تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی جهاد کشاورزی سرخس برای آب شرب دام نداشتیم
تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی جهاد کشاورزی سرخس برای آب شرب دام نداشتیم
مدیر منابع آب سرخس با بیان اینکه در سال جاری فقط ۶ حلقه چاه غیرمجاز جدید کشف شده است، گفت: تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی جهاد کشاورزی سرخس برای آب شرب دام نداشتیم.

به گزارش نسیم سرخس، محمدرضا عبادی‌نژاد درباره انسداد چاه‌های غیرمجاز و افزایش این چاه‌ها در سرخس بیان کرد: وقتی مشخص شود چاهی غیرمجاز است، دیگر فرقی نمی‌کند آن چاه چه استفاده‌ای داشته و باید پر شود.

مدیر منابع آب سرخس اظهار کرد: در سال جاری فقط ۶ حلقه چاه غیرمجاز جدید کشف شده و در سال گذشته نیز ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است، ضمن اینکه در سال جاری نیز قصد داریم ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر را پر کنیم که تاکنون ۱۴ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است.

وی درباره چاه مجاز موجود گفت: ۲۵۰ حلقه چاه مجاز در سرخس داریم که ۲۴۰ حلقه چاه مجاز به کنتورهای هوشمند مجهز شدند و از این تعداد ۲۰۰ کنتور به‌روزرسانی و سالم هستند و تا پایان سال تمام چاه‌های مجاز سرخس به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند و از راه دور میزان مصرف این چاه‌ها پایش می‌شود.

عبادی‌نژاد درباره صدور پروانه برداشت از چاه بیان کرد: پروانه برداشت از چاه براساس ضرایب آب خوان صادر می‌شود که در این پروانه‌ها در حوزه کشاورزی برای ۴۴ هکتار اراضی ۳۵ لیتر در ثانیه آب در نظر گرفته می‌شود.

مدیر منابع آب سرخس عنوان کرد: میزان برداشتی که در پروانه برداشت چاه قید شده با توجه به کشت سنتی بوده و اگر کشاورزی سیستم‌های نوین آبیاری را به کار بگیرد می‌تواند با همین میزان آب سطح بیشتری را زیر کشت ببرد، در سرخس حدود ۸ حلقه چاه مجهز به سیستم‌های نوین کشاورزی هستند که توانستند ۱۰۰ هکتار را با همین میزان آب آبیاری کنند و هنوز آب اضافه نیز دارند.

وی درباره کاهش سطح آب و تغییر میزان برداشت از چاه‌های کشاورزی گفت: با توجه به شرایط سرخس فعلاً تعدیل پروانه‌های چاه را نداریم و ضریب تعدیل در این شهرستان صفر است.

عبادی‌نژاد به تامین آب کشاورزان از طریق سددوستی سرخس نیز اشاره و عنوان کرد: با توجه به ظرفیت ورودی آب به سددوستی در سال جاری ۴۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورزان سرخسی از سد دوستی تخصیص داده شد.

مدیر منابع آب سرخس در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ۵۰۰ هزار دام سبک در منطقه سرخس آیا چاه‌های غیرمجازی که پر می‌شود چاه‌های دامداری است، بیان کرد: برخورد با چاه‌های غیرمجاز دامداری اولویت اول ما نیست و چاه‌های کشاورزی که دبی برداشت بالا دارند در اولویت پر شدن هستند.

وی با بیان اینکه طبق قانون وزارت نیرو، آب منطقه‌ای برای هر نفر روستایی ۱۲۰ لیتر آب شرب در شبانه‌روز در نظر گرفته است، گفت: علاوه بر ۱۲۰ لیتر برای آب شرب هر نفر روستایی، میزان ۳۴ لیتر نیز برای دام روستاییانی‌ که تعداد کمی دام دارند در نظر گرفته شده است.

عبادی‌نژاد تاکید کرد: این ۳۴ لیتر آب شرب دام روستایی برای گله‌های بزرگ نیست، بلکه برای روستایی‌هایی که دام کمی دارند در نظر گرفته شده است.

مدیر منابع آب سرخس درباره تامین حق‌آبه دامداران سرخسی با بیان اینکه متولی دام، جهاد کشاورزی است، گفت: جهاد کشاورزی باید برای تامین آب شرب دام برنامه‌ای داشته باشد و اگر دام‌های سبک منطقه نیاز به آب شرب دارند امور عشایر جهاد کشاورزی باید درخواست داده، شرکت آب منطقه‌ای با کمال همکاری موضوع را بررسی می‌کند و آب را در محلی مشخص تحویل جهاد کشاورزی می‌دهد تا توزیع آب را جهاد کشاورزی انجام دهد.

وی اظهار کرد: تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی جهاد کشاورزی سرخس برای آب شرب دام نداشتیم.

عبادی‌نژاد درباره خروج آب از سرخس به سمت ترکمنستان گفت: اطلاعات چاه‌های ما تجزیه و تحلیل می‌شود و تاکنون هیچ اطلاعاتی حاکی از خروج آب به سمت ترکمنستان نداریم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : سرخس خبر