انتقاد امام‌جمعه سرخس از عملیاتی نشدن «مثلث اقتصادی» در این شهرستان/ سرخس مشمول قانون فوق‌العاده حق نوار مرزی شد
انتقاد امام‌جمعه سرخس از عملیاتی نشدن «مثلث اقتصادی» در این شهرستان/ سرخس مشمول قانون فوق‌العاده حق نوار مرزی شد
در جلسه شورای اداری سرخس به مسائل مهمی از جمله مثلث اقتصادی، قانون فوق‌العاده حق نوار مرزی، پل دوم پایانه مرزی، گازرسانی به روستاها و کم‌توجهی و تعلل مسئولان نسبت به پیگیری جذب اعتبارات از استان پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، جلسه شورای اداری شهرستان سرخس شب گذشته در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

انتقاد امام‌جمعه سرخس از عملیاتی نشدن مثلث اقتصادی در این شهرستان

امام‌جمعه سرخس در این جلسه با انتقاد از عملیاتی نشدن طرح «مثلث اقتصادی» در این شهرستان اظهار کرد: مثلث اقتصادی به دلیل طولانی شدن در اجرا کم‌کم خاصیت خودش را از دست می‌دهد، ضمن اینکه آستان قدس رضوی به‌عنوان معین اقتصادی باید تکلیف خودش را مشخص کند تا شاهد عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این طرح باشیم.

حجت‌الاسلام محمد بختیاری در ادامه با اشاره به حضور میلیونی مردم دنیا در راهپیمایی اربعین حسینی افزود: راهپیمایی اربعین حسینی امروز همچون رسانه‌ای قدرتمند برای دنیای اسلام عمل می‌کند و تو دهنی محکمی به تهاجم همه‌جانبه فرهنگی دشمن است.

وی با تأکید بر اینکه امروز جاذبه اربعین حسینی سیل مردم را از گوشه گوشه دنیا به سمت کشتی نجات اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌کشاند، بیان کرد: امروز جاذبه مغناطیس حسینی موجب شده تا نقشه‌ها و تهاجم فرهنگی دشمن خنثی شود.

روزانه ۱۰۰۰ دستگاه کامیون باید از گذرگاه‌های مرزی کشور به ترکمنستان تردد کنند

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با تشریح مسائل مطرح‌شده در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در ۲۳ و ۲۴ مهر امسال عنوان کرد: در این جلسه از طرف ترکمنی خواستیم در ترانزیت کامیونی به توافقات سال ۲۰۱۶ برگردد، یعنی روزانه ۱۰۰۰ کامیون ترانزیت از گذرگاه‌های مرزی کشور که هر سه گذرگاه آن در خراسان رضوی است به سمت ترکمنستان تردد کنند.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: طبق توافق سال ۲۰۱۶ باید در ترانزیت کامیونی روزانه ۱۰۰۰ دستگاه کامیون از گذرگاه‌های کشور به سمت ترکمنستان تردد کنند که این میزان امروز به ۳۰۰ دستگاه در روز رسیده است؛ ضمن اینکه از طرف ترکمنی خواستیم تفاوتی در تعداد عبور کامیون‌ها از مرز سرخس و لطف‌آباد قائل نشود.

پل «سرخس-سرخس» تا یک ماه و نیم آینده افتتاح می‌شود

وی با اشاره به اعلام آمادگی هر دو طرف ایرانی و ترکمنی برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر پل دوم پایانه مرزی سرخس «پل سرخس-سرخس» تصریح کرد: اعلام آمادگی شد تا یک ماه و نیم آینده این پل با حضور روسای جمهور دو کشور و در صورت عدم حضور آنان، در سطح وزرا افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر پل دوم پایانه مرزی سرخس در زمان اعلام شده افتتاح شود، همزمان با آن برنامه بهره‌برداری از کارخانه کاشی و سرامیک را در منطقه ویژه اقتصادی داریم، چون کشور ترکمنستان متقاضی واردات مصالح ساختمانی از کشورمان به‌خصوص محصول کاشی و سرامیک است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به پروژه گازرسانی به روستاهای بخش مرزداران سرخس اشاره و تصریح کرد: پس از ماه صفر، با حضور مدیران گاز استان این پروژه کلید می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه اعتباری بالغ‌بر ۸۵ میلیارد تومان از منابع ملی در نظر گرفته شده است که با بهره‌برداری از این پروژه بزرگ، ضریب نفوذ گازرسانی به روستاهای شهرستان سرخس به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

اعتبارات عمرانی باید در زمان خودش هزینه شود

در ادامه این جلسه فرماندار سرخس با گلایه از کم‌توجهی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در پاسخگویی به مکاتبات فرمانداری تصریح کرد: به همین منظور برنامه‌ای را تحت عنوان رتبه‌بندی پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به مکاتبات داریم و در جلسات بعدی شورای اداری این رتبه‌بندی اعلام می‌شود.

محمدرضا رجبی مقدم با اشاره به اینکه در جذب اعتبارات، موافقت‌نامه‌ها مبادله شده است، افزود: متأسفانه به خاطر برخی تعلل‌ها از سوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان و عدم هزینه اعتبارات در زمان خودش، رقم‌ها به شهرستان برنمی‌گردد و موجب عقب‌افتادگی در اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود.

فرماندار سرخس با گلایه از برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان به دلیل بی‌نظمی در حضور در جلسات و کارگروه‌ها بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید توجه داشته باشند که با بی‌نظمی نمی‌توانیم شهرستان را مدیریت کنیم.

سرخس مشمول قانون فوق‌العاده حق نوار مرزی شد

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان سرخس تاکنون از قانون فوق‌العاده حق نوار مرزی محروم بوده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا با اقدامات علمی که در شهرستان برای این موضوع انجام شد، در نهایت ۱۷ مهر امسال قانون فوق‌العاده حق نوار مرزی برای شهرستان مرزی سرخس ابلاغ شد.

رجبی مقدم تصریح کرد: دولت در این شرایط سخت اقتصادی این مسئله را پذیرفته است، بنابراین مسئولان با جدیت پیگیر این قانون برای عملیاتی شدن آن در تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان باشند.

فرماندار سرخس همچنین در پاسخ به گلایه امام‌جمعه شهرستان درباره عملیاتی نشدن طرح مثلث اقتصادی در این شهرستان اظهار داشت: طبق آخرین رایزنی‌هایی که با آقای استاندار داشتیم، قرار شد ۶ دهستان شهرستان به ۶ معین اقتصادی واگذار شود تا خروج مناسبی در مثلث اقتصادی داشته باشیم.

بیش از ۶۷۰۰۰ نفر در سرخس تحت پوشش بیمه سلامت هستند

سرپرست بیمه سلامت شهرستان سرخس در ادامه این جلسه عنوان کرد: در حال حاضر ۶۷ هزار و ۷۹۵ نفر در شهرستان سرخس تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد هشت هزار و ۶۶۰ نفر به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند.

عزت خالقی نسخه‌نویسی الکترونیکی را یکی از افتخارات سازمان بیمه سلامت عنوان کرد و افزود: این طرح تاکنون در شهرستان سرخس و هفت شهرستان خراسان رضوی به‌صورت پایلوت اجرا شده و یکی از مزایای آن صرفه‌جویی در استفاده از کاغذ است.

وی بیان کرد: با مصوبه هیئت‌وزیران، طرح پوشش بیمه اجباری در استان خراسان رضوی همزمان با هفته سلامت اجرایی می‌شود.

سرپرست بیمه سلامت شهرستان سرخس در پایان اظهار کرد: هم کانون ۹۶ نفر از بیماران خاص در شهرستان سرخس تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس