بازگشایی مرز زمینی سرخس در بن‌بست روابط دیپلماتیک ایران و ترکمنستان!
بازگشایی مرز زمینی سرخس در بن‌بست روابط دیپلماتیک ایران و ترکمنستان!
بازگشایی مرز زمینی سرخس در بن‌بست روابط دیپلماتیک ایران و ترکمنستان گرفتار شده و به گفته مدیر پایانه مرزی سرخس، هیچ اتفاقی جدیدی برای بازگشایی نیفتاده و این مرز همچنان بسته است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، درحالی‌که مسئولان کشورمان آخرین تاریخ بازگشایی مرز زمینی سرخس با ترکمنستان را ۳۱ خرداد اعلام کرده بودند، اما پیگیری خبرنگار ما همچنان حکایت از بسته بودن این مرز دارد.

پنجم اسفندماه ۹۸ بود که کشور ترکمنستان به بهانه شیوع ویروس کرونا در کشورمان اقدام به بستن مرز خود با ایران در شهرستان مرزی سرخس کرد.

اظهارات ترکمنستان برای بستن مرز سرخس

جمع‌آوری پل فلزی قدیمی (پل دوستی) و افتتاح پل بتنی جدید پایانه مرزی سرخس و ایجاد تونل‌های ضدعفونی، اظهارات ترکمنستان برای بازگشایی مرزهای این کشور با ایران در مرز سرخس بود که این دو از سوی مسئولان کشورمان پیش‌ازاین رفع شده است.

۱۹ خرداد پل جدید بتنی پایانه مرزی سرخس از طریق ویدئوکنفرانس توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر معماری و ساختمان ترکمنستان افتتاح و طرف ترکمنی قول بازگشایی این مرز را ۲۱ خرداد اعلام کرد، اما در مقام عمل خلف وعده صورت گرفت.

اظهار دیگر طرف ترکمن برای بستن مرز زمینی و البته ریلی نیز جلوگیری از شیوع کرونا و مجبور کردن ایران به ایجاد تونل‌های ضدعفونی بود که این کار نیز از سوی کشورمان درنهایت روز ۲۶ خرداد به نتیجه رسید و تونل‌ها آماده بهره‌برداری شد؛ خبر بهره‌برداری از تونل‌های ضدعفونی را حمید محمدی رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در روز ۲۶ خرداد تأیید کرد.

باوجوداینکه این مسائل از سوی مسئولان کشورمان برطرف شده و طرف ترکمنی نیز وعده بازگشایی را در تاریخ‌های ۲۱ و ۳۱ خرداد اعلام کرده بود، اما پیگیری خبرنگار ما امروز ۵ تیرماه همچنان از بسته بودن این مرز حکایت دارد.

هیچ اتفاقی جدیدی برای بازگشایی مرز سرخس نیفتاده است

محمدمهدی رضایی، مدیر پایانه مرزی سرخس در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تأیید بسته بودن مرز سرخس با ترکمنستان اظهار کرد: هیچ اتفاقی جدیدی برای بازگشایی این مرز نیفتاده و بعید هم می‌دانم به‌زودی اتفاقی بیفتد.

با توجه به اهمیت پایانه مرزی سرخس برای کشورهای آسیای مرکزی و ویژگی منحصربه‌فرد این پایانه به خاطر دسترسی به ریل، پیگیری رفع محدودیت‌های ایجاد شده برای این پایانه مرزی از سوی مراجع دیپلماتیک باید جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

مهم‌تر از این مسئله بحث اشتغال حدود ۳۰۰ نفر کارگر در پایانه مرزی و گمرک سرخس است که از زمان بسته شدن مرز زمینی از کار بیکار شدند و بلاتکلیف هستند؛ کارگرانی که هرکدام سه تا چهار فرزند دارند و چشم امیدشان به بازگشایی مرز است.

استان خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد.

انتهای پیام/