خطر رونق ازدواج سفید؛ دولت‌ اراده‌ای برای تسهیل ازدواج ندارد
خطر رونق ازدواج سفید؛ دولت‌ اراده‌ای برای تسهیل ازدواج ندارد
قانون تسهیل ازدواج قانونی است که پس از گذشت 15 سال از تصویب آن هنوز توسط هیچ دولتی اجرایی نشده و باعث شده است تا جوانان با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه به سمت مدل‌های جدید و غلط ازدواج یعنی ازدواج سفید سوق پیدا کنند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از صبح توس؛ ماجرای تصویب «قانون تسهیل ازدواج» دی‌ماه سال ۱۳۸۴ شروع شد. زمانی که بالاخره مسئولان و دست‌اندرکاران تصمیم گرفتند «برای پایان دادن به نگرانی‌ها و دغدغه‌های جوانان و با اولویت دادن به تسهیل اقتصادی ازدواج جوانان، تأمین هزینه‌های مراسم ازدواج، معاش آینده خانواده و لوازم اولیه زندگی» برای جوانان آستین بالا بزنند اما این قانون بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز اجرایی نشده است و در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم اراده‌ای برای اجرای این قانون نبوده است.

قانون تسهیل ازدواج یکی از مسائلی است که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به اجرایی نشدن آن گلایه کردند، یکی از محورهای بیان شده توسط رهبر انقلاب اسلامی در سلسله جلسات آسیب‌های اجتماعی در بهمن ماه ۱۳۹۷، گله‌مندی ایشان از عدم اجرایی شدن قانون تسهیل ازدواج مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴ بوده است.

اجرای این قانون می‌تواند علاوه بر اینکه در زمینه ازدواج به جوانان کمک کند، نرخ جایگزینی جمعیتی را نیز افزایش دهد. این قانون تلاش می‌کند موانع مسیر ازدواج جوانان را شناسایی کند و تسهیلاتی را (از جمله تسهیلات بانکی، آموزشی، اشتغال و …) برای آن فراهم سازد اما متاسفانه به علت اجرایی نشدن این قانون روز به روز شاهد افزایش سن ازدواج و در نتیجه کاهش فرزندآوری در جامعه هستیم که این دو مسئله جزو دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و در سال‌های گذشته تاکیدات زیادی بر افزایش جمعیت داشتند.

آمارها نشان داده ازدواج‌هایی که در سنین پایین‌تر صورت می‌گیرد، استحکام بیشتری دارد و مشکل طلاق و آسیب‌های اجتماعی در آن‌ها بسیار کمتر است و فرزندآوری در آن‌ها بسیار کیفی‌تر است.

در سال‌های اخیر نیز که جوانان با مشکلات ازدواج مواجه شدند به سمت مدل‌های جدیدی از ازدواج، چون ازدواج سفید رفتند که این خود آسیب‌های زیاد فرهنگی دارد.

متاسفانه در زمینه ازدواج آمارها شفاف نیست و بسیاری از آمارها مربوط به سال‌های قبل و سن پایین را نشان می‌دهد درحالیکه برخی آمارهای جدید از میانگین سنی ۳۰ سال به بالا در ازدواج خبر می‌دهد. یکی از موضوعات مسئله آمارها است که مشخص نیست و در برخی موارد باعث شده تا حساسیت مسئولان را کم کند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نسبت به آمارسازی‌های دروغین درباره ازدواج و حساس نشدن مسئولان گفته بود: یک تهاجم جدی در این موضوع وجود دارد. نمی‌خواهم بحث را امنیتی کنم، اما افرادی مرتبط با جریان‌هایی دستگیر شدند که روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کردند، آمارهای جعلی می‌ساختند و جامعه را نسبت به این حساسیت کرخت می‌کردند. یعنی دستگاه‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که بعضی جریان‌ها کارشان همین بود که با سازمان‌های آماری ارتباط برقرار کنند و آمارهای جعلی ارائه دهند و آرامش کاذبی در مسئولین ایجاد کنند. به نظر من مسئولان هم تحت تأثیر این فضا قرار گرفته‌اند و این را به عنوان یک ضرورت حس نمی‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در مردادماه امسال نیز بدون آنکه آماری بدهد گفته بود: افزایش طلاق و سن ازدواج در خراسان رضوی این استان را در ردیف استان‌های رتبه دار کشور در این زمینه قرار داده است که نگران کننده است.

پیامدهای ازدواج دیرهنگام جوانان

حسین اسماعیلی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پیامدهای ازدواج دیرهنگام جوانان، اظهار داشت: ازدواج امری حیاتی در جهت رسیدن به آرامش روحی و روانی هر انسانی لازم است و از نیازهای اساسی هر انسانی در زندگی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه غرب گرایی، زندگی مجردی، ازدواج‌های سفید و موقت، دوستی‌های ناپایدار، تجمل گرایی و… بدون اینکه با فرهنگ ایرانی اسلامی همخوانی داشته باشد در جامعه گسترش پیدا کرده و باعث پدیده‌ای به نام ازدواج دیرهنگام جوانان شده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیل، وسوسه بیشتر از حد، عدم تفاهم خانواده‌ها، حس خود برتربینی از دیگر عوامل موثر در تاخیر ازدواج است، تصریح کرد: از لحاظ فردی تاخیر در ازدواج باعث می‌شود فرد از زندگی رضایت بخش، ایمن و شادی برخوردار نباشد و همچنین دچار یک نوع بلاتکلیفی و بحران هویت و به نوعی دچار سردرگمی شود.

وی تاکید کرد: فرد در صورت عدم پایبندی به اصول اخلاقی نیز به لذتجویی‌های جایگزین و بدلی دچار می‌شود تا از فشار روانی تاخیر در ازدواج رهایی پیدا کند و همچنین فرد دچار وسواس فکری، مشکلات عاطفی و شناختی می‌شود، از نظر خانوادگی و اجتماعی فرد سربار و فاقد مسئولیت پذیری لازم می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ازدواج دیرهنگام از نظر تولید نسل در مردان باعث فرزندآوری بیمار از نوع اوتیسم و در زنان باعث فرزندآوری معلول از نوع منگولیسم می‌شود، عنوان کرد: بهترین سن ازدواج ۱۸ تا ۲۵ سال است و تعجیل و تاخیر در ازدواج انسان را دچار معضلات و مشکلات روحی، روانی و جسمانی می‌کند.

نوع نگاه سیاسی دولت‌ها به حمایت از جوانان در مرحله حرف است

جواد نیک بین، نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان بعد از گذشت قریب به ۱۵ سال از تصویب آن، اظهار داشت: باید از دولت سوال شود که چرا قانون تسهیل ازدواج جوانان را اجرا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خود را برای اجرای اینگونه مصوبات انجام می‌دهد ولی دولت ادعا دارد که بودجه اجرای این مصوبات را ندارد، خاطرنشان کرد: به همین منظور در تمام این سال‌ها در برنامه بودجه‌ای خود اعتباری را برای این منظور در نظر نگرفته لذا اجرا نمی‌کند.

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنده قائل به این هستم که تنها بحث حمایت بودجه‌ای مشکل ندارد بلکه بحث سیاستی در حوزه جوانان مشکلات را به وجود آورده است، تصریح کرد: نوع نگاه سیاسی دولت ها به حمایت از جوانان در مرحله حرف است و در مرحله عمل اجرایی نمی‌شود و به همین منظور تا به امروز قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرا نشده است.

وی همچنین اذعان کرد: مجلس قانون و مصوبه‌ای که انجام شده و باید اجرا شود را پیگیری و اجرا می‌کند.

به گزارش صبح توس، میانگین سن ازدواج در برخی استان‌ها به بالای ۳۰ سال رسیده است و در این شرایط که وضعیت اقتصادی شرایط سخت‌تری پیدا کرده است مطمئناً اگر قانون تسهیل ازدواج اجرایی نشود باید شاهد بالاتر رفتن سن ازدواج و مشکلات خاص روحی و فرهنگی در جامعه باشیم و در نهایت دغدغه رهبر معظم انقلاب و تاکیدات چندین ساله ایشان بر افزایش جمعیت نیز با توجه به مشکلاتی که در زمینه ازدواج جوانان وجود دارد عملیاتی نخواهد شد و نرخ رشد جمعیت کشور به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و مشکلات پیش روی ازدواج جوانان، کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/