تجربه ۴۰ ساله نشان داده سازش و اعتماد به غرب امنیت‌سوز است/ اجرای طرح راهیان علم و فناوری در سرخس
تجربه ۴۰ ساله نشان داده سازش و اعتماد به غرب امنیت‌سوز است/ اجرای طرح راهیان علم و فناوری در سرخس
ربانی گفت: تجربه 40 ساله نشان داده که سازش و اعتماد به غرب امنیت‌سوز و مقاومت و تلاش برای روی پای خودمان ایستادن هم امنیت‌ساز است.

مصطفی ربانی، مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سرخس در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه توطئه‌‎های دشمن با پایان یافتن جنگ تمام نشد و روشش تغییر کرد، اظهار کرد: در گام اول انقلاب در جنگ تحمیلی همه مردم به‌ویژه جوانان پای کار رفتند و به تکلیف خودشان عمل کردند؛ در گام دوم انقلاب و جنگی که همین امروز ما درگیرش هستیم نیز همه باید پای کار بیایند و به تکلیف خودشان عمل کنند.

وی افزود: در گام اول انقلاب در جنگ تحمیلی همه مردم به‌ویژه جوانان پای کار رفتند و به تکلیف خودشان عمل کردند؛ در گام دوم انقلاب و جنگی که همین امروز ما درگیرش هستیم نیز همه باید پای کار بیایند و به تکلیف خودشان عمل کنند.

ربانی بیان کرد: امروز جهاد عظیمی وجود دارد و یک جنگ بی امان بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت شکل گرفته است؛ اما ما کجای این جبهه قرار داریم. اصلا در این جهاد حضور داریم؟

این استاد دانشگاه و صنعت تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است. پس اول جهاد است، یعنی هدف مقابله با دشمن است و با تلاش فرق می‌کند. فریضه است یعنی واجب است . قطعی و فوری است، یعنی باید سریع طراحی و اقدام شود و همه مردم مخاطب هستند و هر کس که می‌تواند باید اقدام کند.

مسئولان در جهاد تبیین وظیفه سنگین‌تری دارند

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سرخس با بیان اینکه مسئولان در جهاد تبیین وظیفه سنگین‌تری دارند، ادامه داد: امروز مهم‌ترین حوزه رویارویی ایران و غرب جنگ شناختی است. این جنگ بیشتر رسانه‌ای است. همه نخبگان و خبرگان، اصحاب رسانه، اساتید دانشگاه، روحانیت معزز، همه تریبون‌داران و هر کسی که کار آموزشی می‌کند باید به جنگ شناختی و مدیریت ادراک و نبرد ذهن‌ها مسلط باشد و افسر این جنگ باشد. جنگ شناختی، تکامل یافته فرآیند جنگ نرم است.

ربانی اضافه کرد: جنگ شناختی یعنی نفوذ به فکر و ذهن ما؛ مدیریت عقل و درک ما و کنترل اینه‌ا دیگر در اختیارمان نیست و رسانه تصمیم می‌گیرد که چکار کنیم و این از هزاران سال قبل بوده است. به طور مثال در جنگ صفین با شایعه پراکنی و دروغ پراکنی ورق جنگ را برگرداندند.

دشمن با جمهوری اسلامی وارد جنگ شناختی شده است

این استاد دانشگاه و صنعت عنوان کرد: ژنرال دیوید گلوفین از ژنرال‌های نیروی هوایی آمریکا می‌گوید ما از سطح جنگ‌های فرسایشی و درگیری سخت با جمهوری اسلامی ایران عبور کردیم و به مرحله جنگ شناختی، یعنی تاثیر بر روح، ذهن، عواطف و احساسات ایرانی‌ها رسیدیم. هدف اینها چیست؟ این ها دنبال این هستند که واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها، اقدامات حماسه آفرین نظام اسلامی را تحریف کنند و کم رنگ کنند و نا امیدی را بین مردم و جوانان رواج دهند.

