ایستگاه سنجش آلاینده سرخس در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد
ایستگاه سنجش آلاینده سرخس در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس اداره هواشناسی سرخس از راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: این ایستگاه وضعیت آلاینده‌های جوی و ریزگردها را به ما ارائه می‌کند.

علی تبریزنیا در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره ایجاد ایستگاه سنجش آلاینده و گرد و غبار در سرخس گفت: پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس در سال‌های اخیر به عنوان صنعت سبز معرفی شده بود و دلیل بر این بود که این صنعت آلاینده نیست که با یک سری مطالعات و آزمایش‌ها ثابت شد که پالایشگاه سرخس یک صنعت آلاینده است و فصل پاییز سال گذشته این صنعت به عنوان صنعت آلاینده شناخته شد.

رئیس اداره هواشناسی سرخس بیان کرد: پولی که به عنوان حق آلایندگی برای شهرستان واریز می‌شود صرف بهداشت و درمان، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد ایستگاه هواشناسی در نوبنیاد برای پیگیری تعیین گرمسیری بودن سرخس گفت: در کنار ایستگاه هواشناسی نوبنیاد که یکی از به‌روزترین ایستگاه‌های هواشناسی است با همراهی نماینده مجلس و شورای شهر بحث ایجاد ایستگاه سنجش آلاینده را از طریق اداره کل هواشناسی خراسان رضوی پیگیری کردیم و قول مساعد گرفته شد که در صورتی که دستگاه سنجش آلاینده با وجود تحریم‌ها وارد کشور شود یک ایستگاه سنجش آلاینده در سرخس ایجاد شود.

رئیس اداره هواشناسی سرخس افزود: پیگیری این موضوع حدود سه سال توسط نماینده مجلس، مدیرکل هواشناسی استان و شورای شهر سرخس طول کشید تا اینکه اخیراً سه دستگاه سنجش آلاینده وارد کشور شد و یکی از این سه دستگاه سنجش آلاینده برای سرخس تعیین شد.

تبریزنیا با اشاره به تهیه زمین پایش جوی در نزدیکی ایستگاه راه آهن سرخس گفت: ایستگاه سنجش آلاینده بعد از بلوار راه آهن در زمینی به مساحت یک هکتار احداث می‌شود.

وی عنوان کرد: هزینه احداث این ایستگاه به همراه زیرساخت‌های مورد نیازش، حدود ۲۵ میلیارد ریال است که از طرف سازمان هواشناسی کشور تامین شده است.

رئیس اداره هواشناسی سرخس بیان کرد: این ایستگاه هم اکنون در تهران است و در مرحله تعیین پیمانکار جهت نصب است که پس از تعیین پیمانکار، نصب این ایستگاه در سال جاری انجام می‌شود.

تبریزنیا تاکید کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز برای نصب ایستگاه آماده است و پس از تعیین پیمانکار این ایستگاه به سرعت نصب و راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های این ایستگاه گفت: این ایستگاه وضعیت آلاینده‌های جوی را به تفکیک به ما ارائه می‌کند و در کنار آن با توجه به مجاورت سرخس با صحرای قره‌قوم و دغدغه‌های اداره محیط زیست سرخس می‌توان اطلاعات دقیقی از ریزگردها را به دست آورد.

رئیس اداره هواشناسی سرخس به نصب تابلو نشان‌دهنده پارامترهای جوی در شهر سرخس اشاره و عنوان کرد: با نصب و راه اندازی تابلو هشدارهای جوی آلایندگی در سرخس که توسط شهرداری و شورای شهر انجام می‌شود، همشهریان از وضعیت جوی و هشدارهای آب و هوایی به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای مطلع می‌شوند.

انتهای پیام/