بخش‌ها و یگان‌های مختلف موساد را بشناسید
بخش‌ها و یگان‌های مختلف موساد را بشناسید
مأموریت یگان ضدجاسوسی کشف عواملی است که به دنبال نفوذ به سرویس‌های اطلاعاتی هستند.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از مشرق، مرکز مطالعاتی اطلس متخصص در زمینه پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی در گزارشی مفصل به بررسی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، ساختار مؤسساتی و ابزارهای عملیاتی مختلف به آنها پرداخته است. آنچه در زیر می‌بینید ترجمه متن کامل گزارش مذکور است که می تواند شناخت دقیقی از امکانات و توانمندی‌های دشمن اصلی مسلمانان ارائه کرده و مصداق آیه ۷۱ از سوریه نساء باشد که می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمیعاً  [ ای کسانی که ایمان آورده اید، (در برابر دشمنان دین) آمادگی خود را حفظ نموده ، سلاح های خود را برگیرید ، پس گروه گروه یا دسته جمعی (طبق اقتضای حال) حرکت و کوچ نمایید.]

تعدد سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اسامی و مأموریت‌های مختلف نشان دهنده حجم توجه ویژه سرکردگان این رژیم به جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی است، این اعتقاد از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی وجود دارد که این سرویس‌ها زیر ساخت‌های اولیه تشکیل حاکمیت اسرائیل هستند و اهداف توسعه‌طلبانه این رژیم را محقق می‌کنند. با وجود کوچک بودن حجم سرزمین‌های اشغالی ، سرویس‌های امنیتی و جاسوسی این رژیم با بودجه‌های بسیار هنگفت و ساختاری بسیار بزرگ تر از کشورهای پیرامونی آنها در منطقه فعالیت می‌کنند. این موسسات جاسوسی تلاش گسترده‌ای برای تضعیف کشورهای پیرامونی وکمک به رژیم های استبدادی و فاسد به کار می گیرند.

قسمت اول: الگوی جاسوسی انگلیسی‌ها چگونه موساد را بوجود آورد؟

قسمت دوم: تشکیلات سازمانی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی چگونه است؟/ «امان» تافته جدابافته ارتش اسرائیل

قسمت سوم: یگان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را بشناسید/«۸۲۰۰» یگانی برای شنود تلفن‌های مردم جهان
قسمت چهارم: حفاظت از شخصیت‌های صهیونیستی بر عهده چه سازمانی است/ آموزش قرآن به نیروهای امنیتی ارتش اسرائیل
مبحث سوم: بخش اطلاعات و مأموریت‌های خارجی موساد
موساد یک سرویس اطلاعاتی خارجی است. اختلاف این سرویس با امان در این است که موساد یک سرویس مستقل است و اختلاف آن با شاباک نیز در این است که مسئولیت‌های مشخصی در رابطه با امنیت داخلی بر عهده ندارد. موساد مسئول اقدامات محرمانه در خارج از سرزمین‌های اشغالی بوده و دستور اجرای مأموریت‌های آن به صورت مستقیم از سوی نخست وزیر صادر می‌شود.


اول:  تأسیس
گام های اولیه تأسیس سرویس امنیتی خارجی رژیم صهیونیستی که اختصارا با نام موساد خوانده می‌شود ، به سال ۱۹۵۱ و تصمیم دیوید بن گوریون اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. قرار بود موساد بازوی امنیتی اصلی در میان سرویس‌های جاسوسی متعدد و محرمانه رژیم صهیونیستی باشد که مأموریت جمع‌آوری اطلاعات و انجام بررسی‌ها و تحلیل‌های آن و اجرای مأموریت‌های ویژه و ترورها را دنبال می کند. با وجود اینکه نقش موساد در فعالیت‌های اطلاعاتی در کرانه باختری و نوار غزه محدود است، اما عرصه‌های فعالیت این سازمان تروریستی در خارج از سرزمین‌های اشغالی بسیار گسترده و نامحدود است. موساد به صورت کامل زیر نظر نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار دارد.


