امکان هیچ تخصیص آبی به بخش کشاورزی سرخس از سد دوستی نداریم/ عدم خاموشی چاه‌های آب در سرخس به دلیل بدهی
امکان هیچ تخصیص آبی به بخش کشاورزی سرخس از سد دوستی نداریم/ عدم خاموشی چاه‌های آب در سرخس به دلیل بدهی
عبادی‌نژاد گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و حساسیت تامین آب شرب مشهد تا زمانی که سد دوستی ورودی آب نداشته باشد، امکان هیچ تخصیص آبی به بخش کشاورزی شهرستان سرخس نداریم.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدرضا عبادی‌نژاد، رئیس اداره منابع آب سرخس امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در محل اداره منابع آب این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در سال آبی جاری از مهر ۹۹ تاکنون نزولات آسمانی و بارندگی نسبت به سال آبی گذشته ۶۷ درصد کاهش و در دراز مدت در ۳۰ سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشتیم.

رئیس اداره منابع آب سرخس افزود: با توجه به اشتغال ۶۰ درصد مردم سرخس در بخش کشاورزی و دامداری، این کاهش بارندگی‌ها بر معیشت آن‌ها تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه دشت سرخس به علت برداشت‌های سال گذشته ممنوعه بوده و بیلان آب این شهرستان منفی است، عنوان کرد: در کشف‌رود هیچ سیلاب ورودی نداشتیم و تقریباً خشک است و ورودی آب سد دوستی نیز صفر است.

امکان هیچ تخصیص آبی به بخش کشاورزی سرخس از سد دوستی نداریم

عبادی‌نژاد تصریح کرد: تصور ما این بود که می‌توانیم سال آبی خوبی داشته باشیم که به همین علت کشاورزان سرخسی محصولاتی مانند کلزا و گندم کشت کردند اما با کاهش بارندگی دیگر نمی‌توانیم از سد دوستی تخصیص آب به کشاورزان شهرستان داشته باشیم؛ همچنین با توجه به کشت‌هایی که شده بود با تصمیم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان  و مسئولان شهرستان حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در مجموع به این کشت‌ها و کشت جالیزی ار سد دوستی اختصاص یافت.

رئیس اداره منابع آب سرخس اضافه کرد: این ۲۰ میلیون متر مکعب در ۴ مرحله و در هر مرحله ۵ میلیون مترمکعب در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت تخصیص داده شد و ۵ میلیون مترمکعب نیز اخیراً به جالیزکاران تخصیص داده شد و تا ابتدای مرداد ماه تخصیص این آب انجام می‌شود و امیدواریم کشاورزان با رعایت صرفه‌جویی از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت تامین آب شرب مشهد و احتمال ادامه خشکسالی در سال آینده آبی، دیگر امکان هیچ تخصیص آبی به بخش کشاورزی تا زمانی که سد ورودی آب نداشته باشد، نداریم و این موضوع را به مسئولان شهرستان و تشکل‌های کشاورزی اطلاع‌رسانی کردیم.

هیچ چاه آبی در سرخس به دلیل بدهی خاموش نمی‌شود

عبادی‌نژاد با اشاره به اینکه هیچ چاهی در سرخس به دلیل بدهی خاموش نشده تا به محصولات کشاورزی ضربه نخورد، افزود: انتظار ما این است که کشاورزان با کاهش سطح کشت و مدیریت مصرف محصولات خود را آبیاری کنند تا به منابع آب زیرزمینی آسیبی نرسد چون این منابع آب تقریباً غیرقابل تجدید است.

رئیس اداره منابع آب سرخس با اشاره به آخرین وضعیت سد دوستی سرخس تصریح کرد: پارسال سد دوستی ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت اما امروز ۴۰۷ میلیون متر مکعب آب دارد که این آب هم برای تامین آب شرب مشهد و هم برای تامین آب کشاورزی ایران و ترکمنستان است که باید گفت ۶۰ درصد آب سددوستی مصرف شده است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد آورده سد دوستی از ارتفاعات افغانستان و هریرود است و ۱۰ درصد آن از داخل ایران است، ضمن اینکه هیچ توافقی برای تامین آب سد دوستی از روی هریرود نداریم؛ آورده سد شوریجه نیز از کشف‌رود در نظر گرفته شده است.

