رشد ۳ برابری صادرات و ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی سرخس
رشد ۳ برابری صادرات و ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی سرخس
برهمند گفت: تا پایان سال گذشته، 350 هزار تن انواع کالا از طریق خطوط ریلی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با رویه‌های ترانزیت و صادرات تخلیه و بارگیری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد ۳ برابری داشته است.

محمد رضا برهمند، عضو موظف هیئت مدیره و مشاور اجرایی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: تا پایان سال گذشته، ۳۵۰ هزار تن انواع کالا از طریق خطوط ریلی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با رویه‌های ترانزیت و صادرات تخلیه و بارگیری شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد ۳ برابری داشته است.

برهمند افزود: مواد غذایی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی عمده کالاهایی هستند که از طریق خطوط ریلی منطقه ویزه اقتصادی سرخس ترانزیت یا صادرات شدند.

وی تصریح کرد: عمده مقاصد صادراتی و ترانزیتی، حوزه آسیای میانه شامل کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و روسیه بوده است.

عضو هیئت مدیره و مشاور اجرایی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین پروژه‌های چندساله اخیر اتصال منطقه ویژه اقتصادی سرخس به نقطه صفر مرزی بوده است که با پایان عملیات اجرایی جاده ترانزیت در ماه‌های پایان سال گذشته، این پروژه مهم به بهره‌برداری رسید و با این اقدام ظرفیت اصلی منطقه ویژه به‌زودی بروز و ظهور می‌کند.

برهمند گفت: در واقع منطقه ویژه اقتصادی سرخس با توجه به داشتن زیرساخت‌های مطلوب لجستیکی از جمله ۵۱ کیلومتر خطوط ریلی عریض و نرمال، فرودگاه بین‌المللی، انبارهای بزرگ و مدرن و بارانداز و سکوهای  مجاور خطوط ریلی نرمال و عریض، مناسب‌ترین ظرفیت برای ارائه خدمات تخصصی در بخش ریلی، هوایی و زمینی را دارد که  فعالان بخش اقتصادی و تولیدی می‌توانند از این پتانسیل بالقوه برای افزایش صادرات و تامین مواد اولیه موردنیاز خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای تجمیع گمرکات شهرستان در این منطقه خاطرنشان کرد: با انجام فرایند تجمیع گمرکات و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در سال جاری حجم تخلیه و بارگیری در این منطقه به بالای یک میلیون تن می‌رسد.

انتهای پیام/