دستگاه قضایی با گلوگاه‌های فساد قاطعانه برخورد می‌کند
دستگاه قضایی با گلوگاه‌های فساد قاطعانه برخورد می‌کند
جهانی گفت: افرادی که در گلوگاه‌های فساد قرار دارند، دستگاه قضایی بدون تعارف با آن‌ها قاطعانه برخورد می‌کند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، به مناسبت هفته قوه قضاییه نشست خبری رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب سرخس با خبرنگاران امروز در دادگستری این شهرستان برگزار شد.

رئیس دادگستری سرخس در این نشست خبری اظهار کرد: مفتخریم که دستگاه قضایی الگویی همچون شهید بهشتی دارد که مظهر عدالت علوی هستند.

حیدر جهانی افزود: حضرت امام راحل، شهید بهشتی را به عنوان بالاترین مقام قضایی منصوب کردند که حاکی از روحیه عدالت‌طلبی ایشان است.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی تندیس مظلومیت بودند؛ ابعاد شهید بهشتی به درستی بررسی نشد و مغز متفکری را در همان ابتدای انقلاب از دست دادیم. شهید بهشتی با وجود مظلومیت‌هایی که داشتند از نقش‌آفرینان در تنظیم قانون اساسی بودند.

جهانی با اشاره به ارتقای سند تحول قضایی بیان کرد: در این راستا و در راستای حبس‌زدایی اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.

دستگاه قضایی با گلوگاه‌های فساد قاطعانه برخورد می‌کند

رئیس دادگستری سرخس عنوان کرد: افرادی که در گلوگاه‌های فساد قرار دارند، دستگاه قضایی بدون تعارف با آن‌ها قاطعانه برخورد می‌کند؛ از طرفی از عدالت ترمیمی در دستگاه قضا هم استفاده می‌کنیم و برای افرادی که ناخواسته وارد جرائم شدند، قانون تلطیف می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب پیشگیری از جرایم هم که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به آن اشاره شده، مبحث اشتغال و رفع موانع تولید را در شهرستان سرخس دنبال کردیم تا تبعات اجتماعی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر کمتر شود.

جهانی با تاکید بر اینکه با اقدامات صورت گرفته هم ورودی زندانی و هم پرونده‌ها کاهش خوبی در دادگستری شهرستان داشته است، تصریح کرد: در این راستا با برگزاری جشن گلریزان، ۴ میلیارد تومان به همت خیران جمع‌آوری و کمک خوبی به آزادی زندانیان جرایم مالی شد.

رئیس دادگستری سرخس افزود: همچنین با استفاده از ظرفیت معتمدان و ریش سفیدان و همکاری موثر دفتر نهاد امامت جمعه شهرستان، با اقداماتی که در راستای صلح و سازش انجام شد، ۳ میلیارد تومان پارسال رد مال داشتیم.

وی بیان کرد: در این راستا و برای کاهش ورودی پرونده و همچنین عدم تشکیل پرونده، ۱۷ شعبه همیاران شورای حل اختلاف در سطح شهرستان فعال کردیم و پرونده‌های متعددی را به این شوراها ارجاع دادیم.

جهانی با تاکید بر اینکه این اقدامات و صلح و سازش، موجب کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا و آرامش بیشتر در جامعه شده است که در این رابطه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن ۵۰۰ پرونده کاهش ورودی داشتیم.

رئیس دادگستری سرخس با بیان اینکه تمام بشریت تشنه عدالت است، گفت: اقتدار دستگاه قضایی در اجرای عدالت است و در دستگاه قضا جریانی و احساساتی عمل نمی‌کنیم و پرونده‌ها تابع قانون و مقررات پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: مطالبه‌گری حق مسئولان است، اما حق دخالت در امور قضایی را ندارند. به صورت شفاف موارد را در شهرستان پیگیری می‌کنیم و به اطلاع مردم می‌رسانیم.

جهانی با اشاره به برگزاری منظم جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری شهرستان سرخس گفت: مصوبات این جلسات قطعا پیگیری و عملیاتی می‌شود.

محکومان مالی در زندان سرخس را با حمایت خیرین به صفر رسانیدم

رئیس دادگستری سرخس گفت: تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ تعداد محکومان مالی در زندان سرخس را با حمایت خیرین به صفر رسانیدم؛ ضمن اینکه در سطح استان ۳ درصد محکومان کیفری مربوط به شهرستان سرخس بود که این میزان به ۱.۷ دهم درصد رسیده است.

وی درباره ترک فعل مسئولان بیان کرد: مسئولی که از ظرفیت‌های قانونی برای رفع مسائل و مشکلات استفاده نکند، مرتکب ترک فعل شده است که در سال‌های گذشته سه پرونده ترک فعل داشتیم که در استان پرونده‌ها رسیدگی شد و اکنون در این زمینه پرونده‌ای نداریم اما از مردم می‌خواهیم ترک فعل مسئولان را با ارائه ادله و مستندات معتبر گزارش کنند.

جهانی از کاهش جرایمی همچون ضرب و جرح در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: جرایم در حوزه مواد مخدر و کلاهبرداری نیز کاهشی بوده است اما متاسفانه توهین و تهدیدات و تصادفات افزایشی بوده است ضمن اینکه در‌ پی اقدامات دادستانی با جمع‌آوری معتادان متجاهر، شاهد کاهش سرقت‌ها بودیم.

رئیس دادگستری سرخس با اشاره به افزایش نرخ طلاق در شهرستان سرخس گفت: راهکار ما برای کاهش نرخ طلاق این است که از مشاورانی که قانون‌گذار در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم و از طرفی در این رابطه مسیر را از طریق همیاران شورای حل اختلاف کُند کنیم.

وی با اشاره به برپایی میز خدمت در مساجد و روستاهای سرخس، عنوان کرد: برای ملاقات عمومی، در دادگستری به روی مردم باز است.

انتهای پیام/