تحقق ۹۸ درصدی گازرسانی به روستاهای خراسان رضوی پس از انقلاب
تحقق ۹۸ درصدی گازرسانی به روستاهای خراسان رضوی پس از انقلاب
با افتتاح پروژه مهم پالایشگاه گاز شهیدهاشمی‌نژاد سرخس در 23 بهمن 1362 توسط رهبر معظم انقلاب، پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی بیش از 98 درصد روستاییان در خراسان رضوی از نعمت گاز برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، خراسان رضوی که پیش از انقلاب اسلامی از بسیاری از زیرساخت‌ها محروم بود پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف آموزشی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را داشته است.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در خراسان رضوی توسعه گازرسانی به مناطق مختلف است؛ ۴۲ سال قبل هیچ روستایی در خراسان رضوی گاز نداشت.

۲۳ بهمن ۱۳۶۲ همزمان با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در جنوب غرب و غرب ایران اسلامی، صنعت‌گران در حوزه گاز در شمال شرق کشور عزیزمان توانستند بدون حضور بیگانگان تنها پالایشگاه گاز در شرق کشور را به مرحله بهره‌برداری برسانند و فاز اول پالایشگاه گاز شهیدهاشمی‌نژاد سرخس در آن سال با حضور رهبر معظم انقلاب که زمان ریاست جمهوری ایشان بود، افتتاح شد.

ایشان در مراسم افتتاح این پالایشگاه اظهار کرد: دشمنان ما باور نمی‌کردند که با انگیزه، ایمان و کوشش، طرح‌های مهم را فرزندان انقلاب خودشان به صورت مستقل انجام دهند. شما به جمهوری اسلامی و اداره‌کنندگان کشور آبرو دادید. این ماده بسیار تعیین کننده است و باید تولید، فروش و معامله و استحصال این ماده در درجه اول خیرش به کشورها و ملت‌های تولیدکننده برسد و اولین راهش این است که ما در تاسیسات مربوط به این ماده حیاتی یعنی نفت و گاز، استخراج، اکتشاف و تصفیه‌اش به خودکفایی برسیم. با این کار نقش مهمی در احیای استقلال ملت‌ها با این کار داشتید. شما با راه‌اندازی این مجتمع یک درس به همه ملت‌ها می‌دهید که بدانند که با بی‌نیاز کردن خودشان از غارت‌گران نفت و گاز و منابع زیرزمینی می‌توانند این تاسیسات عظیم و این ماده بی‌بدیل را زیر نظرخودشان بیاورند.

صنعتی که در سال ۵۷ و در طول عمر ۱۳ ساله خود موفقیت چشمگیری نداشت، در سال‌های بعد با تلاش متخصصان و کارشناسان این حوزه تبدیل به شبکه گازرسانی وسیعی در اقصی نقاط شد و در خدمت رفاه و آسایش مردم و بخش‌های تولیدی و صنعتی در هر شهر و استانی قرار گرفت.

برخورداری ۹۸ درصد روستاییان خراسان رضوی از نعمت گاز

۴۲ سال قبل برای روستاییان خراسان «گرمابخشی به وسیله گاز» عبارتی ناآشنا بود، اما تاکنون در خراسان رضوی ۳۵ هزار و ۸۷۰ کیلومتر شبکه گازرسانی ایجاد شده که این میزان بیشترین میزان شبکه گاز رسانی اجرا شده در کشور است.

بالغ بر  دو میلیون و  ۴۲۶ هزار مشترک گاز در خراسان رضوی داریم که بعد از تهران دومین استان از نظر تعداد مصرف کننده گاز طبیعی شناخته می‌شویم.

از نظر تعداد خانوار روستایی بهره‌مند از گاز طبیعی، گازرسانی به ۴۸۵ هزار خانوار روستایی در خراسان رضوی، این استان را در جایگاه دوم کشور قرار داده است.

در حال حاضر ۲ هزار و ۳۲۹ روستا و آبادی در خراسان رضوی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و ۲۵۹ روستا را نیز در حال اجرا است که با بهره‌برداری از آن‌ها نفوذ ضریب گاز روستایی در خراسان رضوی به ۹۸٫۵ درصد می‌رسد؛ درصدی که پیش از انقلاب صفر بوده است.

البته علاوه بر تولید گاز در پالایشگاه گاز شهیدهاشمی‌نژاد سرخس، این پالایشگاه بزرگ‌ترین واحد تولید گوگرد در ایران نیز است.

روزانه بیش از ۲ هزار تن محصول گوگرد در این مجتمع گازی تولید می‌شود که با هدف ایجاد ارزش افزوده بالاتر این محصول راهبردی، پنج شرکت خصوصی در منطقه عملیاتی خانگیران سرخس سرمایه‌گذاری کردند.

روزانه ۲۰۰ تن گوگرد مذاب به هر شرکت تحویل می‌شود تا محصولاتی نظیر گوگرد گرانول، گوگرد پاستیل، بنتونیت گرانول، بنتونیت پاستیل و محصولات جانبی دیگری تولید کنند؛ این پنج مجتمع گوگردی هم توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان ساخته شده است.

این شرکت به عنوان یک پروژه زیست محیطی و سهولت در امر حمل و نقل و صادرات گوگرد و نیز تولید گوگرد بنتونیتی(۹۰ درصد گوگرد و ۱۰ درصد خاک بنتونیت) برای مصارف کشاورزی اقدام به ساخت واحد دانه بندی گوگرد نیز کرده است و تمام این کارها به دست متخصصان داخلی انجام شده است.

مسعود زردویان، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران درباره بازدیدی که خردادماه امسال از پالایشگاه سرخس داشته، می‌گوید: شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس با پایداری تولید نقش بسزایی در عملکرد شرکت ملی گاز ایران به لحاظ تامین گاز طبیعی مشترکان ایفا می‌کند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه این شرکت استراتژی‌ترین پالایشگاه کشور در منطقه شمال و شمال شرق در تامین گاز مشترکان است، این مجتمع در زمستان سال قبل جزو پایدارترین پالایشگاه‌های گازی کشور بود و باعث شد هموطنان در صحت و آسایش زمستان پارسال را پشت سر بگذارند.

پالایشگاه گاز هاشمی نژاد سرخس که آن را می‌توان نماد اتکا به جوانان و متخصصان داخلی نام برد، امروز گاز موردنیاز ۶ استان شمال و شمال شرق کشور را در بخش خانگی، تجاری صنعتی و نیروگاهی تأمین می‌کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس