در پی اظهارات جنجالی اخیر امیر قطر، جنگ کاریکاتوری میان رسانه‌های این کشور و عربستان به اهانت‌های متقابل تبدیل شده است.

 به گزارش نسیم سرخس، در حالی که رسانه‌های سعودی با گذشت ۶ روز از اظهارات جنجالی امیر قطر، همچنان با انتشار یادداشت‌های مختلف به توهین و تحقیر دوحه می‌پردازند، رسانه‌های قطری نیز ساکت نمانده‌اند و با انتشار کاریکاتورهایی با رسانه‌های سعودی، مقابله به مثل می‌کنند و حتی ملک سلمان را که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند، به تمسخر می‌گیرند.

اخیرا در پی اظهاراتی از سوی امیر قطر، روابط میان دوحه، عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وخیم شده است.

امیر قطر در این اظهارات از حزب‌الله و حماس تقدیر  و از رابطه با ایران حمایت کرده است.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» و پایگاه‌های خبری «عربی ۲۱»، «العرب الجدید» و «الجزیره» در همین راستا در یک کاریکاتور، اقدام ملک سلمان در افتتاح مرکز مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری موسوم به مرکز جهانی «اعتدال» با همراهی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر سوژه قرار می‌گیرد.

در این تصویر،  ملک سلمان به همراه ترامپ و السیسی  روی یک گوی دست گذاشته‌اند و در زیر این گوی، نیروهای اهریمنی و شیاطین می‌گویند: احضار شدیم … یکی از  این نیروهای شیطانی ابراز خشنودی می‌کند و می‌گوید: هرج و مرج بیشتر در خاورمیانه… دیگری می‌گوید: این یعنی کشته شدن بچه‌های بیشتر… یکی دیگر نیز می‌گوید: اه…مردم بیشتری را بکشید.

روزنامه الاقتصادیه عربستان که مالک بخش عمده‌ای از سهام آن «محمد بن سلمان» پسر شاه سعودی و وزیر دفاع عربستان است، با نشر خبر انتشار این کاریکاتور می‌نویسد که پایگاه خبری انگلیسی زبان میدل ایست آی، که مقرش در لندن است، از سوی یک عرب صهیونیست به نام «عزمی بشاره» اداره می‌شود و تامین مالی آن را قطر برعهده دارد، با انتشار این کاریکاتور، وقاحت و پستی را به نهایت رسانده است و به خادم حرمین شریفین اهانت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: روزنامه میدل ایست آی در فوریه ۲۰۱۴ در لندن تاسیس شد و یک روزنامه خبری وابسته به شرکت قطری «الشرق الاوسط» است که توسط «جمال باساسو» اداره می‌شود. وی مدیر سابق برنامه‌ریزی و منابع انسانی در شبکه الجزیره بود و دارای گرایش‌های قوی اخوان المسلمین است. رئیس تحریریه میدل ایست آی، «دیوید هرست» روزنامه نگار افراطی گاردین است.

دو روز پیش از انتشار این کاریکاتور، الجزیره، کاریکاتور دیگری را منتشر کرده بود که باز جنجال گسترده‌ای را در عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به پا کرد و واکنش‌ها به حدی بود که این شبکه ناگزیر شد این کاریکاتور را حدف و اعلام کرد که قصد توهین به پادشاه عربستان را نداشته است و برخی که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند این کاریکاتور را بهانه قرار داده‌اند.

در این کاریکاتور دو نفر دیده می‌شوند که یکی شبیه ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و دیگری شبیه عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر است که خبرهای دروغ شبکه العربیه قطر را منتشر میکنند.

البته چنین اقدامی از سوی رسانه‌های قطری در پاسخ به اقدام مشابه رسانه‌های سعودی طی ۶ روز گذشته است.

به عنوان مثال روزنامه الریاض علاوه بر انتشار یادداشت‌های تحقیرآمیز علیه امیر قطر، در کاریکاتوری، یک درخت که روی آن واژه «توافق خلیجی» نوشته شده، ترسیم شده که یکی از شاخه‌های آن، قطر است و در حال قطع خود از این درخت به کمک تبر است.

یا در یک کاریکاتور دیگر،  شبکه الجزیره را یک عقرب ترسیم می کند که در حال نیش زدن به خود است.

منبع: فارس