جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
پ
  • شناسه : 40410
  • 29 آذر 1399 - 12:00
  • ۰ دیدگاه
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

دولت امنیت بازار بورس را کاهش داد/ ضرورت تشکیل مجمع سهامداران حقیقی

دولت امنیت بازار بورس را کاهش داد/ ضرورت تشکیل مجمع سهامداران حقیقی
دولت امنیت بازار بورس را کاهش داد/ ضرورت تشکیل مجمع سهامداران حقیقی
عنابستانی با اشاره به اینکه دولت امنیت بازار بورس را کاهش داد گفت: تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در نوبت پیگیری مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش نسیم سرخس، علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح توس؛ پیرامون وضعیت بازار بورس در چند ماهه اخیر و پیش بینی آینده این بازار اظهار کرد: متاسفانه کاری که در چند ماهه گذشته صورت گرفت یک اقدام ناجوانمردانه ای بود که دولت سرمایه های کوچک بسیاری از مردم را با عرضه های اولیه سنگین جذب کرد؛ بعد از آن هم با عرضه بسیار زیاد و بدون رعایت ضابطه ۵ درصد تغییرات قیمتی و بستن پنجره سهام، قیمت های بورس را شکست و امنیت بازار بورس را کاهش داد.

نماینده مردم سبزوار گفت: در این میان مقداری دعوای زرگری هم بین وزرا راه افتاد، اما جمع بندی ماجرا این شد که بازار بورس در طی چند ماه افت شدیدی کرد و سرمایه های مردم به شدت لطمه دید.

وی افزود: این سطح از رشد در قیمت بورس طبیعی نبود چرا که قیمت سهام باید تابعی از وضعیت قیمت آن شرکت در بازار باشد؛ در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است چگونه وضعیت یک سهام می تواند رشد بادکنکی کند؟

عنابستانی ضمن بیان اینکه فضای روانی ایجاد شده توسط دولت صرفا برای جمع کردن پولهای مردم بود تصریح کرد: اگر صاحب یا مالک یک مجموعه‌ی بورسی در زمانهای تلاطم بازار با هدف پایین اوردن قیمتها اقدام به عرضه خارج از عرف و ضابطه کرده و در کف بازار شروع به خرید سهام های جزء کند و این روند را مورد تکرار قرار دهد طبیعتا تخلف کرده و باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

ورود مجلس به ماجرای رشد غیروافعی بورس

وی افزود: این فرایند برای سهامداران حقوقی خوشایند بود و با توجه به اینکه سازمان بورس و ساختار قضایی با تخلفات اینها برخورد نکرد، روزانه سهام را در سقف می فروختند و در کف می خریدند؛ تکرار این اقدامات موجب شد مجلس به طور جدی به مساله ورود کرده و با ایجاد الزاماتی، باعث فروکش کردن تلاطم بورس و رشد غیر واقعی آن شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ابراز کرد: در شرایط فعلی وضعیت بورس یک وضعیت معمولی و قابل تحلیل است که روزانه هم ممکن است رشد داشته باشد و هم کاهش؛ کسانی که مقداری به بورس مسلط هستند می توانند در بازار امنی که به وجود می آید کسب سود کنند.

عنابستانی تاکید کرد: بازار بورس تنها جایی بود که به دلیل سلامتی و شفافیت، سرمایه های اندک مردم در آن حفظ می شد و ایجاد امیدواری می کرد؛ اگر بورس امنیت و اعتماد مردم را از دست بدهد مانند بازارهایی می شود که هیچ اعتمادی به آنها نیست؛ در اینطور ساختارها کسانی که سرمایه اندک دارند به شدت ضربه می خورند بنابراین نباید بگذاریم این مساله خدشه دار شود.

ضرورت تشکیل مجمع سهامداران حقیقی

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار خوبی که هم اکنون در نوبت پیگیری کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد بحث تشکیل مجمع سهامداران حقیقی است افزود: این مجمع نقطه قوت و امیدی برای سهامداران جزء می شود، چرا که سهامداران کلان و حقوقی از رانت های اطلاعاتی برخوردار بوده و از وضعیت سیستم آگاهی دارند، لذا نیاز است که سهامداران حقیقی هم به اطلاعات دسترسی داشته و بتوانند از حقوق یکدیگر دفاع کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس تبیین کرد: صرف نظر از تلاطم ۶ ماهه ای که در بازار بورس اتفاق افتاد، بورس جایی است برای کسانی که صبر و حوصله داشته و نه از رشد یک روزه سهام خود خوشحال شده و نه از افت یک روزه آن می ترسند؛ ورود هوشمندانه و با دقت در این فضا می تواند سرمایه گذاری قابل اتکایی برای افراد باشد.

بورس بهترین نقطه برای هدایت سرمایه های کشوربه سمت تولید است

عنابستانی بورس را بهترین نقطه برای هدایت سرمایه های کشور دانست و تاکید کرد: ما هر چقدر بتوانیم سرمایه مملکت را از دلال بازی هایی مثل ارز، طلا و حتی مثل واسطه گری هایی مثل مسکن و سرمایه گذاری در بانک ها کاهش داده و به سمت سرمایه گذاری در شرکت های تولیدی در بورس سوق دهیم قطعا به رونق و جهش تولید در کشور کمک خواهیم کرد.

وی ضمن تأکید برآرام نگه داشتن بورس و ارتقای ساختار امنیتی آن خاطرنشان کرد: مدیران بورسی ما باید دقت کرده و بدانند تعداد بسیار زیادی از مردم چه در قالب سهام عدالت و چه به صورت حقیقی، سهامدار بورس بوده و شاید از این منظر جزو کشورهای خاص دنیا باشیم لذا کنترل این مساله نیاز به یک دقت نظر و حساسیت دارد چرا که نوسانات این بازار برروی تمام مردم تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.