راه‌اندازی نخستین مرکز لجستیکی و تخلیه و بارگیری قزاقستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
راه‌اندازی نخستین مرکز لجستیکی و تخلیه و بارگیری قزاقستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
برهمند گفت: در حال راه‌اندازی نخستین مرکز تجاری و لجستیکی مشترک منطقه ویژه اقتصادی سرخس با قزاقستان هستیم که خدمات تخلیه، بارگیری و لجستیک را در اختیار فعالان اقتصادی و‌ صاحبان کالا قرار دهد و ابزاری برای توسعه تجارت و بازار هدف باشد.

محمدرضا برهمند، رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان در مشهد و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نخستین مرکز لجستیکی و تخلیه و بارگیری قزاقستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: این طرح بیشتر روی لجستیک، حمل و نقل ریلی و زنجیره تأمین نهاده، توسعه بازار، تنوع‌بخشی محصولات و بازارهای هدف است که در تمام موارد متناسب با موقعیت جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی سرخس این سیاست‌گذاری را انجام دادیم.

وی بیان کرد: نکته مهم این است که الزامات طراحی‌شده با همکاری اتاق مشترک ایران و قزاقستان و اتاق بازرگانی در قالب هم‌اندیشی و تبادل‌نظر برنامه‌ریزی و دسته‌بندی‌شده است که باید عملیاتی و اجرا کنیم.

برهمند تصریح کرد: موقعیت استراتژیک منطقه ویژه اقتصادی سرخس به‌عنوان دروازه ورودی حوزه مهم cis می‌تواند در ارتقای شاخص‌های ترانزیتی و افزایش صادرات به این حوزه‌ها به ویژه قزاقستان مهم و اثر بخش باشد.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس ضمن تاکید بر اهمیت بازار قزاقستان و جایگاه آن در حوزه آسیای میانه گفت: در سیاست‌های اجرایی ما قزاقستان نقشی تعیین کننده دارد و برنامه‌ریزی ما در این حوزه بر حضور قدرتمند و افزایش تعاملات با تجار و سرمایه‌گذاران کشور قزاقستان است.

وی با اظهار امیدواری از اینکه گشایش در فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه تلاش برای افزایش سهم ضمانت صادرات را با کمک خود بخش خصوصی دنبال می‌کنیم، افزود: اقدامات دیگری نیز در شرایط فعلی اقتصادی دنبال می‌کنیم، ازجمله اینکه برای نخستین بار برنامه‌ریزی لازم برای حضور چند کشور تاثیر گذار آسیای میانه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و اعطای مشوق‌های خاص به این سرمایه‌‎گذاران با هماهنگی اتاق مشترک ایران و قزاقستان است.

برهمند خاطرنشان کرذد: در حال راه‌اندازی نخستین مرکز تجاری و لجستیکی مشترک منطقه ویژه سرخس با قزاقستان هستیم که خدمات تخلیه و بارگیری و لجستیک را در اختیار فعالان اقتصادی و‌ صاحبان کالا قرار دهد و ابزاری برای توسعه تجارت و بازار هدف باشد.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه تقریباً افزایشی ۷ تا ۸ برابری را در پتانسیل‌های اوراسیا دیدیم، اظهار امیدواری کرد که در یک سال آینده یک بستر مناسب چندین هکتاری در سایت ریلی برای ایجاد مرکز دپو به سرمایه‌گذاران کشور قزاقستان واگذار کنیم و از این طریق یک بازار بزرگ را برای مراودات اقتصادی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌های لازم بر اساس مطالبات فعالان اقتصادی ایجاد شود به سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری خارجی سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه اشاره کرد و گفت: از طریق محقق شدن پیمان اوراسیا به بازار ۲ تا ۳ میلیارد دلاری دسترسی خواهیم داشت و در چند ساله آینده ظرفیت سرمایه‌‎گذاری در سرخس به ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید و به این دلیل باید از هم‌اکنون در مسیر رفع موانع و تقویت زیرساخت‌ها اقدام کنیم.

انتهای پیام/