بهره‌برداری از «سد شوریجه» سرخس تا سه سال آینده/ سد شوریجه جزو پروژه‌های آب‌های مرزی است
بهره‌برداری از «سد شوریجه» سرخس تا سه سال آینده/ سد شوریجه جزو پروژه‌های آب‌های مرزی است
نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه سد شوریجه سرخس تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: جدول زمان‌بندی ساخت سد شوریجه سرخس چهار سال است که یک سال از شروع ساخت این پروژه گذشته و تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به آخرین وضعیت سد شوریجه سرخس اظهار کرد: مطالعه اولیه این پروژه مربوط به سال ۷۴ و جزو پروژه های استانی و شهرستانی بوده و در سال حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان اعتبار داشته است.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع آب های مرزی همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری است و متاسفانه این پروژه هیچ وقت جزو پروژه های آب های مرزی قلمداد نشده است، افزود: در اواخر سال ۹۵ موفق شدیم این پروژه را به پروژه‌های آب‌های مرزی ملحق کنیم تا بتواند از محل صندوق توسعه ملی اعتبار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون پیمانکار این پروژه با جدیت در حال ساخت سد است، تصریح کرد: در سال ۹۶ مناقصه این پروژه برگزار شد و پیمانکار حال حاضر سد ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن در نظر گرفت.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه تاکنون پروژه سد شوریجه سرخس بین ۲۹ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، خاطرنشان کرد: جدول زمان‌بندی ساخت سد شوریجه سرخس چهار سال است که یک سال از شروع ساخت این پروژه گذشته و تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حجم مخزن سد شوریجه سرخس ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که کل سیلاب‌های کشف رود را جمع آوری و حفظ می‌کند و پروژه ای مناسب برای مهار آب های مرزی است.

به گزارش نسیم سرخس، سد مخزنی شوریجه سرخس از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تامین آب شرب مشهد مقدس و تامین آب کشاورزی منطقه است؛ این سد بر روی رودخانه کشف رود در ۲ کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس