنا بوده ۳۰ درصد هزینه این پروژه را وزارت نفت تامین کند و تلاش می‌کنیم تا این وزارت خانه به تعهد مالی خود عمل کند ضمن اینکه ما ماده ۵۶ در مورد استقراض از بانک‌ها و بازپرداخت توسط برنامه بودجه را داریم و باتوجه به اینکه این پروژه یک پروژه ملی است و در سفری که وزیر راه و شهرسازی با استان دارد درخواست فعال سازی این پروژه را خواهیم داشت.

هر چند وعده‌ها برای تکمیل این جاده بسیار زیاد است و مسئولان از دغدغه خود برای تکمیل این پروژه می‌گویند اما ظاهراً این پروژه نیز در آستانه تعطیلی قرار دارد و تعطیلی این پروژه می‌تواند زنگ هشداری برای شروع دومینوی تعطیلی پروژه‌های عمرانی در سرخس باشد.

گزارش از علیرضا علی‌صوفی

انتهای پیام/ع

 

  • نویسنده : علیرضا علی‌صوفی