تعمیر اساسی کمپرسورهای بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه
تعمیر اساسی کمپرسورهای بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه
مهندس ارشد تعمیرات ماشین آلات واحد ذخیره سازی شوریجه سرخس از تعمیر اساسی کمپرسورهای واحد تزریق ذخیره سازی گاز طبیعی در منطقه عملیاتی خانگیران سرخس خبر داد.

محسن سردشتی بیرجندی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: مخزن ذخیره سازی شوریجه با ظرفیت ذخیره سازی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز، به عنوان بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه در شهرستان سرخس واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی روشی متداول و شناخته شده در جهان برای جبران تولید گاز و تأمین کمبود مصرف در فصول سرد است، افزود: در هشت ماه گرم سال که مصرف گاز پایین است روزانه تا ۱۲ میلیون متر مکعب گاز در مخزن ذخیره سازی شده و با سرد شدن هوا در فصل زمستان، روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از مخزن برداشت می شود.

سردشتی بیرجندی با بیان اینکه واحد ذخیره سازی شوریجه از سه دستگاه توربوکمپرسور تشکیل شده است، بیان داشت: این دستگاه ها کار افزایش فشار گاز شیرین برای تزریق به لایه های زیرزمینی به منظور افزایش توان تولید و جبران مصرف گاز در ماه های سرد سال را به عهده دارد.

این کارشناس تعمیرات شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس عنوان کرد: این دستگاه ها شامل یک واحد محرک توربین گازی، یک دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ فشار پایین و یک دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ فشار بالا است.

وی با اشاره به اینکه توربوکمپرسورهای یاد شده ساخت شرکت اوکراینی بوده و در ایران فاقد نمایندگی است، خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل صادره از شرکت سازنده، کمپرسورهای فشار پایین و فشار بالا باید هر ۱۲ هزار ساعت کارکرد اورهال شود.

سردشتی بیرجندی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان نیروی متخصص داخلی ادامه داد: با توجه به اینکه کمپرسورهای واحد ذخیره سازی به ۱۲ هزار ساعت کارکرد رسیده بود و به دلیل نیاز عملیاتی، تعمیر اساسی این دستگاه ها با تلاش شبانه روزی کارکنان تعمیرات ماشین آلات ذخیره سازی و با صرفه جویی بالغ بر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال انجام شد.

مهندس ارشد تعمیرات ماشین آلات واحد ذخیره سازی شوریجه در پایان گفت: تعمیر این نوع کمپرسور برای نخستین بار در کشور انجام شده و در مدت ۴۰ روز با موفقیت به پایان رسید.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس