انتقاد معاون وزیر اقتصاد از جاده ترانزیتی سرخس/ پیگیر تبدیل منطقه ویژه سرخس به آزاد هستیم
انتقاد معاون وزیر اقتصاد از جاده ترانزیتی سرخس/ پیگیر تبدیل منطقه ویژه سرخس به آزاد هستیم
معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: جاده سرخس مانند منطقه ویژه اقتصادی یک پتانسیل ویژه است و آدم نمی‌داند از این جاده به بیمارستان می‌رسد یا به منطقه ویژه اقتصادی می‌رسد و اگر این منطقه بخواهد نقش اصلی خودش را ایفا کند، باید فکری اساسی برای بهبود وضعیت جاده شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمد خزایی امروز (سه شنبه) در همایش بین المللی فرصت های طلایی سرمایه گذاری حوزه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: مرحوم آیت الله واعظ طبسی که یار دیرین امام و رهبری بودند، نقش موثری در تاسیس منطقه ویژه اقتصادی سرخس داشتند.

 

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلایل متعدد یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مناطق اقتصادی کشور محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی شرق کشور که منطقه ویژه اقتصادی سرخس می تواند در آن نقش داشته باشد، در امنیت کشور بسیار حائز اهمیت است.

 

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس در محدوده ای از ایران واقع شده که دو عامل مهم توسعه اقتصادی شامل منابع عظیم گاز با بیش از ۷۰ سال ذخیره و همچنین آب کافی از طریق سد دوستی با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب را دارد.

 

خزایی خاطرنشان کرد: به همت آستان قدس رضوی و دولت کلنگ اتصال راه آهن در این منطقه زده شد که با این اقدام مهم، سرخس به یک شاهراه ارتباطی با کشورهای آسیای میانه(CIS) تبدیل شد.

 

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی همسایگی کشور ترکمنستان و خط عبوری راه آهن را از ویژگی های شهرستان سرخس دانست و افزود: شهرستان سرخس پل ارتباطی شمال با شرق کشور، یعنی اتصال به چین و کشورهای شمالی ایران، افغانستان و یک منطقه بزرگی را به عنوان یک هاب اقتصادی برای پردازش تولیدات و صادرات در بر می گیرد.

 

وی به پروژه های در حال اجرای مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشاره و تصریح کرد: ایجاد خط ارتباطی از چابهار و امتداد آن از طریق زاهدان- مشهد به سرخس یکی از این پروژه ها است که طی مذاکرات با مسئولان طراز اول کشور هند شتاب در اجرای این پروژه را دنبال می کنیم.

 

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: دولت و مسئولان استان خراسان رضوی با همکاری آستان قدس رضوی باید وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس را با سرعت بیشتری رو به جلو ببرند.

 

وی با انتقاد از وضعیت محور ارتباطی مشهد- سرخس اذعان کرد: جاده سرخس نیز مانند منطقه ویژه اقتصادی یک پتانسیل ویژه است و آدم نمی‌داند از این جاده به بیمارستان می‌رسد یا به منطقه ویژه اقتصادی می‌رسد.

 

خزایی اظهار داشت: با وجود پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان سرخس، برای بهبود جاده سرخس نیازمند عزمی جدی هستیم.

 

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اگر منطقه ویژه اقتصادی سرخس بخواهد نقش اصلی خودش را در منطقه ایفا کند، باید فکری اساسی برای بهبود وضعیت جاده شود.

 

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در ادامه خطاب به مهمانان خارجی همایش، منطقه ویژه اقتصادی سرخس را از مهمترین مناطق ویژه کشور نام برد و تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس ارزش اینکه شرکت های خارجی به ویژه در بخش حمل و نقل در آن سرمایه گذاری کنند را دارد.

 

وی با بیان اینکه دولت با جدیت در حال پیگیری تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد است، عنوان کرد: مناطق ویژه اقتصادی دارای شرایط ویژه ای هستند که می توانند حضور سرمایه گذاران خارجی را تسهیل کنند.

 

خزایی ادامه داد: کریدور شرق ایران یکی از برنامه های جدی دولت است که زمینه را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند.

 

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس علاوه بر برخورداری از شرایط ویژه این منطقه، از ضمانتها و حمایتهای دولت نیز برخوردار می شوند.

 

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اظهار داشت: سرمایه گذاران حوزه حمل و نقل، فولاد، نیروگاهی، پتروشیمی و تاسیس انبارها و حتی پردازش محصولات و صادرات کالا بر اساس قانون فیپا، از ضمانت ها و حمایت های دولت بهره مند می شوند.

 

خزایی در پایان گفت: اهمیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس را باید بیشتر در کشور فریاد زد.

انتهای پیام/