مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: ما باید از همه جریانات فرهنگی ـ هنری کشور دفاع کنیم؛ اینجا اداره تجسمی هنر انقلاب که نیست، بلکه حوزه تجسمی هنرمندانی است که در این کشور با گرایش‌های مختلف کار می‌کنند.

به گزارش نسیم سرخس، نسیم نوشت؛ در پی حاشیه‌های به وجود آمده بر سر بی‌ینال ونیز ایتالیا، مجید ملانوروزی، مدیر کل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار «نسیم» به این حواشی به وجود آمده پاسخ داد. «خبرگزاری نسیم» متن کامل اظهارات وی را بدون توضیح اضافه در این خصوص منتشر می‌کند.

* بی‌ینال ونیز، نگاهی خلاقانه به هنر دارد

من به عنوان رئیس این کمیسون ونیز پاسخگو هستم و کار را تأیید می‌کنم. ما الآن کلی جشنواره و بی‌ینال داریم و سعی کردیم که اعزام هنرمندان را در این جشنواره‌ها تقسیم کنیم و سعی شده همه حضور داشته باشند. در حال حاضر در موزه شهر رم ۱۵۰ اثر ملی ما آنجا به نمایش درآمده است که از کارهای استاد امیرخانی، فروج، نگارگرهایمان، سفالمان، سرامیکمان، نقاشی خطمان، همه حضور دارند و هر کدام از این نمایشگاه‌ها یک جایگاهی دارد. درباره بی‌ینال ونیز که موضوع همیشه خلاقیت هست و هنرهای نو، یک نگاه وجود دارد، درباره موزه‌هایمان یک نگاه، درباره جشنواره‌های ملی نگاه متفاوت دیگری وجود دارد. من در حاشیه‌های این اخبار بی‌ینال ونیز دیدم که مثلاً از آقای تاکستانی اسم برده بودند که ما از ایشان، امسال در جشنواره فجر تقدیر کردیم و دکترای افتخاری به ایشان دادیم البته افتخاری برای ما بوده نه برای ایشان، یا از آقای شجاعی طباطبایی نام برده بودند. زمانی که سازمان فرهنگی هنری داشت اخراج می‌کرد ما سریع به ایشان حکم دبیری بی‌ینال کاریکاتور دادیم.

* تمام هزینه‌های این بی‌ینال برعهده بنیاد فیض‌نیاست و ما فقط حمایت معنوی کرده‌ایم

در این بی‌ینال یک پروسه انتخاب آثار وجود داشته است که این را ما بر عهده بنیاد فیض نیا گذاشته ایم که این‌ها با جستجو در هنرمندان کشورهایی که از نظر فرهنگی و هنری با ما از گذشته‌های دور قرابت داشته اند، این انتخاب صورت گرفته است که ۳۰ هنرمند که ۱۹ نفر از این‌ها خارجی هستند. و تمام این هزینه ها هم مربوط به این بنیاد بوده و فقط ما از آنها حمایت معنوی انجام داده‌ایم. و به آنها گفتیم که بر کار آنها صحه می‌گذاریم و آن ظهور فرهنگ حوزه تجسمی ما بوده که نقش بسیار پر اهمیتی در خاورمیانه دارد.

* کارهای چادر شادی قدیریان را اصلا تایید نمی‌کنم

خانم قدیریان یکی از آن ۳۰ نفر است که کارهایش هم فروش رفته است. یک دوره هم کار چادر داشته که من آن دوره را تأیید نمی‌کنم اگرچه ایشان اظهار دارد که من در آن کارها نگاه ضد دین نداشتم، بلکه نگاه یک زن خانه داری داشتم که با اتو و یا رنده دارد کار می‌کند. اما من آن کار را صحه نمی‌گذارم. البته کاری که از مجموعه ایشان انتخاب شده “دوره قاجار” ایشان است.

* اینجا اداره هنرهای تجسمی انقلاب نیست

 خانم نیوشا توکلیان هنرمندی است که سال قبل به خاطر اینکه فرانسوی‌ها می‌خواستند اسم کتابش را “نسل سوخته” بگذارند، جایزه ۵۰ هزار یورویی‌اش را نگرفت و امتناع کرد. به هر حال اینها هنرمندانی هستند که در حوزه ایران کار می‌کنند و ما هم باید از همه جریانات فرهنگی هنری کشور دفاع کنیم و اینجا اداره تجسمی هنر انقلاب که نیست، بلکه حوزه تجسمی هنرمندانی است که در این کشور با گرایش های مختلف کار می‌کنند.

در این ۳۰ نفر از نسل اول، دوم و سوم هنرمندانی نیز حضور دارند مثل جمشید بایرامی، سهند حسامیان که همه کارهایش بر اساس هندسه اسلامی است. به هر حال کلیت کار را باید در نظر گرفت. ممکن است در بین این ۳۰ نفر، خب یک نفر باشد که خیلی به مذاق من هم خوش نیاید، اما من که نمی‌توانم به عنوان کسی که حامی این کار شده، بخواهم تمام تفکرات خودم را  اجرایی کنم. من اگر بتوانم ۸۰ درصد تفکراتم را در این بخش خصوصی تحمیل کنم، باز جای شکر دارد.

