دعوای آمریکایی-انگلیسی، پشت پرده اختلاف عربستان با قطر/ سعودی‌ها به دنبال قطع پیوند قطر با حماس هستند
دعوای آمریکایی-انگلیسی، پشت پرده اختلاف عربستان با قطر/ سعودی‌ها به دنبال قطع پیوند قطر با حماس هستند
کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه در پشت پرده اختلاف عربستان با قطر یک دعوای آمریکایی-انگلیسی بر سر ثروت‌های منطقه وجود دارد، گفت: در این دعوا صف حق و باطلی وجود ندارد و در حقیقت باطل در برابر باطل قرار گرفته است.

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به قطع ارتباط ۶ کشور عربی با قطر اظهار کرد: ریشه این اختلافات، قدرت‌طلبی ارتجاع منطقه و همچنین حمایت‌های آمریکا از ارتجاع منطقه و نقش موذیانه و شیطنت‌آمیز رژیم صهیونیستی بوده که درواقع دلال و واسطه معاملات بزرگ عربستان سعودی با آمریکایی‌ها است.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: قطع ارتباط عربستان سعودی با قطر در حقیقت مظاهر و ظواهری از جریانات پشت پرده‌ای است که در منطقه در حال رخ دادن است.

 

عربستان مأموریت‌ها و معذوریت‌هایی را برای فشار بیشتر به ایران پذیرفته است

وی تصریح کرد: در سفر ترامپ به عربستان سعودی مأموریتی بر عهده عربستان و دوستانش قرار گرفت که علیه جمهوری اسلامی، گروهی از غیر افراطی‌های اخوان و حزب‌الله دشمنی‌های بیشتری اعمال کنند، البته برای خالی نبودن عریضه و سرپوش گذاشتن بر قضایا داعش و القاعده را نیز در این لیست قرار دادند.

 

قنادباشی اظهار داشت: در شرایطی که عربستان سعودی احساس ضعف می‌کند، نیاز داشت که هم در داخل و هم در خارج و در تجاوز به یمن موردحمایت آمریکایی‌ها قرار بگیرد و این حمایت سبب شد نه‌تنها ازنظر مالی هزینه هنگفتی را متحمل شود، بلکه مأموریت‌ها و معذوریت‌هایی را نیز برای دشمنی بیشتر با ایران بپذیرد.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: امیر قطر در معامله سعودی‌ها با آمریکا احساس کرد که جایگاه مناسبی برای کشورش در این معامله در نظر گرفته نشده است و حتی قطر متهم به همکاری با گروه‌های اخوانی و حماس شده است، بنابراین احساس نگرانی کرده و توطئه عربستان سعودی علیه خودش را محکوم کرد.

 

طرح قطع ارتباط با قطر از زمان سفر ترامپ به عربستان سعودی کلید خورد

وی ادامه داد: طرح قطع ارتباط با قطر از زمان سفر ترامپ به عربستان سعودی کلید خورد، به همین دلیل قطر مورد هجمه قرار گرفت، البته نه از طرف جبهه عربی که هدف آن‌ها این است حماس را که به‌خصوص در شاخه نظامی یک گروه فعال است، پیوندش را با قطر کنند و نگذارند قطر محل رفت‌وآمد حماس باشد و این حمایت قطر از حماس را یک حرکت ضد اسرائیلی می‌دانند.

 

قنادباشی عنوان کرد: قطری‌ها در هنگام خطر اسم ایران را در کنار خودشان آورده‌اند، درحالی‌که قطر در عرصه عمل اقداماتی را که در منطقه صورت داده، همسو با ایران نبوده است.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در پشت پرده این اتفاق نقشه‌ای آمریکایی برای فشار آوردن بر حماس، حزب‌الله و ایران قرار دارد.

 

قطع ارتباط با قطر به ضرر کشورهای عربی است

وی تصریح کرد: قطع ارتباط با قطر به ضرر کشورهای عربی است و عربستان سعودی نشان داد که آن وحدتی عربی که به رهبری‌اش شکل‌گرفته رسمیت ندارد و درواقع هر چه را که بافته بود با سفر ترامپ و قطع رابطه با قطر زیر سؤال برد.

 

قنادباشی اضافه کرد: عربستان سعودی با یک ندانم‌کاری در حقیقت همه دستاوردهایی که فکر می‌کرد با سفر ترامپ به دست آورده، با این اقدام از دست می‌دهد.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا به نقش انگلیسی‌ها نیز در این اتفاق اشاره کرد و افزود: انگلیسی‌ها و درواقع اروپایی‌ها خودشان را یک قدرت سنتی در منطقه می‌دانند و علاقه‌مند هستند که سهمی از دلارهای نفتی عربستان و سهمی هم از بازار تسلیحات منطقه در اختیارشان باشد، اما اکنون‌که ترامپ آمده و همه این بازار به‌طور انحصاری در اختیار گرفته و ثروت عربستان را به خودش اختصاص داده است، طبیعتاً سعی می‌کنند از طریق متحدانشان این اتحاد را زیر سؤال ببرند.

 

وی ادامه داد: قطری‌ها خیلی به انگلستان نزدیک هستند و شیخ تمیم بن حمد امیر قطر خودش تربیت‌شده دانشگاه نظامی انگلیس است و مدت زیادی را در این کشور تحصیل‌کرده و روابط بسیار نزدیکی با انگلیس دارد و پدر وی نیز تحصیل‌کرده انگلستان است.

 

دعوای آمریکایی-انگلیسی، پشت پرده اختلاف عربستان با قطر

قنادباشی بیان کرد: به نظر می‌رسد در پشت پرده اختلاف بین عربستان با قطر، یک دعوای آمریکایی-انگلیسی بر سر ثروت‌های منطقه وجود داشته باشد و انگلستان از این مسئله ناراضی است که همه ثروت‌ها در اختیار آمریکا قرار بگیرد، به همین دلیل با متحد خودش قطر برنامه‌ای برای زیر سؤال بردن این معامله دارد.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه در این اختلاف صف حق و باطلی وجود ندارد، اظهار داشت: در این اختلاف باطل در برابر باطل قرار گرفته و در حقیقت بحث بر سر قدرت‌طلبی اعراب در منطقه است و درواقع قربانیان این اختلاف حماس و گروه‌های مبارز فلسطینی، بخشی از گروه‌های غیر افراطی اخوان و ایران هستند.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید دقت داشته باشد که آنچه اتفاق افتاده، دعوای حق و باطل و دعوای طرفداران مردم با استعمار نیست، دعوا میان دوگروهی است که در خدمت استعمار بوده‌اند و اکنون می‌خواهند از انقلاب و حماس یارگیری کنند.

 

قنادباشی اظهار کرد: باید اقدامات قطری‌ها در منطقه و به‌خصوص در سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی مورد دقت جمهوری اسلامی باشد، بنابراین آن بخشی از حماس، اخوان المسلمین و مبارزانی که در حال جنگ با آمریکا هستند، باید مراقب باشند که خودشان را فدای کسانی نکنند که همه در باطل هستند.

انتهای پیام/