وی ادامه داد: وقتی نیروی انسانی ناامید شود از تلاش و حرکت به سمت جلو متوقف می‌شود؛ به طور مثال می‌بینیم که عکس و تصویر حاج قاسم سلیمانی را از فضای رسانه‌ای حذف می‌کنند، اما خیانت‌های رژیم پهلوی را می‌پوشانند و به خوبی تبدیل می‌کنند. یک امپراتوری عظیم رسانه‌ای با کمک روانشناسان و جامعه شناسان غربی و با به کار گرفتن دروغ‌های حرفه‌ای علمی روایتگری می‌کنند. حالا اگر ما روایت صحیحی نداشته باشیم، آن‌ها هر طور بخواهند روایت می کنند.

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سرخس تصریح کرد: جنگ ترکیبی شامل جنگ سایبری، جنگ روانی، تهاجم فرهنگی، تهاجم اقتصادی، تهاجم سیاسی و تهاجم امنیتی است و نبرد رسانه‌ای و جنگ دیپلماسی را دشمن همه با هم شروع کرده و یک یورش همه جانبه علیه جمهوری اسلامی دارد.

صنعت خودروسازی خروجی مدیران ناکار بلد و ناکارآمد است

ربانی بیان کرد: هر جایی که تلاش کردیم، زحمت کشیدیم، متحد و هماهنگ بودیم، شبانه‌روزی کار کردیم، نتیجه‌اش صنعت ناوسازی، صنعت نفتکش‌سازی، صنعت موشک‌سازی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صنعت هسته ای کشور، پیشرفت در علم نانو، اقتدار منطقه‌ای، گسترش مرزهای معنوی تا مدیترانه، صنعت پهپاد و واکسن‌سازی شد و هر جایی که انفعالی عمل کردیم، افراد ناکار بلد و ناکارآمد مسئولیت گرفتند، زحمت نکشیدند، تنبلی کردند،  نتیجه‌اش صنعت خودروسازی و پراید و سمند شد.

این استاد دانشگاه و صنعت با اشاره به برخی شبهه‌ها علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: یکی از شبهه‌هایی که دشمن وارد می‌کند این است که ما در زمان پهلوی ژاندارم منطقه بودیم، اولا ما ژاندارم آمریکا در منطقه بودیم، این افتخار نیست، این یک ننگ است. یعنی آمریکا با هر کشوری در منطقه درگیر می‌شد باید جوان ایرانی می‌رفت و برای منافع آمریکا کشته می‌شد. اوکراین را هم امروز گفتند تو نماینده و ژاندارم ما هستی، بیچاره شد با ۵ میلیون نفر آواره و از بین رفتن زیرساخت‌های کشور و تجزیه شدن کشورشان حاصل اعتماد به غرب و ژاندارم آمریکا بودن است.

وی ادامه داد: چطور ژاندارم آمریکا بودین که ۷ منطقه راهبردی را به کشورهای همسایه بخشیدید. نواحی جنوب اترک را  به شوروی، دشت آرارات به ترکیه، دشت ناامید به افغانستان، اروند و خانقین به عراق، دییلاق فیروزه به شوروی، نواحی شمال‌غربی و بهرام تپه به شوروی و بحرین هم با بی‌عرضگی محمدرضا پهلوی به انگلستان بدون یک دقیقه مقاومت و جنگیدن واگذار شد.

تجربه ۴۰ ساله نشان داده سازش و اعتماد به غرب امنیت‌سوز است

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سرخس با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی آقای منطقه است، گفت: ۲۲۰ هزار جوان شهید شدند اما یک وجب از خاک این کشور را به دشمن ندادند. می‌توانستند مبارزه نکنند، مذاکره کنند، اهواز را به صدام می‌دانند و این همه شهید نمی‌دادیم. جوان‌ها و مسئولینی همچون شهید چمران و شهید سلیمانی مطالبه نکردند، مسئولیت قبول کردند و در میدان بودند و می‌بینیم شهید چمران در سردشت و پاوه حضور داشت و شهید سلیمانی در عراق، افغانستان و سوریه و یمن.

وی خاطرنشان کرد: امروز متوسط عمر ایرانی‌‎ها به ۷۶ سال رسیده است و پزشکان کاملا ایرانی داریم؛ واکسیناسیون‌های ملی اتفاق می افتند و در درمان ناباروری موفق بودیم. در پیوند قلب و کبد و قرنیه چشم جزو بهترین‌ها هستیم؛ این پیشرفت‌هایی است که دشمن نمی‌خواهد مردم ما آن را باور کنند.

این استاد دانشگاه و صنعت بیان کرد: رسانه‌های خارجی واکسن‌های کرونای ایرانی را مسخره می‌کردند، گفتند آب مقطر است. چطور پس کرونا را شکست دادیم. به چرخه کامل انرژی هسته‌ای با تلاش اساتید بسیجی دانشگاه مثل احمدی روشن و شهید فخری‌زاده رسیدیم. تجربه ۴۰ ساله نشان داده که سازش و اعتماد به غرب امنیت‌سوز است و مقاومت و تلاش برای روی پای خودمان ایستادن هم امنیت‌ساز است.

تولید برق از انرژی هسته‌ای بسیار استراتژیک است

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی سرخس با بیان اینکه بحث هسته‌ای و انرژی هسته‌ای نیاز قطعی امروز و فردای کشور اس، بیان کرد: یک سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا ما به هسته‌ای نیاز داریم و دنبال این انرژی هستیم؟ چرا حاضرند به همه دنیا بدهند و به ما نمی‌دهند؟ آیا این بحث سیاسی است؟ این پرونده چه ضرورتی دارد؟

وی اضافه کرد: در بهترین حالت منابع نفت و گاز ما به نسل بعد منتقل نمی‌شود، حالا اگر تمام بشود تکلیف ما چیست؟ برای انرژی چکار کنیم؟ همه دانشمندان می‌گویند آینده جهان انرژی هسته‌ای است؛ آمریکا ۱۵۰ نیروگاه هسته‌ای دارد. روسیه و فرانسه دارند. بیش از ۴۰ کشور دنیا دارند. اما تعداد کمی بمب اتم دارند. ما زیر نظر آژانس انرژی اتمی کار می‌کنیم. طبق بند ۴ آژانس و NPT باید علم هسته‌ای به کشورهای عضو داده بشود. حالا به ما نمی‌دهند، خودمان به دست آوردیم. ما از دنیا طلبکاریم و آن‌ها به ما بدهکار هستند. حدود ۴۵ کاربرد انرژی هسته‌ای دارد و فقط یک موردش اتمی و خطرناک است. اما طبق فتوای مقام معظم رهبری ما اصلا نمی‌توانیم دنبال بمب اتم برویم.

ربانی عنوان کرد: ما حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور داریم و شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف خانگی و کشاورزی برای ما حیاتی است. تولید برق از انرژی هسته‌ای بسیار استراتژیک است و می‌توانیم برق را صادر کنیم و کسب درآمد کنیم، زیرا انرژی‌های نو، مثل انرژی خورشیدی، انرژی بادی و انرژی زمین گرمایی، انرژی جذر و مد دریا، انرژی امواج دریا نمی‌توانند نیاز کل کشور را تامین کنند.

این استاد دانشگاه و صنعت با بیان اینکه بحث شکافت هسته‌ای در علم هوافضا بسیار مهم استف بیان کرد: پزشکی هسته‌‎ای و تولید رادیو داروها برای بیماران خاص بسیار اهمیت دارد. برای اصلاح نژاد دام و گیاهان موثر است و باعث افزایش تولید می‌شود. در بحث کشف ذخایر زیرزمینی خیلی کمک می‌کند. در بحث کشف سایش و خورگی لوله‌های زیر دریا کمک می‌‌کند و بسیار کاربرد دیگر که نشان می‌دهد انرژی هسته‌ای نیاز قطعی امروز و فردای کشور است و ما نباید از حق خودمان و نسل آینده ایران کوتاه بیاییم.

اجرای طرح راهیان علم و فناوری در سرخس

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در بسیج اساتید از یک سال گذشته شروع کردیم، اجرای طرح راهیان علم و فناوری است؛ با توجه به آینده بسیار روشن شهرستان سرخس در بحث صنعتی از امروز دانشگاه‌ها باید به فکر ایجاد رشته‌های مرتبط با این صنایع باشند و ما در بسیج اساتید به‌دنبال توانمندسازی فرزندان سرخس در بخش تئوری و به‌ویژه عملی هستیم و بازدیدهای کاملا تخصصی از محیط های صنعتی را شروع کردیم و ان شاء الله ادامه پیدا خواهد کرد.

گفت‌وگو از احسان بابائی

انتهای پیام/