«برق قطع شد»؛ صحبت این روزهای مردم سرخس/ خسارت سنگین نوسانات برق به لوازم الکتریکی مردم/ رئیس اداره برق: تقویت شبکه برق سرخس تا دوماه دیگر/ آیا تا دو ماه آینده مشکل برق سرخس حل می شود؟
«برق قطع شد»؛ صحبت این روزهای مردم سرخس/ خسارت سنگین نوسانات برق به لوازم الکتریکی مردم/ رئیس اداره برق: تقویت شبکه برق سرخس تا دوماه دیگر/ آیا تا دو ماه آینده مشکل برق سرخس حل می شود؟
قطعی مکرر برق شهرستان سرخس در گرمای تابستان ناراحتی عموم مردم را در پی داشته است و با این وجود مسئولان از رفع مشکل تا دو ماه آینده می گویند و این یعنی مردم باید در این دو ماه برای قطع و وصلی ها دیگر آماده باشند و با پایان فصل تابستان مشکل برق شهرستان نیز شاید حل شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، «برق قطع شد» جمله ای که با شروع فصل گرما و افزایش مصرف برق این روزها به گوش بسیاری از مردم سرخس آشناست و در خانه ها مکرر گفته می شود!

 

این روزها قطعی‌ها و نوسانات مکرر برق که حسابش از دستمان خارج‌شده در برخی مناطق شهر سرخس به اوج خود رسیده است.

 

گرمای طاقت‌فرسا و از طرفی ضرر و زیانی که از این نوسانات و قطع برق به وسایل برقی مردم تحمیل می‌شود، نشان‌دهنده اشکالاتی در شبکه برق شهر سرخس است که باید فکر و تدبیری به حال آن شود. مردم دیگر از قطع شدن و نوسانات برق کلافه شدند.

 

خسارت سنگین قطع و وصل برق به لوازم الکتریکی مردم سرخس

سینا عرفانی یکی از شهروندان سرخسی است که به خبرنگار نسیم سرخس، می‌گوید: چرا مسئولان به مشکل قطع و وصل برق رسیدگی نمی‌کنند؟ کامپیوتر من به دلیل نوسانات و قطع و وصل شدن برق سوخت و نزدیک به ۹۶۰ هزار تومان دچار خسارت شدم.

 

وی می‌افزاید: کشورهایی که در حال جنگ هستند برقشان قطع نمی‌شود، اما برق شهر سرخس با هر عامل طبیعی قطع می‌شود.

 

یکی دیگر از شهروندان سرخسی نیز به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: سرخس چون منطقه گرمسیری است، ولتاژ برق باید بالا باشد و هزینه برق هم باید نیمه‌بها محاسبه شود.

 

وی می‌افزاید: مصرف برق در سرخس به دلیل گرمای طاقت‌فرسا بالا است و ولتاژ برق جوابگو نیست و مدام قطع و وصل می‌شود.

 

دلشاد یکی دیگر از شهروندان سرخسی که ساکن کوچه حسینیه زابلی‌ها است، به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: به دلیل قطع و وصل مکرر برق هود و تلفن منزلم سوخت و ۷۰۰ هزار تومان خسارت به من وارد شد.

 

ملک رئیسی از روستای شیرتپه سرخس به خبرنگار نسیم سرخس، می‌گوید: حدود دو ماه است که هر چند روز برق روستای شیرتپه قطع و وصل می‌شود و باعث سوختن وسایل برقی مردم و خراب شدن خمیر آماده نانوایی‌ها و قطع آب و تلفن روستا شده است.

 

وی می‌افزاید: با توجه به شروع گرمای طاقت‌فرسا در شهرستان سرخس نیاز مردم شهرستان به آب و برق از گذشته بیشتر است.

 

سرخس، شهری با مشکلات زیرساختی

قصه پر غصه قطعی برق این روزها گریبان گیر یکی از ثروتمندترین شهرستان‌های کشور شده است! باوجود ظرفیت‌های عظیم شهرستان سرخس مثل‌اینکه هنوز زیرساخت‌ها نتوانسته خودش را با توسعه شهرستان وفق دهد.

 

تجمع ساکنان محله گلستان در اعتراض به قطعی برق

حسن سندگل یکی دیگر از شهروندان سرخسی که در محله گلستان سکونت دارد به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: متأسفانه قطع و وصل برق باعث سوختن موتور کولر منزلم شد و خسارت ۲۵۰ هزار تومانی را روی دستم گذاشت.