مقر موساد از نمایی دور

دوم: مأموریت‌های موساد
مهم‌ترین مأموریت‌های سرویس جاسوسی موساد در موارد ذیل متمرکز است:‌
۱-    جلوگیری از هر تلاشی برای دستیابی دولت‌های متخاصم رژیم صهیونیستی به سلاح‌های غیرکلاسیک
۲-    سرکوب عملیات ضد اهداف اسرائیلی در گوشه و کنار دنیا.
۳-    اقدام به جمع‌آوری اطلاعات محرمانه در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی.
۴-    مدیریت شرکت‌های امنیتی به ویژه که به صورت محرمانه زیر نظر موساد قرار داده می‌شود، اجرای سیاست‌ها و تسهیل در مأموریت‌های شرکت‌های مذکور و نیز شرکت G4S و شرکت بنیتل اینترنشنال سکوریتی که تحت پوشش قوانین بین‌الملل قرار دارد و در بسیاری از کشورها [از جمله عربستان سعودی ] فعالیت‌های امنیتی دارند.
۵-    جمع‌آوری اطلاعات در تمامی سطوح استراتژیک ، سیاسی و عملیاتی.
۶-    توسعه مناسبات محرمانه و ویژه در ابعاد سیاسی و غیره در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی
۷-    اجرای مأموریت‌های ویژه در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی.
۸-    تلاش برای جذب یهودیان از خارج از سرزمین های اشغالی. موساد با همکاری سایر سرویس‌های مرتبط ، تمام تلاش خود را برای کشاندن یهودیان دنیا به سرزمین‌های اشغالی معطوف کرده است.

سوم: بخش‌ها و یگان‌های مختلف موساد:
بخش‌ها و یگان‌های متعدد در داخل سرویس جاسوسی موساد فعالیت می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
۱-    بخش اطلاعات: این بخش مسئول جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی آنها و نتیجه‌گیری نسبت به آن‌ها است.
۲-    بخش عملیات : این بخش مسئولیت طراحی عملیات ویژه و خرابکاری ، ربایش و ترور افراد مختلف را بر عهده دارد.
۳-    بخش جنگ روانی: این بخش بر برنامه‌های عملیاتی ویژه جنگ روانی و اجرای آنها نظارت دارد. بخش مذکور از فعالیت‌های یگان‌های اطلاعاتی و عملیاتی و توسعه تفکر صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.
۴-    یگان نفوذ: این یگان آموزش عناصر موساد و مزدوران آن برای نفوذ در صفوف دشمن و اجرای مأموریت‌های محوله را برعهده دارد.
۵-    یگان فنی و تکنولوژیک: سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی اهمیت ویژه‌ای به استفاده از ابزارهای مدرن و وارد کردن آنها در فعالیت‌های اطلاعاتی و مأموریت‌های خود می‌دهند، از جمله این ابزارها ، دستگاه‌های شنود ، رایانه‌ها ، دستگاه‌های تصویربرداری دقیق و دستگاه های جعل است. این یگان خود به بخش‌های مختلفی نظیر جعل، تصویربرداری ،کدگذاری  و سیستم‌های ارتباطاتی تقسیم شده و مزدوران و جاسوسان برای استفاده از این ابزارها آموزش می‌بینند.
۶-    یگان آموزش و برنامه‌ریزی: فعالان موساد دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را از طریق مدارس و آموزشگاه‌ها با ارائه دروس نظری و عملی پشت سر می‌گذارد. این دوره‌ها با هدف بالا بردن سطح آمادگی شاغلان در این سرویس جاسوسی دنبال می‌شود. چرا که این افراد باید مأموریت‌های مشخصی را انجام دهند. همچنین برنامه‌ریزی درست ، نقش عمده‌ای در موفقیت این مأموریت‌ها خواهد داشت، این در حالی است که باید جزئیات غیرقابل‌پیش‌بینی در انجام مأموریت‌ها لحاظ شده و آزادی کامل به فرماندهی عملیات جهت اجرای اصلاحات مورد نیاز در حین انجام عملیات داده شود. استفاده از نقشه‌های با مقیاس بزرگ و نمونه‌های بازسازی‌ شده مکان‌های امنیتی برای آشنایی دقیق‌تر عاملان اجرای عملیات‌ها مفید خواهد بود.
۷-    یگان ضد جاسوسی: مأموریت این یگان کشف عوامل نفوذی است که به دنبال نفوذ به سرویس‌های اطلاعاتی هستند. از جمله این افراد یک عنصر ارتباطی مصری به نام رأفت الهجان بود، وی تحت عنوان یک بازرگان وارد سرزمین‌های اشغالی شد و توانست در عمق امنیتی ، سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نفوذ کند ، بدون این که سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بتواند وی را شناسایی کنند.