* متاسفانه بعد از انقلاب، ما فقط ۴ دوره در این بی‌ینال شرکت کردیم

 در حوزه ایران، آقای احصائی، خانم سمیرا علیخان زاده، آقای جمشید بایرامی و آقای محمود بخشی تنها به عنوان هنرمندان برجسته مشخص شده اند. البته در کل خوب است که این حاشیه‌ها مطرح می‌شود تا به گوش مسئولین، مدیران، وزارت اطلاعات و افراد دیگر برسد که اصلا این بی‌ینال ونیز چیست و چرا اجرا می‌شود. و در کل آنجا برای ما محل مناسب و خوبی برای معرفی هنر و هنرمندان ایرانی است. دقت کنید ما فقط بعد از انقلاب ۴ دوره در این بی‌نال شرکت کردیم. البته این نقدها خوب است که صورت می‌گیرد ولی خب باید به نقاط مثبت کار نیز توجه شود.

* ما از تمامی هنرمندانی که حاضراند زیر چتر نظام قرار بگیرند، حمایت می‌کنیم

این نکته نیز قابل تامل است که بی‌ینال ونیز محلی است که کرییتورها، موزه‌دارها و صاحبان مجلات می‌آیند و به نوعی محلی است برای فروش ‌نمایش این آثار، و اگر فقط بحث نمایش خاص هنر ملی ایران بود، قاعدتا ما آثار برجسته ملی  خود را برای نمایش در موزه ها به آنجا می‌بردیم.

ما برنامه گسترده‌ای برای معرفی هنر ایران داریم و سعی‌ ما بر این بوده که همه هنرمندان از جریانات مختلفی که همسو با هنر کشور هستند و حاضراند زیر چتر جمهوری اسلامی کارشان عرضه شود، ما استقبال می‌کنیم. خیلی هم تنگ نظر نیستیم و سعی کردیم بدون تندروی‌های حزبی، به همه نگاه های مختلف و سلیقه‌های متفاوت هنرمندان توجه کنیم و آنها را مورد حمایت خود قرار دهیم. خب شاید در بعضی موارد نیز اشتباه کرده باشیم که البته حاضریم با سعه صدر به تمامی این نقدها نیز پاسخ دهیم.

* باید در همه حال شئونات جمهوری اسلامی حفظ شود

من با آقایان برومند و کفشچیان رفاقت دیرینه دارم و حاضرم با هر کسی درباره هنر تجسمی و راه های توسعه و گسترش آن به مناظره بنشینم و صحبت و بحث کنیم تا به نتایج مطلوبی برسیم و الآن شرایط دولت و مسائل اقتصادی برای ما اهمیت دارد و ما می‌خواهیم در همه جریانات هنر تجسمی خارج از کشور ایران، نمود و ظهور داشته باشیم.  باید همه کمک کنیم. رسانه ها، نگارخانه‌ها، مجموعه داران، همه باید کمک کنند در عین حال باید شأن و شئون جمهوری اسلامی و هنر ایران نیز حفظ شود.

* ما به بچه‌های جنگ و دفاع مقدس، نگاه ویژه‌ای داریم

در دوره قبل، دوره آقای شالویی یک هنرمند انقلاب به نام آقای اسکندی ، ۸ کار تخت جمشید را برد مثلا “نبرد شاه با شیر” را برد، می‌خواهم بگویم که خود این بچه‌های ما وقتی انتخاب می‌کنیم متأسفانه بعضی اوقات دوستان به اصطلاح از این ور می‌افتند.  بحث دفاع مقدس، اتفاق بزرگی است و هیچ کس منکر آن نیست و ما در جشنواره فجر هم فضای بزرگی به این کار اختصاص می‌دهیم اما الآن هنرمندی که کاری در این زمینه داشته باشد که با نوآوری و خلاقیت همراه باشد و در عین حال کاملاً دینی و دفاع مقدسی، خوشحال می‌شوم اسمش را ببرید و کارش را نشان ما بدهید و من قول می دهم  حتماً کارش را در بی‌ینال آمریکا و سوئیس ببرم. بهر حال این امکان و جشنواره، چیزی نیست که یک بار اتفاق بیافتد. ما فضا را سعی کردیم باز کنیم، امکانات خصوصی را تشویق و ترغیب کنیم که این فضا را بتوانیم برای هنر ایران داشته باشیم و قرار نیست این فضا را محدود کنیم.

ما امسال حدود ۱۰ رویداد فرهنگ مهم خارجی داریم و حتماً در آن سعی می کنیم این کارها دیده شود حتماً به بچه‌های انقلاب و بچه های جنگ نگاه ویژه داریم. به هر حال ما خودمان جزء همین نسل هستیم و احترام اینها همیشه بوده، به هر حال ما می‌آییم و می‌رویم و خیلی هم دلبسته پست و مقام نیستیم اما باید تلاش کنیم و رسانه‌ها کمک کنند و آسیب شناسی شود. به هر حال باید تلاش کرد که همه این دل‌نگرانی‌ها و دل مشغولی‌های علاقمندان فرهنگ انقلاب حفظ شود و ما اصلاً با این منافات نداریم و گفتیم که ممکن است فقط مصداقش فرق کند.

من بگویم امروز اگر کار آقای حسامیان به عنوان هنرمندی که از هندسه اسلامی استفاده کرده و به یک فرم جدیدی از کار رسیده، این ممکن است به عنوان هنر ایران طرح شود و ممکن است کسی بگوید نه، کار آقای شجاعی تبار باید مطرح شود. به هر حال ممکن است اشکالاتی یا اختلافاتی داشته باشیم اما درباره اصل موضوع و ماهیت هنر ایران که معرفی هنر ایران است من اصلاً شکی ندارم و نگاهم با همه دوستان هم سو است.

انتهای پیام/