 

منطقه گلستان جزو مناطقی تازه‌ساز شهر سرخس است که این روزها با قطعی‌های سریالی برق مواجه است. دو شب پیش بود که مردم به خاطر قطعی برق و در ماه مبارک رمضان مجبور شدند با تجمع در کوچه‌ها اعتراض خود را نسبت به این وضعیت نشان دهند.

 

قطعی‌های ۷ ساعته، ۵ ساعته و لحظه‌ای برق مردم شهرستان سرخس را کلافه کرده است؛ چند روز گذشته بود که برق در محله ثارالله، نیلوفر و جانبازان سرخس نیز به مدت ۷ ساعت البته به دلیل توسعه خطوط قطع شد.

 

روستای بزنگان، گل سرسبد قطع و وصل برق با رکورد ۷ ساعت قطعی

روستای بزنگان را می‌توان گل سرسبد قطع و وصل برق در شهرستان سرخس نام برد؛ قطع و وصل برق که به ۷ ساعت در روز هم رسیده، داستان هر هفته مردم منطقه بزنگان شده است.

 

کرمانی یکی از شهروندان سرخسی ساکن روستای بزنگان به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: قطع و وصل خسارات زیادی را به اهالی بزنگان وارد کرده است.

 

وی می‌افزاید: قطع‌ و وصلی‌های مکرر برق در بزنگان باعث سوختن وسایل برقی مثل یخچال، تلویزیون و کولر شده است و همچنین خساراتی را به پرورش‌دهندگان طیور وارد کرده است.

 

و بازهم باید منتظر آمدن برق باشیم؛ ولی این بار حتی رعدوبرق هم نزده، باران هم نیامد، باد هم نبود؛ تا کی این وضعیت ادامه خواهد داشت؟ خدا می‌داند! این جمله این روزها نقل محافل مردم منطقه بزنگان شده است.

 

رئیس اداره برق سرخس: شهر سرخس ۹۱ ترانس دارد

هادی مهدیزاده رئیس شرکت برق شهرستان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره قطعی‌های مکرر برق در شهرستان گفت: در شهر سرخس ۹۱ ترانس داریم که سه ترانس در سه منطقه نیلوفر، گلستان و حسینیه زابلی‌ها مشکلات فنی دارند.

 

وی افزود: در روزهای اخیر در این سه‌نقطه به دلیل استفاده از کولرهای گازی استاندارد و یا غیراستاندارد و به هم خوردن تعادل بار شبکه قطعی برق داشتیم که آخرین نقطه آن گلستان روز گذشته رفع اشکال شد.

 

رئیس شرکت برق شهرستان سرخس تصریح کرد: نامه‌ای به ۵۰ نفر از نصابان کولرهای گازی، اصناف خدمات دهنده الکتریکی و فروشندگان لوازم‌خانگی ارسال و درخواست کردیم که با توجه به اینکه شهروندان برای رفاه حالشان نیازمند خدمات شما هستند، لوازم غیراستاندارد به آن‌ها عرضه نکنید و درصورتی‌که فردی درخواست کرد که کنتور برق او دست‌کاری شود، با وی همکاری نداشته باشید.

 

سقوط ۱۴ تیر برق فشار قوی در منطقه شیرتپه به وسیله طوفان

وی به قطعی‌های مکرر برق در منطقه شیرتپه اشاره کرد و اظهار داشت: روز ۱۷ خردادماه ساعت ۶ بعدازظهر طوفانی بین سرخس و صالح‌آباد و منطقه شیرتپه و پل خاتون رخ داد که باعث سقوط ۱۴ تیر فشارقوی شد.

 

مهدیزاده ادامه داد: همکاران ما بعدازاین اتفاق قسمت معیوب این تیرهای فشارقوی را خارج و بخش اصلی را برق‌دار کردند.

 

رئیس شرکت برق شهرستان سرخس افزود: به دلیل اینکه زمین‌های این منطقه بایر بوده و اکنون زمین کشاورزی شده باعث سست شدن پایه تیرهای فشارقوی و سقوط آن‌ها شده است.

 

وی بیان داشت: در این منطقه بعد از سقوط تیرها، با همکاری شهرداری سرخس و اداره راه و شهرسازی شهرستان جاده زدیم تا همکاران ما بتوانند گودبرداری و تیرهای جدید را نصب کنند.

 

مهدیزاده ادامه داد: درمجموع با جمع‌آوری شبکه قدیم ۱۷ تیر برق در دو کیلومتر شبکه و ۶ نقطه نصب شد که هم‌اکنون در منطقه دهستان پل خاتون تأمین برق پایدار را داریم.