رأفت الهجان

تفاوت موساد با امان در این است که امان بخشی اساسی از ساختار ارتش رژیم اسرائیل به شمار می‌رود ، اما موساد یک سرویس امنیتی مستقل از سایر سرویس‌ها است. تفاوت موساد و شاباک نیز در این است که موساد وابسته به هیچ یک از مؤسسات سیاسی رژیم صهیونیستی نیست و تنها از طریق دفتر نخست وزیری اسرائیل مدیریت می‌شود. موساد همچنین تمامی مأموریت‌های امنیتی ویژه خود را در خارج از مرزهای رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.

مبحث چهارم: اطلاعات پلیس رژیم صهیونیستی
در پی جنگ در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی کمیته امنیتی رژیم صهیونیستی خواستار بازسازی مجدد ساختار سرویس‌های جاسوسی و توزیع عملیاتی آن‌ها شد. یکی از مأموریت‌های بخش اطلاعات پلیس رژیم صهیونیستی جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و تلاش گسترده در مناطق آشوب‌زده در مرزهای کرانه باختری بود. این بخش اطلاعاتی نقش اساسی در مبارزه با فعالیت‌های متخاصم با رژیم صهیونیستی و اجرای اهداف پلیس در حمایت از نظام کلی موجود در سرزمین‌های اشغالی داشت. بخش اطلاعات پلیس رژیم صهیونیستی که برخی آن را بخش تحقیقات پلیس نام گذاشته اند، مسئول ارائه رویکرد ارتباطی کامل به هیئت پلیس است و به این ترتیب نقش اساسی و برجسته‌ای در کشف و خنثی سازی فعالیت‌های امنیتی و اقدامات جنایی دارد.

اول: بخش‌های مختلف در اطلاعات پلیس رژیم اسرائیل
شعبه اطلاعات پلیس رژیم صهیونیستی بخش‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
۱-    بخش مطالعات: این بخش مسئولیت ارائه وجهه‌ای اطلاعاتی از سرزمین‌های اشغالی و توزیع آن و ارائه ارزیابی‌های اطلاعاتی و پیش‌بینی‌ها در رابطه با آینده در زمینه جرم و جنایت و نیاز کنونی و نظام کلی سرزمین‌های اشغالی را عهده‌دار است. این بخش همچنین مسئول انجام مطالعات استراتژیک تطبیقی است که هدف از آن تشخیص و تعیین رویکردها و دستیابی به تهدیدات اصلی فراروی پلیس از طریق تلاش برای پر کردن شکاف های اطلاعاتی است. زیرساخت‌های مطالعاتی مورد بحث در این بخش در تعیین سیاست‌گذاری ها برای ایجاد نیروها و اختصاص بودجه‌ها و تعیین اولویت‌های فعالیت‌های روزمره پلیس رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲-    مرکز امان –بخش اطلاعات: کارکرد مرکز امان در آماده‌سازی رویکردهای اطلاعاتی روزانه در زمینه فعالیت‌های تخریبی نیروهای متخاصم برای ایجاد نظم عمومی در سرزمین‌های اشغالی است. از جمله مأموریت‌های این بخش تدوین گزارش‌های روزانه برای خلاصه کردن حوادث روز گذشته و ارزیابی‌های اطلاعاتی کوتاه مدت است. این بخش مأموریت‌های ویژه و مسئولیت کامل توسعه و مدیریت مناسبات اطلاعاتی خارجی پلیس رژیم صهیونیستی با طرف های خارجی و عناصر اجرای قوانین خارجی و هماهنگی‌های اداری در ابعاد خارجی بین یگان‌های مختلف پلیس اسرائیل را بر عهده دارد. انجام هماهنگی‌های عملی با طرف‌های خارجی در زمینه عملیات کشف و تحقیقات و مسئولیت ایجاد سیاست‌هایی برای پول‌شویی و ارائه راهکار و دستورات لازم برای افسران ذخیره در گردان ها و اجرای دستورالعمل ها در گذرگاه های مرزی از دیگر مسئولیت‌های این مرکز اطلاعاتی است.
۳-    بخش جمع‌آوری و تکنولوژی: این بخش مسئولیت راه‌اندازی وسایل جمع‌آوری اطلاعات و منابع و مزدوران و شنود مخفیانه و نظارت فنی و پیگیری حوادث و اطلاعات و بخش محافظت از زندان‌ها را بر عهده دارد. این مرکز همچنین مأمور مدیریت حرفه ای یگان‌های پلیس مخفی و جمع‌آوری اطلاعات و توسعه ابزارهای تکنولوژی و روش‌های کاری پیشرفته در نیروهای پلیش مخفی را بر عهده دارد.

روسای موساد

مبحث پنجم: مرکز مطالعات سیاسی (مماد)
مرکز مطالعات سیاسی رژیم صهیونیستی اختصارا با نام مماد یا ACPR خوانده می‌شود. این مرکز بخش اطلاعات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است که در زمینه ارزیابی مواضع سیاسی در سایه اطلاعات امنیتی ، جاسوسی و کنسولگری‌های وابسته به وزارت خارجه در گوشه و کنار دنیا فعالیت می‌کند. این سرویس جاسوسی در مقایسه با مراکز مطالعاتی وابسته به موساد و امان مرکزی نسبتاً کوچک است. از مطالعات انجام شده در مرکز مماد در زمینه فعالیت‌های دیپلماسی وزارت خارجه استفاده می‌شود. نمایندگان و کارکنان این مرکز معمولاً در نشست‌های کابینه برای ارزیابی مواضع امنیتی شرکت می‌کنند و پیشنهادات خود را در مسائل مختلف ارائه می‌دهند.

یکی از مأموریت‌های این مرکز انتشار اعلامیه‌هایی در حمایت از اسرائیل در روزنامه‌های جهانی و آمریکایی است. مرکز مذکور در زمینه تولید فیلم‌های مستند و انتشار کتب و برپایی کنفرانس‌های جهانی عناوین واهی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی اسلامی فعالیت می‌کند.
در داخل این مرکز دفتری به نام کمان تأسیس شده که بیشتر کارمندان آن زن هستند. مأموریت‌های این دفتر مشابه مأموریت‌های جاسوسان زن موساد است، تنها تفاوت آن این است که بیشتر زنان حاضر در این دفتر بخشی از دنیای سیاست و دیپلماسی هستند و شبکه مناسبات گسترده‌ای با مسئولان سیاسی و نظامی و امنیتی دیپلمات‌ها و معارضان عرب و کشورهای خارجی دیگر دارند. بر اساس گزارش‌های موجود کمان نقش مهمی در توسعه مناسبات بین رژیم صهیونیستی و دولت‌های جهان از جمله در اروپا و آسیا و آفریقا ایفا می‌کند. این دفتر همچنین نقش برجسته‌ای در انجام مذاکرات بین سیاست‌مداران اسرائیلی و همتایان عرب و آفریقایی آنها طی ۱۰ سال گذشته ایفا کرده است.

ادامه دارد….