شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
پ
  • شناسه : 42261
  • 06 مرداد 1400 - 10:14
  • ۰ دیدگاه
حجت‌الاسلام پژمانفر مطرح کرد؛

تلاش دولت روحانی برای حذف بودجه زیارت/ هزینه اسکان زائران در مشهد ۴۵ درصد افزایش یافت

تلاش دولت روحانی برای حذف بودجه زیارت/ هزینه اسکان زائران در مشهد ۴۵ درصد افزایش یافت
تلاش دولت روحانی برای حذف بودجه زیارت/ هزینه اسکان زائران در مشهد ۴۵ درصد افزایش یافت
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: سال‌هاست که در مورد تخصیص بودجه زیارت با خود شخص رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مکاتبه داشته‌ایم ولی آن‌ها در تلاش‌اند که ردیف را کلاً حذف کنند، علی‌رغم اینکه این ردیف در قانون برنامه‌ و‌ بودجه آمده ولی اعتباری تخصیص داده نشده است.

به گزارش نسیم سرخس، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، در رابطه با بی‌نتیجگی طرح بودجه زیارت در سال ۱۴۰۰ برای شهر مذهبی مشهد گفت: در دوران کرونا کاهش توریست و ورود زائر به شهر‌های مذهبی یکی از بیشترین آسیب‌های اقتصادی بود که کشور را متحمل ضرر جبران‌ناپذیری کرده است؛ از طرفی تعلل دولت برای تخصیص ردیف بودجه زیارت به شهر‌های قم، شیراز و مشهد این خلأ اقتصادی را دوچندان کرده است.

وی افزود: بودجه زیارت بحثی است که بایستی از چند سال گذشته تاکنون به‌صورت مستمر بین دولت‌مردان و مجلس مطرح می‌شد تا سیاست‌ معینی برای جذب زائر و رونق اقتصاد زیارتی اتخاذ شود و این در صورتی است که در مراحل اول این سیاست‌گذاری هنوز مراحل تفهیم اهمیت این طرح در هیئت دولت طی نشده و مسئولان محلی نیز قدمی مثبتی در راستای تحقق این امر برنداشته‌اند.

بودجه زیارت برای مشهدی‌ها خرج نمی‌شود

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به این‌که چرایی تخصیص بودجه زیارت برای دولت تفهیم نشده است بیان کرد: بودجه زیارت برای مشهدی‌ها خرج نمی‌شود؛ این بودجه بایستی در راستای بسترسازی مناسب برای یک زیارت دل‌انگیز، مقرون‌به‌صرفه، خوب و مناسب برای زائران کشور و همچنین زائران بین‌المللی جهان اسلام هزینه شود.

وی افزود: بودجه زیارتی مشهد برای ایجاد اقامتگاه ارزان‌ قیمت در این شهر باید هزینه شود چراکه زائران دیگر شهر‌های کشور بیشترین بهره‌مندی را از این رویکرد خواهند برد و قطعاً هر عقل سلیمی متوجه این امر می‌شود که این اتفاق کم‌ترین سود را برای مردم مشهد دارد.

تقویت سیستم جذب زائر زمینه‌ساز اقتصاد غیرنفتی کشور می‌شود

پژمانفر تقویت سیستم جذب زائر داخلی و بین‌المللی را لازمه تحقق اقتصاد غیرنفتی دانست و گفت: تسریع در تخصیص بودجه زیارت شهر مشهد یکی از مؤلفه‌های اصلی مانع زدایی برای رونق اقتصاد زیارتی در کشور به‌خصوص در مشهد است.

وی افزود: در شرایطی که دوباره محدودیت‌های کرونا برداشته شود می‌بایست برای حضور زائران و افرادی که شیفته زیارت و حضور در مشهد از تمام دنیا هستند زمینه‌سازی کنیم که این اتفاق مهم و ارزشمند نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و مفصل در ارتباط با آن موضوع دارد تا بتوانیم آن کار را به‌عنوان اولویت در کنار کارهای دیگر مورد توجه قرار دهیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس اذعان داشت: موضوع زیارت باید در کنار دیگر موارد به‌عنوان یک فرصت معنوی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم مردم را با معارف رضوی آشنا کنیم، از طرفی کشور ما  ثمرات و برکات زیادی از حوزه زیارت در بخش اقتصادی و رضوی داشته باشد، لذا در این مسیر باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

تلاش دولت روحانی برای حذف بودجه زیارت

وی افزود: سال‌هاست که این موضوع را با دستگاه‌های متولی، خود شخص رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مطرح کردیم ولی آن‌ها تلاششان این است که ردیف را کلاً حذف کنند و باوجود آنکه در قانون برنامه بودجه بوده است اما پولی را پرداخت نکردند.

پژمانفر تصریح کرد: به دلیل گرانی سفر، زمان ماندگاری زائر در شهر مشهد کاهش‌ یافته است که این موضوع به اقتصاد شهر ضربه می‌زند، لذا این سوء مدیریت سبب می‌شود که ما امروز در مشهد که همیشه به حج فقرا معروف بوده است زائر کمتری داشته باشیم.

کم‌ رنگی فرهنگ زیارت در جوانان در پی غفلت رسانه ملی
وی افزود: امروز ما باید به تمام کشور این پیام را بدهیم که عدم تخصیص بودجه و بی‌توجهی به فراهم‌سازی سفر ارزان‌ قیمت به مشهد موجب محرومیت بیشتر مردم ایران از زیارت شده است و از طرفی، در امتداد غفلت رسانه ملی، همچنان فرهنگ زیارت برای جوانان امروزی کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس کاهش زمان اقامت زائران را در مشهد خطر جدی برای هویت فرهنگی و زیارتی شهر دانست و خاطرنشان کرد: سهم مردم از زیارت کاهش پیداکرده و اقامت مردم در مشهد به علل مختلف ازجمله هزینه بالا کاهش پیدا کرده  و این‌یک آسیب جدی است زیرا موضوع  زیارت، موضوع مشابه با مسائل دیگر نیست و زیارت را نباید ساده‌انگاری کنیم.

وی افزود: مشهد نیاز روحی و عاطفی افراد را در حوزه معنویت تعبیر می‌کند و همان‌طور که حاکمیت وظیفه دارد نیازهای مادی مردم را تأمین کند، باید نیازهای معنوی مردم را هم که بخشی از آن در قالب زیارت تحقق پیدا می‌کند را تامین کند که متأسفانه  امروز بودجه زیارت در حد صحبت باقی مانده است.

اختصاص بودجه زیارت؛ تکلیف دولت
پژمانفر بابیان اینکه تا زمانی که دولت تصمیم مساعدت در امر زیارت نداشته باشد همچنان بودجه زیارت بی‌ردیف بودجه می‌ماند تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم و ششم تکلیف شده است که دولت اعتباری را به‌صورت ثابت و سالیانه قرار دهد تا زیرساخت‌های لازم برای زائران در هنگام حضور در شهر مشهد فراهم شود ولی متأسفانه این موضوع در دولت آقای روحانی مطرح شد اما از همان ابتدا نسبت به این موضوع توجهی نشده و بودجه‌ای را تخصیص نداده‌اند و یا تخصیصی که در بودجه می‌دیدند ردیف بودجه نداشت.

وی افزود: درواقع نمی‌توانیم با همین امکانات شهری که در مشهد داریم همه مسائل را پاسخ بدهیم. این موضوع روشن است تنها کسی که از این خدمات و امکانات بهره مستقیم نخواهد برد، خود مردم مشهد هستند زیرا وقتی ما محل اسکان و اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت برای زائران فراهم می‌کنیم، همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند اما خود مردم مشهد که ساکن و مجاورند از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

افزایش ۴۵ درصدی هزینه اسکان زائران در مشهد
نماینده مردم مشهد در مجلس خاطر نشان کرد: درگذشته حدود ۲۵درصد از هزینه‌های زائر مربوط به اسکان بود ولی امروزه اتفاق‌هایی که در اطراف حرم افتاده و هزینه‌های سرسام‌آوری که آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، موجب شده است که سهم اسکان زائر در هزینه‌هایش به بیش از ۳۵ الی ۴۰ درصد برسد.

وی افزود: در سال ۸۸ هم‌زمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این موضوع در دولت وقت مصوب شد که به‌عنوان یکی از وظایف حاکمیتی جدی گرفته شود و مبلغی را ابتدا برای مشهد و شهرهای شیراز و قم انتقال دادند، مبنی بر اینکه موضوع زیارت و بسترهای زیارت کامل را فراهم کنند.

پژمانفر اذعان کرد: انتظارمان از دولت این است که موضوع ایجاد زیرساخت‌های حوزه زیارت را با توجه به ثمراتی که در داخل کشور و توسعه رونق اقتصادی می‌تواند داشته باشد با جدیدت دنبال کرده و نهایت مساعدت را در ارتباط با تخصیص اعتبارات داشته باشد.

وی افزود: در نظر گرفتن بودجه زیارت لازمه  توسعه فرهنگ رضوی است که امیدواریم در آینده توجه جدی به این موضوع شود.

انتهای پیام/

علت جالب اولین حمله محمد خاتمی بعد از ۸ سال به دولتی که برایش تکرار کرد/ منافع هم حزبی ها سکوت حامی اصلی روحانی را شکست 27 فروردین 1400

علت جالب اولین حمله محمد خاتمی بعد از ۸ سال به دولتی که برایش تکرار کرد/ منافع هم حزبی ها سکوت حامی اصلی روحانی را شکست

دقایقی قبل که تیتر برخی از رسانه های اصلاح طلب انتقاد محمد خاتمی از دولت را درج کرد، برای خیلی ها جالب بود که ببینند هشت سال بعد از تکرارهای او برای روحانی چه چیزی خاتمی را وادار کرده که به دولت گرانی ها منتقد باشد.

26 اردیبهشت 1394

مجلس هر توافقی را که منجر به بازرسی از مراکز نظامی شود غیر قانونی می داند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان ملت هر گونه توافقی را که منجر به نظارت و بازرسی از مراکز نظامی ایران شود غیر قانونی دانسته و به شدت با آن برخورد می کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.