 

۴۲ میلیون وات میزان مصرف مردم در اوج تابستان است

رئیس شرکت برق شهرستان سرخس در پاسخ به سؤال خبرنگار نسیم سرخس، در خصوص اینکه آیا زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز شهرستان است، گفت: مصرف برق شهرستان سرخس در پیک مصرف (اوج تابستان) ۴۲ میلیون وات ساعت است.

 

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال احداث دو خط جدید در شهرستان هستیم، ادامه داد: یکی از خط‌ها حدفاصل پست فشارقوی تا مقابل فرمانداری و ظرفیت آن ۷ میلیون وات‌ساعت است و خط دیگر از شیرتپه تا پاسگاه شاکرم در حال احداث بوده که ظرفیت این خط نیز ۱۰ میلیون وات‌ساعت است.

 

تقویت شبکه برق سرخس تا دوماه دیگر

مهدیزاده عنوان کرد: منطقه شیرتپه تا پاسگاه شاکرم در مرحله سیم‌کشی است که تا یک ماه دیگر برق‌دار می‌شود و داخل شهر چون نیاز به حفاری دارد، تا دو ماه دیگر بهره‌برداری خواهد شد.

 

رئیس شرکت برق شهرستان سرخس گفت: با افزودن این ۱۷ میلیون وات‌ساعت به شبکه برق شهرستان به متقاضیان جدید و متقاضیانی که نیاز به توسعه دارند، خدمات داده می‌شود.

 

وی بیان داشت: در حوزه پست فوق توزیع (فشارقوی) نیز صورت‌جلسه‌ای در استانداری تنظیم‌شده که قرار است ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین شود که ۴ میلیارد آن را استانداری، ۴ میلیارد فرمانداری و ۲ میلیارد دیگر را منطقه ویژه اقتصادی سرخس پرداخت می‌کنند تا یک پست فوق توزیع باقدرت ۳۰ میلیون وات‌ساعت پشت نیروگاه شمس احداث شود.

 

احداث پست فشار قوی ۳۰ میلیون واتی در منطقه ویژه اقتصادی

مهدیزاده ادامه داد: این پست فشارقوی تا ۳۰ میلیون وات‌ساعت ظرفیت دارد که از این پست ۱۰ میلیون وات‌ساعت آن به شهر سرخس منتقل می‌شود و مابقی به منطقه ویژه اقتصادی برای تأمین برق متقاضیان واگذار خواهد شد.

 

رئیس شرکت برق شهرستان سرخس تصریح کرد: از ۸ سال پیش تعداد ترانس‌های شهر سرخس از ۳۰ ترانس به ۹۱ ترانس افزایش‌یافته است، بنابراین در توسعه و ترانس گذاری هیچ مشکلی نداریم.

 

۳ ترانس برق در شهر سرخس مشکل فنی دارد

وی بابیان اینکه در تمامی شهرستان مشکل قطعی برق نداریم، اذعان کرد: از ۹۱ ترانس در شهر سرخس ۳ ترانس مشکل فنی دارند که براثر سوختن فیوز و تکرار آن باعث قطعی برق و نارضایتی شهروندان شده است.

 

مهدیزاده خاطرنشان کرد: مشکل ترانس‌های منطقه گلستان، حسینیه زابلی‌ها و نیلوفر رفع شده است و در ۲۴ ساعت گذشته هیچ خاموشی نداشتیم.

 

آیا تا دو ماه آینده مشکل برق سرخس حل می شود؟

هر چند رئیس شرکت برق شهرستان سرخس از تقویت و توسعه شبکه برق تا یک و دو ماه آینده خبر داده است اما مسئولان شهرستان باید زودتر از شروع فصل گرما به فکر تقویت شبکه برق شهرستان می افتادند و پیش از آغاز فصل گرما این شبکه ضعیف را تقویت می کردند نه آنکه تمام پروژه ها و طرح ها را برای هفته دولت برنامه ریزی می کنند تا در آن زمان افتتاح شود، زمانی که دیگر از فصل گرما گذشته ایم؛ با این اوصاف مردم باید خود را آماده یک فصل تابستان بسیار سخت با قطع و وصل های فراوان برق کنند تا شاید با تدبیر مسئولان در دو ماه آینده شاهد رفع مشکل برق شهرستان باشیم البته اگر بودجه کافی باشد و مسئولان بهانه بودجه نداشته باشند.

انتهای پیام/