«تالاب بزنگان» از زباله پاکسازی شد
«تالاب بزنگان» از زباله پاکسازی شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: به مناسبت 13 بهمن روز جهانی تالاب‌ها و با شعار «زندگی در تالاب‌ها شکوفا می‌شود»، دریاچه بزنگان عروس دریاچه‌های ایران با مشارکت دوستداران محیط زیست و اهالی روستای بزنگان از زباله پاکسازی شد.

موسی غلام‌زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: به مناسبت ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب‌ها و با شعار «زندگی در تالاب‌ها شکوفا می‌شود» و در راستای افزایش آگاهی مردم و حساسیت مسئولان به اهمیت تالاب‌ها برنامه پاکسازی زباله‌های دریاچه بزنگان با مشارکت دوستداران محیط زیست و اهالی روستای بزنگان برگزار شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس رودخانه حفاظت‌شده کشف رود، رودخانه تجن و اثر طبیعی ملی بزنگان را از تالاب‌های حائز اهمیت شهرستان سرخس برشمرد و افزود: این تالاب‌ها از تنوع زیستی جانوری و گیاهی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: اثر طبیعی ملی بزنگان که مهم‌ترین تالاب شهرستان سرخس است، در گذشته به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی حاکم بر منطقه رو به نابودی و در حال خشک شدن بود که با اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی از جمله انتقال آب مازاد کشاورزی در خارج از فصل کشت از طریق لوله‌گذاری، لایروبی انهار و چشمه کل بی‌بی از مرگ حتمی نجات یافت.

غلام‌زاده تصریح کرد: با احیاء دریاچه بزنگان در سال جاری با فرارسیدن فصل پاییز شاهد حضور هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله خوتکا، چنگر، تنجه، آنوقت و اردک سرسبز در این دریاچه هستیم که گردشگران زیادی را در قالب تور پرنده‌نگری به خود جذب کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره به نقش مشارکت مردم بزنگان و کمپین احیاء تالاب بزنگان در نجات دریاچه بیان داشت: تالاب‌ها علاوه بر تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی، تلطیف هوا، کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، تأمین امنیت غذایی انسان و جانوران، نقش مهمی در جلب اکو توریست و رونق اقتصادی و اشتغال پایدار مردم و جوامع محلی منطقه دارند.

وی در پایان عنوان کرد: شعار امسال روز جهانی تالاب با عنوان «زندگی در تالاب شکوفا می‌شود» را بیانگر تنوع زیستی تالاب‌ها و اهمیت تالاب‌ها در حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی دانست که با فراهم کردن شرایط زیست‌محیطی به بقاء جانوران کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس