بنیاد مسکن: ظرفیت ساخت ۹۶ واحد مسکن ملی را در سرخس داریم
بنیاد مسکن: ظرفیت ساخت ۹۶ واحد مسکن ملی را در سرخس داریم
733 نفر در شهرستان سرخس برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند که همه آن‌ها واجد شرایط شناخته شدند و در این رابطه 215 نفر تشکیل پرونده دادند که تاکنون از این تعداد 72 نفر نسبت به پرداخت وجه اقدام کردند؛ طبق اعلام بنیاد مسکن هم‌اکنون ظرفیت ساخت 96 واحد برای متقاضیان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور برنامه‌ریزی کرده است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از این برنامه را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از یک‌صد هزار نفر بر عهده دارد که در شهرستان سرخس نیز ساخت مسکن ملی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده است.

در طرح اقدام ملی مسکن متقاضی و افراد تحت تکفل نباید قبلاً از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین و تسهیلات وام مسکن و مسکن دریافت کرده باشند و به عبارتی در استعلام از سامانه مربوطه، فرم «ج» سبز باشد.

متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، دارای سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، داشتن شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بانکی، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن به‌غیراز تسهیلات بانکی و امکان سپرده‌گذاری ۳۰۰ میلیون ریالی در بانک مسکن به‌منظور اطمینان از توانایی متقاضی در تأمین هزینه‌های ساخت مسکن، بخشی از مهم‌ترین شرایط متقاضیان برای شرکت در این طرح مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن است.

به همین منظور درباره آخرین وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان سرخس با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو پرداختیم.

ثبت‌نام ۷۳۳ نفر در طرح اقدام ملی مسکن در سرخس

سعید زحمتکشان، سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای طرح اقدام ملی مسکن ۷۳۳ نفر در شهرستان سرخس متقاضی شدند که همه آن‌ها نیز واجد شرایط شناخته شدند.

وی تصریح کرد: در این رابطه ۲۱۵ نفر تشکیل پرونده دادند که تاکنون از این تعداد ۷۲ نفر نسبت به پرداخت وجه اول که ۴۰ میلیون تومان است، اقدام کردند و این تعداد عمدتاً به‌عنوان متقاضیان مؤثر شناخته می‌شوند.

ظرفیت ساخت ۹۶ واحد مسکن ملی را در سرخس داریم

زحمتکشان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت اراضی که در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان است، در حال حاضر می‌توانیم نسبت به ساخت ۹۶ واحد اقدام کنیم و درصورتی‌که اراضی دیگری در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گیرد، این تعداد می‌تواند برای تمام متقاضیان که ۷۳۳ نفر هستند، انجام شود.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرخس بیان کرد: در این طرح متقاضیان می‌توانند تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۸ درصد دریافت کنند و مابقی هزینه‌ها نیز بر اساس سطح سنجی که داریم و توان مالی مالکان مشخص می‌شود، اما آن چیزی که وزارت مسکن و شهرسازی برای هر مترمربع ساخت برآورد کرده است، متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: مبلغ اولیه دریافتی از متقاضیان در حسابی که به نام خودشان در بانک مسکن افتتاح شده، واریز می‌شود.

زحمتکشان گفت: قطعات زمین این طرح ۲۴۰ تا ۲۵۰ متر است که می‌توانیم در هر قطعه ۴ واحد در دو طبقه بسازیم، البته اگر شهرداری همکاری کند تا فضای پارکینگ روباز باشد و پیلوت نسازیم، هزینه ساخت برای مالکان به حداقل می‎‌رسد.

مجوز ساخت واحدها صادر شده است

حمید دانشی مقدم، شهردار سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن مجوزهای لازم از سوی شهرداری سرخس صادر شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس قوانین مجاز به ساخت این واحدها در قالب یک طبقه روی پیلوت است، اما در طرح جامع جدید شهری سرخس که به‌زودی ابلاغ می‌شود، بنیاد می‌تواند نسبت به ساخت ۳ طبقه روی پیلوت اقدام کند.

شهردار سرخس در پایان گفت: بر اساس قانون در صورت ساخت، واحدهای مسکونی حتماً باید داری پیلوت باشند.

گزارش از احسان بابائی

انتهای پیام/