شناسایی ۱۲۳ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس

عبادی‌نژاد به چاه‌های مجاز و غیرمجاز سرخس اشاره و عنوان کرد: ۲۵۴ حلقه چاه مجاز در شهرستان سرخس داریم که ۱۰۰ درصد این چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند هستند و به طور مرتب رصد می‌شوند و براساس پروانه بهره‌برداری میزان برداشت‌شان مشخص است و حق‌النظاره برای کمک به تعادل بخشی دشت و توسعه آبخیزداری از کشاورزان دریافت و به حساب خزانه واریز می‌شود.

رئیس اداره منابع آب سرخس اضافه کرد: همچنین ۱۲۳ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان شناسایی شده که پارسال ۴۵ چاه مسدود شد و امسال نیز باید حدود ۵۰ چاه را پر کنیم اما برنامه ما این است که همه چاه‌ها باقی‌مانده را پر کنیم، چون این چاه‌ها بدون پرداخت هزینه سالیانه ۳۰ میلیون متر مکعب برداشت غیرمجاز آب دارند و باعث می‌شوند که چاه‌های مجاز ضعیف شوند و به اصطلاح هوا بکشند.

عبادی‌نژاد درباره وجود چاه‌های غیرمجاز در باغ‌ویلاها تصریح کرد: حدود ۷ مورد چاه غیرمجاز در حوزه تفریحی و باغ‌ویلایی داشتیم که همه آن‌ها پر شد و در حال حاضر هیچ چاه غیرمجاز در این حوزه نداریم.

بازگشت ردیف اعتباری پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس در بودجه ۱۴۰۰

وی در ادامه به بازگشت ردیف اعتباری پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس در بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: ردیف اعتباری این پروژه در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده بود که با پیگیری مسئولان شهرستان این ردیف اعتباری به بودجه برگشت و تا سال ۱۴۰۲ تمدید شد و امیدواریم با تخصیص به‌موقع، این پروژه تا اواخر سال ۱۴۰۱ یا اوایل سال ۱۴۰۲ به پایان برسد.

رئیس اداره منابع آب سرخس درباره توقف اجرای این پروژه به دلیل عدم رضایت کشاورزان در تملک زمین‌های آن‌ها گفت: طبق قانون اراضی که طرح در آنجا در حال اجرا است باید تملک شود که حدود ۱/۵ کیلومتر را توافق کردیم اما حدود ۲/۵ کیلومتر دیگر که طرح در بین روستای سنگر و شیرتپه متوقف شده باقی‌مانده است.

عبادی‌نژاد اضافه کرد: طبق قانون علاوه بر هزینه تملک باید هزینه خسارت نیز پرداخت شود اما نکته‌ای که در آنجا وجود دارد این است که آن ۲/۵ کیلومتر موقوفه آستان قدس رضوی است و کشاورزان آنجا مالک نیستند و سند مالکیت رسمی مربوط به آستان قدس رضوی است و طبق قانون ما باید هزینه تملک را که با توجه به موقوفه بودن به صورت اجاره بلندمدت است به آستان قدس رضوی بدهیم و هزینه خسارت کشت را به کشاورزان بدهیم اما حدود ۲۰ نفر از کشاورزان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و مدعی هستند که آن زمین‌ها برای خودشان است و هزینه تملک را نیز می‌خواهند.

وی عنوان کرد: مبالغ طبق قانون آماده پرداخت است و کارهای اداری و حقوقی آن را انجام دادیم و براساس مبالغ مشخص شده به حساب افراد واریز می‌کنیم و در صورتی که کشاورزان با ما همکاری نکنند با دستور قضائی و حضور عوامل انتظامی مجبور به اجرای ادامه طرح هستیم.

افزایش ۲۰۰ درصدی برداشت غیرمجاز از کانال‌های انتقال سد دوستی

رئیس اداره منابع آب سرخس به برداشت غیرمجاز از کانال‌های انتقال سد دوستی نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این حوزه ۲۰۰ درصد افزایش تخلفات را نسبت به پارسال داشتیم که افراد با استفاده از پمپ‌های غیرمجاز یا دستکاری روی دریچه‌ها و مقسم‌های آب، برداشت غیرمجاز دارند که در این زمینه ۷ پرونده تشکیل شده است.

عبادی‌نژاد در پایان به تامین آب شرب دام در حوزه مرزداران با استفاده از نصب علمک بر روی خط انتقال آب سد دوستی در روستای شوریجه و بارگیری به وسیله تانکر اشاره کرد و گفت: ۱۷ روستای بخش مرزداران که آب آن‌ها از طریق چشمه تامین می‌شده و با توجه به خشکسالی معضلاتی برای آن‌ها ایجاد شده، با استفاده از تانکر و توسط امور آب و فاضلاب شهرستان آبرسانی می‌شوند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی