انتظار برای بهره‌برداری پل «سرخس – سرخس» ۱۸ ماهه شد!/ کارشکنی‌های ترکمنستان در مسیر توسعه ترانزیت کامیونی از مرز سرخس
انتظار برای بهره‌برداری پل «سرخس – سرخس» ۱۸ ماهه شد!/ کارشکنی‌های ترکمنستان در مسیر توسعه ترانزیت کامیونی از مرز سرخس
پل دوم پایانه مرزی سرخس که به پل «سرخس – سرخس» شهرت دارد، قریب به 18 ماه در انتظار افتتاح و بهره‌برداری است، اما به گفته مسئولان کشورمان، طرف ترکمنی هنوز پاسخ روشنی برای افتتاح این پل نداده و بهانه‌ تراشی می‌کند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، پل دوم پایانه مرزی سرخس که به پل «سرخس – سرخس» شهرت دارد، قریب به ۱۸ ماه در انتظار افتتاح و بهره‌برداری است، اما به گفته مسئولان کشورمان، طرف ترکمنی هنوز پاسخ روشنی برای افتتاح این پل نداده و بهانه تراشی می‌کند.

این اولین و آخرین باری نیست که ترکمنستان در مسیر توسعه ترانزیت کامیونی از پایانه مرزی سرخس سنگ اندازی می‌کند؛ همین چند ماه پیش بود که به بهانه‌های امنیتی و تشریفات و زیر پا گذاشتن پروتکل حمل و نقلی، طرف ترکمنی تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس را از ۲۳۰ دستگاه در روز به ۳۰ دستگاه کاهش داد.

مجتبی سرگل‌ زائی علی آباد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به آخرین وضعیت پل دوم پایانه مرزی سرخس (پل سرخس – سرخس) اظهار کرد: پل دوم پایانه مرزی سرخس توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده و قریب به ۱۸ ماه است که این پل آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

مدیر پایانه مرزی سرخس عنوان کرد: ۵۰ درصد این پل سهم ترکمنستان و ۵۰ درصد دیگر سهم ایران بوده که هر دو طرف تاکنون به تعهداتشان عمل کردند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه رایزنی‌های مختلفی برای افتتاح این پل با طرف ترکمنی داشته است، افزود: بهمن ماه سال گذشته از سوی وزارت امور خارجه مکاتبه‌ای با وزارت خارجه ترکمنستان صورت گرفته و آن ها اعلام کردند که زمان افتتاح پل و سطح مقامات افتتاح کننده پل باید مشخص شود، اما ما حساسیتی در این رابطه نداریم و پل دوم می‌تواند با حضور وزیر راه و شهرسازی یا مقامات استانی و حتی شهرستانی بهره‌برداری شود.

سرگل زائی علی آباد با اشاره به اینکه تاکنون طرف ترکمنی متاسفانه پاسخ روشنی برای افتتاح این پل نداده است، تصریح کرد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان هم این موضوع بررسی شده و منتظر پاسخ طرف ترکمنی هستیم.

مدیر پایانه مرزی سرخس با تاکید بر اینکه مرز سرخس از مرزهای قدیمی کشور بوده و رتبه پنجم ترانزیت کشور را دارد، اضافه کرد: ترکمنستان تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس را روزانه به ۳۰ دستگاه کاهش داده در حالی که پروتکل حمل و نقلی ما روزانه ۲۳۰ دستگاه است.

وی بیان داشت: ترکمنستان مسائل امنیتی و بازدیدهایی که باید از کامیون‌ها انجام شود و مدت تشریفات را علت کاهش تردد کامیون‌ها به ۳۰ دستگاه در روز اعلام کرده است که بهانه ای بیش نیست.

سرگل زائی علی آباد یادآور شد: در صورت بهره‌برداری از پل دوم پایانه مرزی سرخس، ۳۰۰ دستگاه در روز از سمت ایران و ۳۰۰ دستگاه کامیون ترانزیت از سمت ترکمنستان می‌توانند از مرز سرخس تردد داشته باشند.

مدیر پایانه مرزی سرخس در ادامه به ایجاد بندر «ترکمن باشی» توسط ترکمنستان در دریای خزر اشاره کرد و افزود: ترانزیت کالا از این بندر برای ترکمنستان مقرون به صرفه نیست و از لحاظ زمان هم برای آن ها طولانی است.

وی در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری ایجاد این بندر توسط اسرائیل و عربستان انجام شده و ما باید دقت کنیم که اگر در این مسیر سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود، می‌تواند به عنوان یک رقیب ما را در حوزه ترانزیت تهدید کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس